ابنتى عندها .........................ارجو المساعدة الله لايهينكم

الأمومة والطفل

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الحمدالله انا عندي بنت عمرها سنتين وسبعه اشهر المهم البنت ماتتكلم وكانت لمى ناديها ماتلتفت فشكينا انها ماتسمع وبعدين عرضنها الى مستشفى المغربي على سنه وتسعه اشهر وسوا لها تجارب وقال عندها مشكله فى الاذن بانها ماتستجيب الاصوات المنخفضه ولكن تستيجب للاصوات العاليه المهم قال لازم نسوي لها تخطيط سمعى abrولازم تخدير المهم انا مابغى لابنتي تخدير اخاف عليها وراح ابوها فتح ملف لها فى مستشفى الملك فهد واحنا معهم بالمواعيد المهم اللى قال عندها سائل خلف طبله وادوها مضادات وقالوا تشفون تحسن برضوا مافى تحسن لبنتى لاستجابه وبعدين ادوها موعد لتخطيط اذن والحمدالله طلع عندها ضعف سمعى شديد انا انصدمت بس الحمدالله على النعمه اللى احنا فيه وقرورا لبس سماعات اذن وهى الان لها 12يوم مركبه سماعات وبمضاربه انا وياه على لبس واعودها علي المشكله قبل تخيطيط اذن شافه دكتور وكشف قال لسه فيه سائل وادها مضاد لمدة اسبوع وسوا تخطيط انا قلت لكم حاله بنتى اذا فيه وحده زيها اوقريب او جاره اوعندها تقولى وهل يتعلمون وهل يتكلمون وهل لمى يكبروا يستغنوا عن سماعات ابغى تجاربكم لانه يقولون سماعات تنشيط للعصب سمعى لا احتمال العائق لبنتي هو السوائل والتهابات اللوز اللى يجيها هو سببه هذا شئ علما بان لايوجد وراثه فى عائله اهل زوجى ولا فى عائلتى بس وجزاكم الله خيرا وادعوا لها والله يفرج همكم كما تفرجون همى

استغفر الله واتوب اليه
32
7K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

بائعة ورد
بائعة ورد
رفع لعيوووووووووووووووونك
بنت العيص وبس
بنت العيص وبس
جزاك الله خيرا
بنت الصحابة
بنت الصحابة
فعلا ممكن يكون السبب الماء فما تسمع الا الاصوات العاليه
والمضاد استمرى عليه بالايام المحدده بالضبط لاتشوفيها تتحسن ثم تتركيه مهمه هالنقطه
ثم التخطيط اللى سويتوه كمبيوتر لانه هو التخطيط الدقيق والفاصل وهو اللى بيكون فيه تخدير
حبيبتى لاتخافى التخدير مو بنج هاذا دواء تعطى لها مثل اكتفد وتتخدر او تدخل فى سابع نومه يعنى تسمعيها تشخر
يحطو سمعات لها
ولصقات على جبهتها واذنيها مثل لصقات تخطيط القلب وهى نايمه وبيطلع النتيجه واحسن شى تعمليه فى حكومى
انا عملته لبنتى اصغر من عمر بنتك
بعد ماقال احد الاطباء فى خاص عندها ضعف سمع بسيط وطلعت ولله الحمد سليمه لاقوة الا بالله
بس كان السبب هو الماء خلف طبلة الاذن بسبب الرشح المستمر عندها
وفيه طريقة بيعملوها بعمليه ااو غير توضع انابيب صغيره جدا خلف طبلة الاذن لتصريف الماء وعدم تجمعها
واالسماعات مفيده البنت ماتتكلم لانها ماتسمعكم مع السماعات تسمع وانصحك تودوها علاج نطق وتخاطب
كثير راح تستفيد
الله يشفيها
بنت العيص وبس
بنت العيص وبس
جزاك الله خيرا يابنت الصحابه بس انا قالوا عندها ضعف شديد وان شاء الله بعد اسبوعين عندها موعد عند استشاري واشوف ايش يقول فى التشخيص حقهم وان شاء الله خير
بنت الصحابة
بنت الصحابة
طيب كيف العصب السمعى عندها
لانه هو اللى بيحدد سبب الضعف والله يشفيها ويطمنك عليها
ولاتخافى المركز اللى اراجع فيه اطفال بالسماعات وماشاء الله بيسمعو بيتجاوبو وكانهم من غير سماعات