فوكاهانتس
فوكاهانتس
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختى العاليه المسافره خدى الطريقه منى وادعيلى انا مصريه والحمد لله استاذة محشيات وكنت عامله قبل كده ملف اسمه ملف الاكلات المصريه بس مش عارفه راح فين واللهى

المهم ندخول على المقادير

حزمه من كل من الشبت والكزبره مفرومين حوالى كوب من الاتنين
ربع حزمه نعناع وبقدونس مفروم حوالى نص كوب من الاتنين
كوبان من الرز المصرى المغسول جيدا
كوبان ونصف من عصير الطماطم المركزه يعنى طماطم طازجه مخلوطه مع معجون طماطم ومخلوطين بالخلاط
بصله كبيره مفرومه
فلفله واحده مفرومه
زيت + قطعه ليه حسب الرغبه
فلفل احمر مطحون مقدار حسب رغبتك
فلفل اسود ملعقه كبيره
كزبره مطحونه طازه حوالى ملعقتين
نجى للبهارات وهى ضروريه وياريت تنطحن طازه بالمطحنه
(قرفه + مسمار حوالى 3 +خلنجان +كبابه صينى ( بهار حلو ) +كمون +هيل +جوزة الطيب)
المهم تكترى القرفه الناعمه والكمون والهيل وجوزة الطيب والباقى يدوب سنه
طريقة التحضير
حمى الزيت + قطعة الليه الى ان يسخن ثم ضعى البصل وقلبى الى ان يشقر ثم ضيفى الفلفل المفروم ثم ضيفى حوالى ملعقتين من الكزبره الخضراء والشبت المفروم ثم ضيفى الكزبره الناشفه والفلفل الاسود وقلبى ثم ضيفى الطماطم واتركيها تتسبك جيدا الى ان يظهر الزيت فوق الصلصه وطى النار جداااا ثم ضعى الارز المصفى جيدا والبهارات والبقدونس والنعناع وباقى الكزبره والشبت المفروم ويقلب جيدا وطبعا لاتنسى الملح اطفى النار واحشى الكرنب عادى مع مرعاة وضع حلقات من البصل فى قاع الحله اللى هترصى فيها الكرنب ووضع عيدان الكزبره والشبت والنعناع ايضا

وعشان ورق الكرنب ما ينهرى منك عند السلق ضعى ملح وكمون حب وقطعة خبز حتى تمتص الريحه والملح يحافظ على ورق الكرنب فلا ينهرى

واى سؤال انا حاضره وما تنسينى من الدعاء اذا جربتيه وعجبك :cook::27:
*المسافرة*
*المسافرة*
مشكورة الغالية أم أسما عالردود المشجعة الصراحة وهذا اللي كنت أسأل عنه المدة والحمدلله عرفتها.. والله يعطيج العافية ويبارك فيج ان شالله.. ويجعله في ميزان حسناتج يارب..

هلا هلا بالدلوعة.. شكلي مب أنا اللي ولدت انتي اللي ولدتي من فترة ماشفتج.. عالعموم ترانا نتخالف بالدخلة للنت.. صدقج سالفة المحشي سالفة كله ولا يوم لفيت قرشة ونص ورق عنب.. شوي وبموووووووت من التعب ومن ريلي وظهري.. وان شالله بحاول أعلم الشغالة عليه عشانه تلف الباقي.. ترى هذا أظن أسهل من العنب.. بس لفة وخلاص..
وبعدني والله ماولدت بس اللي أبقيه منكم بجد انكم تدعولي الله يسهل عليه بالولادة.. ويسهل على كل الحوامل.. والله يجزيكم كل خير ان اشالله..

هلا وغلا بالأخت فوكاهانتس.. مشكورة الغالية عالطريقة.. بس ماعرفت الليه؟؟ تقصدين شحم والا أنا غلطانه؟؟
وهل ضروري الكبابه لأنها ماعندي وماعتقد بستخدمها بشي ثاني اذا شريتها؟؟
الفلفل حار والا بارد؟؟
بانتظار تردين عليه وان شالله أبتدي فيه.. والله يجعله في ميزان حسناتج ان شالله..
Noody30
Noody30
حبيبتي أنا حأحطلك طريقتي اللي باستخدمها على طول مع الكرنب أو الباذنجان أو الكوسة أو الفلفل و بتعجب أهلي جدا

الوصفة هي:

مقادير الخلطة:

2 ربطة بقدونس و 1 ربطة شبت مخرطين رفيع جدا (بالسكينة مش بالمفرمة)

2 كوب صلصة طماطم أو أكثر حسب حجم الكوب لديك (أنا بصراحة أعاير بالنظر)

5 بصلات كبار مبشورين

توابل: ملح و فلفل و بهارات و نعناع أخضر مطحون

سمن أو زيت ذرة حسب الرغبة

طريقة الخلطة:

نخلط الكونات ببعضها جيدا في طبق عميق ثم نضيف عليه 3 أو 4 أكواب من الأرز بعد تنقيته و غسله جيدا و نقلبه في الخلطة جيدا

و يا رب تعجبك، بس لو جربتيها قوليلي رأيك

تحياتي
Noody30
Noody30
و على فكرة، اللية اللي تقصدها الأخت هي لية الخروف يعني الدهن المأخوذ من الخرف وو ده نفسه في الأكل يهبل!!! أنا حتى مع الطبيخ أفرمه رفيع جدا و أسليه (أضعه في القدر على النار حتى يتسيح و يتحول إلى سمن) و أستخدمه بدل السمن في الطبخ و بيجنن اللي ياكله لأنه بيعطي نفس متميز للطبخة

تحياتي
*المسافرة*
*المسافرة*
مشكورة الغالية noody عالطريقة الحلوة… بس انتي تحطين كله على بعضه يعني ني في ني.. والا تطبخين البصل قبل..

والليه يعني صح مثل مافهمتها.. ترى أحنا نبتعد عنها.. صح انه لها طعم خاص بس عشان الدسم اللي بالشحم.. والأمراض أعوذ بالله منها.. عالعموم يزاج الله خير.. وجعله في ميزان حسناتج ان شالله..