هبه عبد العظيم
:)
don
don
don don :
نسقى خفيف بالعصير من على الوش وندهن الاجناب بالكريمة بالكيس والقمع نزوق التورتة زى ما انتى عيزاه وبالهنا والشفا
نسقى خفيف بالعصير من على الوش وندهن الاجناب بالكريمة بالكيس والقمع نزوق التورتة زى ما انتى...
اينا عامله دوشة على الصبح ليييية؟؟؟ صباح النور والفل فية اية مالها المكرونة اللى بالحليب ؟؟؟دى طعمها جميل يا اينا ويا رانيا ومغزية للاولاد ودى موجودة من زمان مش جديدة وايمان شرحتهالك
egypt-jasica
egypt-jasica
دندون ازيك
أحلام عصفور
أحلام عصفور
يا رانيا ربنا يكرمك يارب
بس أنا الي طلع معايا حجات غريبه كنت أول ما أحطها في الزيت تأخد لون بني حتى مش دهبي
ومبتنفخش
يعني حتى وإنتي بتاكليها بتكون كأنها زي عجينه العيش الفينو
مش فيها فراغات هواء زي الجاهزه من بره
وبعدينانا فردتها بالنشابه وقطعتها ولا إنتي فردتيها ازاي جزاك الله خيرا
مدام وائل
مدام وائل
فين الطريقه يا بشررررررررررر الساعه 3 الصبح يا دينا اكل ايه بقى انا دلوقتى ام العلالالالالالالالالالالاء انا رايحاه لك اما اشوف عندك ايه ربنا يستر
فين الطريقه يا بشررررررررررر الساعه 3 الصبح يا دينا اكل ايه بقى انا دلوقتى ام...
المـــــــــــــكرونة باللـــــــــــــبن

المقادير:
½ كيلو مكرونة طويلة
كيلو لبن
سكر حسب الرغبة
2 م ك سمن
½ ك جوز هند مبشور
1 : 2 م ك نشا

الطريقة:
تسلق المكرونة فى كمية قليلة وكافية من الماء حتى تمام النضج (ولا تغسل)
ويضاف لها اللبن والسكر وتترك لتغلى فترة مع اللبن ثم اذا كانت خفيفة القوام يضاف اليها ملعقه او ملعقتين من النشا الممزوج مع الماء حتى يثخن القوام ثم نضيف جوز الهند المبشور وتترك على النار مده بسيطة
نجيب صينية بايركس وندهنها بالسمن جيدا ثم نصب المقدار فيها ونضع على وجه المكرونة ملعقة من السمن يتم توزيعها جيدا على وجه الصينية
ثم توضع فى الفرن لمده 5: 7 دقائق ثم ترفع فى الشواية حتى يتحمر وجهها
وتترك لتبرد قليلا وبعد كدا تقطع فتكون قطع
يارب تكون ذى اللى عند فشور يا ( اينا)
... وأى سؤال قولولى وانا اسأل مامتى....