tasape7

tasape7 @tasape7

محررة فضية

بدل ما ارمى وش اللبن الحليب عملت منه سمن بلدى فاخر تعالو شوفو الصور

اطباق عالم حواء

:)

السلام عليكم

كل عام وانتم الى الله اقرب وعلى الطاعه ادوم وعن المعصيه ابعد

وكل عام والامه الاسلاميه بخير ............. اللهم بلغنا وإياكم رمضان ........آمين

شوفو صور السمن .............. الحمد لله طلع تمام والطعم رااااااائع لا يقارن بسمن العلب والمواد الحافظه الفيه

شوفو الحكايه من اولها

انا بجيب الحليب السايب من محلات الالبان كنت بجيب العلب المبستره وبعدين جبت السايب العادى)( لازم عشان يعمل سمن يكون الحليب العادى لكن مش الحليب المبستر او المعلب وبرده مينفعش الحليب البودر

فى محلات البان بتبيع الزبده والقشطه والجبنه والحليب السايب ده مش معلب

محفوظ فى حاجه معدنيه كبيره خاصه باللبن لكن مش فاكره اسمها ) وبغليه 5 دقائق او اكتر على النار وانا حاطه فواره اللبن عشان ميفورش

ودى صوره الفواره

ودى صورتها من الجنب

وبعدين بحطه فى التلاجه لتانى يوم ....بيكون عمل قشطه سميكه على الوش

الصراحه انا كنت برميها:( بالرغم من انى مبحبش ارمى حاجه بقول حرام دى نعمه هنتحاسب عليها

لكن مكنتش عارفه اعمل ايه بالقشطه دى

بس الحمد لله ربنا هدانى لطريقه السمن دى والحمد لله بقيت اشيل القشطه فى سرفيس المونيوم فى الفريز لحدما يتجمع عندى كميه كبيره

وبعدين بحطهم فى حله واضعهم على النار الهاديه جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

نار هاديه جدا ومش مباشره انا بحط ( شياطه ) زى البتتحط تحت الرز عشان يستوى على نار هاديه

وبسيبه على النار الهاديه وبقلبه من وقت للتانى وبياخد على النار كتير يمكن 3 ساعات او اكتر على حسب كميه القشطه وعلى حسب انتى هطحطيها متجمده ولا هتسيبيها تفك الاول وبعدين تحطيها على النار

انا حاسه انى طولت قوى فى الكلام

بس ان شاء الله الصور توضح

1- ده اللبن تانى يوم خرجته من التلاجه وعليه طبقه سميكه من القشطه يمكن مش باينه فى التصوير بس اكيد انتو عارفينها

2- دى القشطه الانا مجمعاها وهى خارجه من الفريزر طبعا هى اكتر من كده بس انا نسيت اصور قبل ما افضيها فى الحله

3- بتبدء القشطه فى الغليان ومهم جدا ان النار تكون هاديه وغير مباشره عشان متتحرقش من تحت

ودى المراحل المختلفه بالصور

يتبع ارجو عدم الرد
41
8K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

tasape7
tasape7
:)

وبناخد معلقه من الحله نشوفه لو لقيناه زى الصوره دى لونه فاتح ومتماسك بيكون السمن ليسا مستواش

ونسيبه شويه كمان ونقلبه من وقت لاخر

لحد ما يصفى وش الحله يعنى يكون صافى شويه ومع التقليب تحسى ان الموجود فى قاع الحله بدء يتفكك من بعضه ويكون حبيبات دهبى

بنزلها من على النار ونتركها تهدى شويه لكن متبردش

عشان لو بردت مش هعرف اصفيها

واتبقى شويه حطيطهم فى برطمان

tasape7
tasape7
:) وبناخد معلقه من الحله نشوفه لو لقيناه زى الصوره دى لونه فاتح ومتماسك بيكون السمن ليسا مستواش ونسيبه شويه كمان ونقلبه من وقت لاخر لحد ما يصفى وش الحله يعنى يكون صافى شويه ومع التقليب تحسى ان الموجود فى قاع الحله بدء يتفكك من بعضه ويكون حبيبات دهبى بنزلها من على النار ونتركها تهدى شويه لكن متبردش عشان لو بردت مش هعرف اصفيها واتبقى شويه حطيطهم فى برطمان
:) وبناخد معلقه من الحله نشوفه لو لقيناه زى الصوره دى لونه فاتح ومتماسك بيكون...
واخيرا

:icon28: :icon28: :icon28:
:icon28: :icon28:
:icon28:

بعد ما بردت وجمدت

وياسلام على الريحه المميزه

ايه ..............تمام ولا ايه :39:

انا نسخت الردود دى للاستفاده منها

فكره حلوه قوى ايه رأيكم انا هجربها وان شاء الله تكون النتيجه احسن

لا يا حبيبتى القشطه دى متنفعش للحلويات لانها لما بتدخل الفرن بتتفكك من بعضها وتعمل زى الحليب القاطع او الخسران .
يعنى بتبقى زى حتت الجبنه وحوليها مياه

قشطه الحلويات بنشتريها جاهزه من السوبر ماركت

فى فرق بينهم كبير :)
بنت الحرية ملاك
الله يعطيكي العافية ماشاء الله ابداع صراحة ما توقعت ان هالقشطة بتطلع سمنة بالنهاية ......برافو والله
لونا الحبوبة
لونا الحبوبة
ماشاء الله .. جدا روعه
الله يعطيكي العافيه :)
شام مول
شام مول
ما شاء الله تبارك الله أختي تسابيح شغلك بيفتح القابلية