drfaiza
drfaiza
يا ريت !!!!!!!!!!!!!!
الوعد الحق ...انت فنانة متميزة
أظن الاختلاف مش بس في الخيوط لكن في التقنية أيضا ومن الضروري الالمام بغرز التطريز العادية واتقاها قبل البدء بشغل السيرما
لكن كيف يطلع الشغل بارز
كيف يكون الشغل ب 6 فتلات أنا أجد صعوبة في الشغل بفتلتين بس فما بالك ب 6
يا ريت الخبيرات يتكرموا بعمل دروس مستفيضة لهذا الفن الراقي
وأنا اعرف ان bolbol40 عندها خبرة كبيرة بهذا الفن يا ريت تشاركنا بخبراتها
دعوة للتفاؤل
دعوة للتفاؤل
ايوه ياجماعه احنا عايزين دورات تلعيم في الفن الجميل ده

تطريز اولا ثم التعليم الشغل بالسيرما لانه دقيق جدا
الوعد الحق1
الوعد الحق1
ايوه ياجماعه احنا عايزين دورات تلعيم في الفن الجميل ده تطريز اولا ثم التعليم الشغل بالسيرما لانه دقيق جدا
ايوه ياجماعه احنا عايزين دورات تلعيم في الفن الجميل ده تطريز اولا ثم التعليم الشغل بالسيرما...
الله يكرمك يافايزه مافيش تميز ولا حاجه انا بس بحاول لحد ما انجح
بالنسبه للشغل البارز فيه ناس بتقص نفس شكل بتلات الورده المرسومه وتثبتهاعلى القماش بسراجه عاديه ويتم التطريز فوقها فتظهر بارزه وناس بتستعمل طبقه من الورق
وعلى فكره شغل الحرفيين غير شغل المبتدأين امثالنا
فانت بتشتغلى مثلا غرزة الحشو شكلها من الخلف مثل الامام وبالتالى بتستهلك خيط الضعف
اما الحرفى بيعملها بطريقه بحيث انها من الخلف تظهر كخط سراجه من اسفل ومن اعلى وبالتالى بيوفر فى الخيط والوقت
انا شفت طريقتهم فى التلفزيون بيشتغلوا بسرعه وحاولت اقلدهم لكن عاوزه تمرين كثير
اما موضوع الخيط 6 فتلات فده كمان عاوز تمرين حتى لو اخت من الاخوات شرحت الكيفيه برضو هتتعبى شويه على ما تتعلمى تتعاملى مع الخيط
انا مش بحبطكم بالعكس انا عاوزه كل واحده فيكم تبتدى مع نفسها وهتلاقى نتيجه حلوه ان شاء الله _(بشرط الالمام ببعض غرز التطريز)
:26:
امل عفيفي
امل عفيفي
السلام عليكم
شغل السرما سهل جدااااا اولا لازم يكون فية نول وتشتروا قماش ستان ثقيل يعني لو جبتي نصف متر تتنية علشان يكون ربع متر وتكون القماش ثقيل ثم نرسم الرسمة ثم نثبتة علي النول والغرزة هي الحشو ازاي بيكون بارز اما قبل الغرزة نشتغل بخيط الغزل ثم نشتغل ب16 فاتلة وليست 6 او نحشية بقطن ونسبت القطن باي خيط ثم نشتغل
استنوا بس اخلص الثانوية العامة وانا ارتب لكم دورتين الاولة الرسم علي الحرير والثانية السرما ان شاء الله
drfaiza
drfaiza
شكرا حبيبتي وعد .....عندي تابلوه حلو قوي اشتغلته مدام من اسكندرية شغله متقن جدا ...كل ما أشوفه أحس اني لا يمكن أعمل زي شغلها ..لكن كل حاجة بالممارسة ممكنة
حبيبتي امووووووووووووووووولة ....يا رب يوفق كل البناء في الثانوية العامة ويفرح قلوبنا بيهم
في انتظاااااااااااااارك ولن نمل