dody_2899
dody_2899
شوفى يا قمر .. انا محترفة صدور دجاج ((بس انا مش عارفة هى مخلية - مسحبة ولا بالعظم))
ممكن تتبليها بالبصل و الملح و الفلفل و الكمون و رشة ليمون و روزمارى و زعتر و بهارات دجاج لو عندك بهارات معينة يعنى ..
و يعدين تحطيها فى بيض و بعدها بقسماط و بعدها تتقلى .. كده فراخ بانيه ...

ممكن تتبليها نفس التتبيلة و بعدين تشوحيها على النار .. الى ان تستوي و بعدين فى نفس الصينية تحطى بصل مقطع جوانح و مشروم الى ان يستووا و بعدين ترجعى تضيفي الدجاج و تقلبي و بعدين تضيفي كريمة لبانى (كريمة الخفق) و دى تبقى البيكاتا بالشامبنيون ...

يتبع...................
*لمسة حنان*
*لمسة حنان*
سوي دجاج صيني روعه
dody_2899
dody_2899
فى طريقة لرايشتل راى ... جربتها مرة و طلعت روعه و خفيفة و لذيييييييذة
نفس التتبيلة السابقة او بدونها بس تسوى التالى ..
جيبي رأس ثوم و بشر ليمون و روزمارى و احخلطيهم كلهم مع بعض سويا و تبلى بهم الدجاج و سيبيه شوي بالتتبيلة
هاتى دقيق و اخلطى معه جبن بارميزان مبشور و غطي بهم الدجاج و بعدين ضعى الدجاج فى صينية تيفال و حطيه على نار هادئة الى ان يستوى .. بتطلع روووووووووعه و خفيفة كمان و صحية

طريقة اخرى .. اذا تحبي ممكن تعملى منها شاورمة .. نفس التتبيلة اللى ذكرتها فى المشاركة السابقة بس تقطعين الدجاج قطع رفيعه و ضعيها على النار تستوى (بس خلى بالك ما تنشف منك) و بعدين شيلها من الصينية و ضعى فى نفس الصينية بصل مقطع جوانج الى ان يذبل شوى و بعدين ارجعى ضيفي الدجاج و زودى عليهم بقسماط و تكونى مجهزة سلطة طحينة خفيفة و متبلة كما تحبين و تزوديها على الشاورمة .. بتطلع رووووووووعه مثل السوق و احلى الف مرة...

ممكن تعمليها على الطريقة الصينية Sweet and Sour Chicken :)

اى استفسار انا تحت امرك و اتمنى اكون افدتك

و على فكرة لو الدجاج مش مخلى (مسحب) ممكن انتى تشيلى العظم منه و تعملى الوصفات السابقة

تحيـــــاتى
ديــــــــ أم ـــــــــا
صلحي فيه كودو وطريقته سهله مره <<< عجزانه اكتبها بس اذا تبينها ارسل لي على الخاص
**عاشقة الحياة**
الله يعطيكم العافية بجد تعبتكم معاي الله يخليكم وتسلم كل ايد كتبت في موضوعي