دُلي ربايعه
دُلي ربايعه
انا بتعامل مع العفن والنمل والوسخ بالكاز بضيف ملعقتين كاز على لتر ماء ومفرد السجاده في الخارج ثم بجيب فوطه قطنيه وبغمسها بالمحلول وبفرك السجاد كويس وبرجع اعمل وجه تاني كمان ليها وبعدين بنشرها على طول بالشمس تاني يوم حيكون العفن خف رحتوا بتجيبي شوية كلوركس الوان العلبه الزهر وشوية معطر السجاد بريحة العود على لتر ماء وافكري السجاده بفوطه مش بفرشا
ورجعيها تاني تتشمس لغاية ماتجف معاكي تنزليها وبعد كده مش حتلاحظي ريحة العفن موجوده خالص
عرفه ليه بنستخدم الكاز عشان العفن والبكتريا الي موجدين في الجزم والرجلين والاوساخ الي ديما بتقع في السجاده بتعمل هرس بالرجلين وحساسيه وتواليل فلازم كل اسبوع مره وحده نفرك السجاجيد
بس اوعك تغسلي السجاده كده بتزيدي الطين بله السجاده بتتهري وبيبهت لونها والعفن بيبقا موجود فحرصي على هذه الطريقه
ملاحطه البسي قفازات واقيه مخصصه للكاز زي الي بستخدموها اصحاب المهن الصعبه زي تصليح السيارات لان العاديه حتذوب منك فنتبهي
اماني الحضرميه
انا بتعامل مع العفن والنمل والوسخ بالكاز بضيف ملعقتين كاز على لتر ماء ومفرد السجاده في الخارج ثم بجيب فوطه قطنيه وبغمسها بالمحلول وبفرك السجاد كويس وبرجع اعمل وجه تاني كمان ليها وبعدين بنشرها على طول بالشمس تاني يوم حيكون العفن خف رحتوا بتجيبي شوية كلوركس الوان العلبه الزهر وشوية معطر السجاد بريحة العود على لتر ماء وافكري السجاده بفوطه مش بفرشا ورجعيها تاني تتشمس لغاية ماتجف معاكي تنزليها وبعد كده مش حتلاحظي ريحة العفن موجوده خالص عرفه ليه بنستخدم الكاز عشان العفن والبكتريا الي موجدين في الجزم والرجلين والاوساخ الي ديما بتقع في السجاده بتعمل هرس بالرجلين وحساسيه وتواليل فلازم كل اسبوع مره وحده نفرك السجاجيد بس اوعك تغسلي السجاده كده بتزيدي الطين بله السجاده بتتهري وبيبهت لونها والعفن بيبقا موجود فحرصي على هذه الطريقه ملاحطه البسي قفازات واقيه مخصصه للكاز زي الي بستخدموها اصحاب المهن الصعبه زي تصليح السيارات لان العاديه حتذوب منك فنتبهي
انا بتعامل مع العفن والنمل والوسخ بالكاز بضيف ملعقتين كاز على لتر ماء ومفرد السجاده في الخارج ثم...
السلام عليكم للمعلوميه لو إني متأخره جربي بعد كذا العملاق الأخضر بديل للديتول والصابون في (غسيل السجاد -الموكيت-البقع على ملابس الأطفال -أطراف الملابس البيضاء المتسخه جدا-الجدار -السوادخلف المتاكي على الجدران )
افركيه مع قليل من الماء ثم التركيه لدقائق عودي وافركيه واشفيه ...صراحه مأمون مايبهت اللون ولايكتم الصدر ولايسبب حساسيه في اليدين ....
Asrar Alkoon
Asrar Alkoon
والله طريقتكم جدا حلوه ان شاء الله نستفيد منها
عاشقه المنتدى
انا كذا مره تصير معي هذي الحاله احيانا اكون مش في البيت والبنات يكبوا مويه وما انتبه لها ولا احد يمسحا وتطلع لك ذيك الريحه ووووااااااااووو اكره البيت بسببها ومره دخلت على بيتنا المطر وتعرفين انتي امطار جده تجي في السنه حسنه بس تغرق الدنيا وسووت لنا عفن مو طبيعي
وماجاب فيها الا بيكربونات الصوديوم رشيت منه كميه كبيره مع البودره المعطره حق الموكيت تنباع في السوبر ماركت وخليته طول الليل وفي الصبح كنسته والله ان الريحه راحت
اعتذر على الاطاله ولكن جربيه وادعيلي
رياح الهنا
رياح الهنا
جزاكم الله خيرا معلومات رائعة ..ارفعه مع انه قديم لعل ربات الليوت يستفيدوا