كل واحده تقول ماذا تعمل ببواقى الطعام ولكم الثواب

اطباق عالم حواء

السلام عليكم .. نورتو و شرفتو :27:

طبعا كل يوم أحنا نطبخ لكن مش كل يوم الطعام يخلص.... بالهنا والعافيه...

فتكون عند ست البيت " وأنا أولكم " مشكله فى ماذا سأفعل بالباقى؟؟؟ لأن زوجى مش متعود يأكل الطعام البايت ! :o

أوقات كثيره أقول " هخليه بالثلاجه أكيد سأكله أنا لاحقا " و طبعا مش أكيد بأكله...:huh:...

فالنتيجه تكون رميه بالقمامه "أعزكم الله" ... وطبعا هذا حرام وافتراء..

أكيد واحده منكم تقول الآن "خلاص أعملى طعام على القد !!" . :eek:.. طبعا معاها حق بس مش كل يوم بيظبت..

المهم, نستفيد من تجارب بعض فى هذا الموضوع و جزاكم الله وايانا كل خير و يكون فى ميزان حسناتنا ***** الله

:40: أبدأ أنا :

اذا كان عندك خضار, بازيلاء و جزر مثلا تبقو , ضعيهم بمصفى و اشطفيهم جيدا من الصلصه

وثانى يوم أعمليهم مع الرز مخلوطين على بعض ... يطلعلك أحلى رز بالخضار بدون تعب !!

:icon28: :icon28: :icon28:

أختكم فى الله الرضوى .. جزاكم الله كل خير من فضلكم الدعاء لى بالذريه الصالحه ولوالدى بالرحمه والمغفره
21
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

~جروح تنزف~
~جروح تنزف~
موضوع حلو
بارك الله فيك
فكرتك حلوه وكمان عندي فكره هو أنه تتصدقي بباقي الطعام مثال/
#أعملي صندوق كبير من كرتون زي حق الفواكة مثل كرتون البرتقال مثلاً وتضعيه في في زاولة في حوش البيت ماتكون في واجة البيت أو السطح
وكل كسرة خبز أو تمرة أو من المعجنات زيادة من أكلكم توضعينها في الصندوق عشان تنشف كل يوم
وبعدين تجميعنها وتحطينها في كيس كبير وترسلينها إلى أي شخص عنده غنم أو إبل إي نوع من البهائم
سواء قريب أو جار أو تعرفي صاحب مزرعة عنده بهائم في الشهر مرة
# جمعي العظام الزائد من الطعام وفي الليل ضعيه في زاوية من الحوش ماتكون في الواجة البيت على سفرة للقطط وإناء فيه شوية موية >> يعني عزيمة قطاوة خخخخ
وفي الصباح بدري نظفي المكان أو الشغالة وشيلي السفرة والإناء ولا من شاف ولا من دري والبيت زي الفل غير أجر القطط اللي الليل كله تأكل منه
فكتوري
فكتوري
الشغاله ماشاء الله ماقصرت تحميه وتاكله
جواهر_jawaher
جواهر_jawaher
اذا اللي زايد لحم او دجاج افتته واحمس حمسة ببصل وطماط واخلية زي الحشو واحشي فيه ساندويشات للعشاء
او اقطعه قطع صغيره واسوي حمسة برياني واضيفه اخر شي واحط عليه الرز ويصير برياني مسحب :)
واذا خضار اضيفها على الرز او اسخنها واكلها :)
واذا رز وكثير اخليه واسخنه واجبرهم ياكلونه واذا محد يرضى ياكلة للشكوى لله ماله الا الزباله :(
الرضوى
الرضوى
موضوع حلو بارك الله فيك فكرتك حلوه وكمان عندي فكره هو أنه تتصدقي بباقي الطعام مثال/ #أعملي صندوق كبير من كرتون زي حق الفواكة مثل كرتون البرتقال مثلاً وتضعيه في في زاولة في حوش البيت ماتكون في واجة البيت أو السطح وكل كسرة خبز أو تمرة أو من المعجنات زيادة من أكلكم توضعينها في الصندوق عشان تنشف كل يوم وبعدين تجميعنها وتحطينها في كيس كبير وترسلينها إلى أي شخص عنده غنم أو إبل إي نوع من البهائم سواء قريب أو جار أو تعرفي صاحب مزرعة عنده بهائم في الشهر مرة # جمعي العظام الزائد من الطعام وفي الليل ضعيه في زاوية من الحوش ماتكون في الواجة البيت على سفرة للقطط وإناء فيه شوية موية >> يعني عزيمة قطاوة خخخخ وفي الصباح بدري نظفي المكان أو الشغالة وشيلي السفرة والإناء ولا من شاف ولا من دري والبيت زي الفل غير أجر القطط اللي الليل كله تأكل منه
موضوع حلو بارك الله فيك فكرتك حلوه وكمان عندي فكره هو أنه تتصدقي بباقي الطعام مثال/ #أعملي...
بارك الله فيكى

حلووووه عزومه القطط هاهاهاهاهاها

:o :o :o
الرضوى
الرضوى
كتر خيرها

:39: