memelamara
memelamara
خليني احمل الصور قبل وبعدين نشوفوا هالغرزة الحلوة كيف نبوا نطبقوها لأن انا كمان عملت ليها عينه وشكرا للمرور الجميع راجعه بالصور حياتي فيه وباقي البنات تكرم عيونكم طبعا بما ان الموقع روسي فاكيد احبابنا بالمملكة السعوديه ما راح تضهر لهم الصور
memelamara
memelamara
عدت بالصور الرائعه واللي مش طالعه تقول نحملوها من مكان تاني

هنا طريقة عمل الوحده بالتفصيل والصورة توضح دللك
حلاتي ببناتي
حلاتي ببناتي
الصور طالعة والغرزة كتير حلوة
memelamara
memelamara
طبعا زي ما انتي شايفه اختي العزيزة تطبيقك حلو ما شاءلله عليكي تسلم ايدك حمستيني معاكي واللون جميل ما شاءلله تبارك الله ولسا في مناضر لهالغرزة صبري وبجيب الباقي بس اريد ان انبهك لطريقة تطبيق الوحده

اول شي نسوي 7 سلالسل ونقفلهم بمنزلقه

((##نعمل داخل الحلقه 14 عمود

نعمل فوق كل عمود عمود وبينهم سلسله واحده مكونين فراغ

نقلب الشغل علي الوجده التاني

((**نرتفع ب 3 سلاسل كأول عمود تم نسوي عمود جديد داخل الفراغ ومن هدا العمود نرتفع مرة تانيه ونسوي تلات سلالسل = عمود

ونشتغلوا علي هدا العمود داللي جوا الفجوة كمان 6 اعمده جداد بيصير المجموع 7 اعمده

نترك الفراغ اللي احنا فوقيه وكمان اللي بعده ونعملوا حشوة داخل الفراغ التالت**))

نكرر ما بين القوسين حتي نتحصل علي خمس بتلات

تم نعمل 7 سلاسل ونشبكهم بحشوة مع قمة اول 3 سلاسل ببداية السطر الماضي

نيجي للمروحه الجديده طبعا انا راح اسميهم مراوح زي مانتي شايفه كل قاطع بالطول بيتكون من عدة مراوح

اخر شي سويناه 7 سلاسل نلف بالشغل ونعمل منزلقه داخل الحلقه تبع ال 7 سلاسل ونرتفع ب3 سلاسل ونزيد عليهم 13 عمود المجموع بيصير 14 عمود ويتم تشبيك العمود رقم 14 بحشوة مع قمة اول سلسله باخر بتلة من الخمس بتلات اللي سويناهم بالمروحه الفائته

هده خطوة مهمة لا تنسيها

ونكرر نفس اللي شرحناه من عند عملتللك عليهم ((## اللي بالرسم مسميهم رقم 1 حتي تصلي الي الخطوة اللي مكتوب عليها رقم 6 بالرسم اللي هي ((**
ركزي معاي اول ما تسوي ال 3 سلاسل كأول عمود بالسطر تلفي بالخيط عالأبرةوتعملي عمود في قمة اول بتلة باول مروحه من الوحدة الاولي ورقمها بالخطوات بالبترون 3 وتلفي بالشغل تاني عشان تسوي العمود اللي جوا الفجوة وتكرري الشغل اللي شرحناه عشان تسوي المروحه ودائما يتم تشبيك العمود رقم 14 ببداية المروحه بحشوة مع قمة اول عمود سويناه باخر بتلة بالمروحه للسطر اللي يسبقها

وكمان دائما نشبك بعد عمل 14 عمود بيناتهم سلسله اقصد الأعمده دات الفجوات بعمود مع قمة تلات سلاسل بالبتله اللي قبل الأخيرة بالسطر السابق ساحاول تصوير الشرح حتي تفهميني اكتر
Al 7OoOB NaDeR
Al 7OoOB NaDeR
ماقدرت اجمع مره نعسااانه ومصدعه بحاول اقراه ثانيه

بس كأني فهمت وش تقصدين

الباترون مررره واضح صراحه الغرزه عجبتني

انا فكرت استخدم هالغرزه الجزء السفلي لفستان بس ماعرف اشلون اسويها

لو تقدرين تطبقين هالغرزه بلبس يفيد او تعطينا افكار غير الوشاح

ربي يتقبل منك الطاعه والصيام ويثبت قبلك على الدين