ناني5
ناني5
don don :
بسم الله الرحمن الرحيم :) الجزء الثانى :)
أهلا سبانش
عند تخليل البصل بالطريقه السريعه نغمره في الماء المغلي وبه ملح أكثر من العادي ولا نسلقه
نتركه حتي يبرد الماء تماما أو لأكثر من 12 ساعه ثم نضعه في برطمان بماء بدون ملح ويؤكل
وبنفس الطريقه ممكن عمل مخلل الجزر والقرنبيط والفاصوليا الخضراء
don
don
ناني لوسمحتي عندي سؤال انتي قلتي في المخلل نغلي الماء طب ايه الفايده؟ ميرسي يا جميل
ناني لوسمحتي عندي سؤال انتي قلتي في المخلل نغلي الماء طب ايه الفايده؟ ميرسي يا جميل
يا صباح الجمال ..اية مبدرين كدة لية؟؟هو احنا معندناش اجازة برضة ؟؟:icon33:
mishmish ما قلنالك من الاول لازم يعنى تقعدى تقررى وبعدين تجيبى لنفسك الكلام ؟؟؟؟
era انتى رحتى فين ؟؟؟ اية مش عارفة تدخلى تانى
عاشقة زوجهاوابنها
تعرفى اجمل حاجه ان الملف ده انا متبعاه من اوله ربنا يوفقك يا رب
بس دون دون محسن الخبز ده لو جربت اعمل البسكوت تانى هايطلع حلو ان شاء الله
بالنسبه للبسكوت الى انا عملته امتى اعرف ان العجينه كده اتعجنت كويس
ويكون تشكيله بسمك اد ايه ودرجة حرارة الفرن اد ايه انا عارفه ان ده يمكن يكون سوال غبى بس والنبى ردى عليه لانه مهم بالنسبه لى معلش سوال تانى هو عيش التوست ممكن اعمله بنفس عجينة الفينو بس طريقتك سهله اوى سوال كمان انا عارفه انى مبتدئه بليده اوى لكن معلش استحملينى درجة حراره الفرن بالنسبه للفينو اد ايه وهل وزن الدقيق يختلف حسب نوعه يا رب ما تكونش اسئله غبيه تعباكى انا معايا :26: :26: :33: :love:
don
don
عاشقة زوجها وابنها يا صباح الخير بالنسبة لمحسن الدقيق ممتاز ...وبالنسبة للخبز لازم تكون درجة حرارة الفرن سخنة ( حار )وبالنسبة للعجينة وانتى بتحطى الدقيق بتلاقى العجينة اتلمت معاكى وبقيت ماسكة نفسها خدى حتة عجينة صغيرة فى ايدك و شكليها ازا اتشكلت معاكى يبقى خلاص و ازا لقيتيها سايبة تروحى ضايفة لها شوية دقيق صغيرين وهكزا وبيكون الفرن متوسط علشان ما ينشفش . وعموما ماتعمليش البسكوت الا لما ابعتلك على الخاص حكتبلك مقدار صغير الاول .. وبالنسبة لاسئلتك اسئلى زى ما انتى عايزة احنا مش بنحط مقادير وطريقة وخلاص ..مش حتتعلمى الا لو سئلتى .. ومن فضلكم اللى عايز حاجة يسئل ..
la rosa
la rosa
don don :
محسن الدقيق ده بيتباع بالسوبرماركت يا دون؟