أحلام عصفور
أحلام عصفور
don don :
بسم الله الرحمن الرحيم :) الجزء الثانى :)
بعد اذنك يا أبله دون في السجق الاسكندراني حد يعرف وصفته ولا انزلهالكم
أحلام عصفور
أحلام عصفور
نانى يسلالالالالالالالالالالالالالالالالالام انا بتسال من نانى وانا برضه برد عليها يا سلام يا بت ياهبه يالا بقى اتغرى واتنفخى كده فرصه مش هتيجى لك ثانى بصى يا نانى احنا بنخلط الجزر مع المكرونه - هو انا ما قلتش كده ؟؟!!- طيب ونحطه تحت والمكرونه فوقه تعمل شكل هرمى كدهوت استوعبتينى؟؟ شوفتى بقى ما هى دون سايبانى فى المطبخ عماله ازربح برضه فازاى ازربح من غير ما اخرج قلب الدولاب؟؟ وبعدين ده طاااااااااااااجن مكرونه مش حاجه بسيطه لازم الواحد يصحى له من بدرى هى دون راحت فين؟؟
نانى يسلالالالالالالالالالالالالالالالالالام انا بتسال من نانى وانا برضه برد عليها يا سلام...
موس الشيكولاتة

المقادير

3أكواب حليب
4 ملاعق كبيرة كورن فلور
كوبان من كريم شانتيه
ربع كيلو شوكولاته خام
سكر للتحلية

الطريقة

1 يوضع نصف كوب حليب بارد فى وعاء ويضاف إليه الكورن فلور ويقلب المقدار حتى يذوب الكورن فلور تماما.
2 يغلى باقى الحليب ويحلى بالسكر ثم يضاف بالتدريج إلى المقدار السابق مع التقليب حتى يغلظ قوام الحليب، يرفع على النار مع التقليب المستمر لمدة دقيقتين. ثم يرفع من على النار.
3 تكسر الشيكولاتة إلى مكعبات وتضاف إلى الخليط السابق ويقلب المقدار جيدا حتى تذوب الشيكولاته تماما. يصفى المقدار للحصول على خليط ناعم.
4 يوضع الخليط فى زبدية أو طبق غويط و يحكم غطاؤه بورق ألمنيوم فويل ويترك حتى يبرد تماما داخل الثلاجة.
5 يضاف الكريم شانتيه إلى الخليط ويقلب المقدار بخفة حتى يتجانس.
6 تصب كريمة الشيكولاته فى أطباق التقديم وتجمل بوردات من الكريم شانتيه ورقائق من الشيكولاتة وتقدم مثلجة.
أحلام عصفور
أحلام عصفور
البوري كوب ونصف دقيق أبيض + نص كوب دقيق أسمر ( ممكن دقيق الذره الناعم ) 1 كوب ماء دافئ + رشة ملح ملعقه كبيره زيت ذره الطريقه نخلط الدقيق ونعجنه بالماء والزيت .. عجن جيد ونشكل من العجينه كور صغيره في حجم كرة البينج بونج ونترك العجينه ترتاح حوالي ساعه نسخن الزيت ونفرد الكور إلي دوائر رقيقه جدا وشفافه نقليها في الزيت علي الجهتين ونخرجها علي ورق مطبخ
البوري كوب ونصف دقيق أبيض + نص كوب دقيق أسمر ( ممكن دقيق الذره الناعم ) 1 كوب ماء ...
أنا عندي طريقه مش عارفه بس أظنها مشابهه لطريقه ناني
بس هيه للفطائر المرشوشه بالسكر
أنزلها ولا ........................
ناني5
ناني5
don don :
إيه يا أحلام .. جميل الموس شيكولا .. تسلم إيديكي
هوه فيه سجق اسكندراني ؟؟ وسجق نوع تاني ؟؟ نزليه ياريت
ناني5
ناني5
don don :
عزيزتي أحلام
أنا نزلت فطاير مرشرشه بالسكر .. وبتعمل راقات كتير لما تتقلي.. نزلتها مع البوري في صفحه واحده ..