artisano
artisano
تسلم الايادي
don
don
mooty mooty :
صباح الخير يا بناااااااااااااااااااااات ,,,,, صباح الشيكولاتة يا دون ...........
صباح الخير يا بناااااااااااااااااااااات ,,,,, صباح الشيكولاتة يا دون ...........
artisano .......تسلمى يارب

يا موتى ويااينا ويا ايمان ويا رانيا ويا مسلمة واحلامتى بقالنا كتير مادقناش حاجة من ايديكم . كل واحدة تكتبلنا حاجة علشان ناكل قبل ما نعمل الريجيم :10_8_9: :7_5_131:
mooty
mooty
يا سلام يا دوندون من عنيا

الرز بالجزر

المقادير
جزرتين مبشورين
بصلة مفرومة
4 كوب ارز بسمتى
1ملعقة صلصة
4 كوب شوربة

الطريقة
يوضع السمن على النار ويوضع البصل الى ان يصبح زهبى اللون
نضع علية الجزر زنقلب الى ان يزبل الجرز
نضع الشوربة وعليها معلقة الصلصة والملح والفلفل وشوية قرفة وشوية قرنفل
بعد كدة نحط الرز ونسوية عادى ,,
وبالهنا
mooty
mooty
ها اية رايكوااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Enna
Enna
يا دندونه قلبي يا حبيبت قلبي بس انا حجاتي منواضعه طيب هقولكم بعمل كباب الحله بالبطاطس ازاي

كباب الحله بالبطاطس

اولا بجيب حوالي كيلو نصف لحمه متقطعه مكعبات كبيرة شويه وبعد مغسلها وبفضلها متكونش بتلو تكون يعني عجل مش كبير ولا صغير يعني

المهم بجيب حوالي 4 بصلات كبار شويه وقطعمه جوانح+2 معلقه سمنه او زبده

احط الذبده وبعدين البصل ومعاهم اللحمه علطول وافضل اشوحهم كويس وبعد محس ان لونها بقه بني شويه احط ( ملح فلفل بهارات + 2 ماجي+قرفه +وكل البهارات الي عندك وعند الجيران وعشان خاطر دون حطي كاري

المهم بفضل اشوح فيهم واحط معلقه ميه وتنشف احط معلقه ميه لحد ملاقي لون اللحمه اغمق خالص وبعدين انا عندي حله سب الي هي حله الضغط الله يبعد عننا الضغط وسنينه المهم
المهم بعد كده اقشر 4 بطاطاس واقطعهم صوابع تخينه شويه واحطهم ولو في فلفل اخضر كمان المهم الميه متكترش يا دوب تكون الحجات ديه مش متغطيه ميه المهم انا بحط حولي ربع كبايه تنشف احط ربع كمان المهم بعد متحطي البطاطس يكون عدى مثلا ربع ساعه اللحمه والبصل على النار
تغطي الحله السب بالكتير 10 دقايق نار متوسطه وتفتحي عليا ودوقي ولواحتاجت ميه متحوطيش الا معلقه لان الحله ديه بتحتفظ بالميه وبعد متستوي اللحمه البطاطس بتاخد طعم البهارات والبصل ويبقى كله لونه بني وطعمها بيبقه رائع بعملها مع رز ابيض بتطلع هيله

ويارب تعجبكم يا جماعه