متى اروح للدكتوره؟؟؟

الحمل والإنجاب

السلام عليكم انا جتني الدورة بتاريخ 8/7 وغسلت بتاريخ 19/7 واراد الله لي الحمل في هذاالشهر وحملت ولله الحمد والمنه :icon28: سؤالي متى اروح للدكتورة عشان يكون البيبي باين واضح الاني ماودي اتردد كثير على المستوصف لاني اخذ مثبت وممنوعه من الحركه الزايده متى اروح للدكتوره؟؟؟
9
654

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

المتوسله
المتوسله
في الاسبوع الخامس او السادس غالبا بس في البعض ما يبين الا متاخر اهم شيء قبل الاشعه تشربي ماي وتحصري حالك
* أم أصيل *
* أم أصيل *
مشكوره على الرد بس بااي تاريخ تقريبا اروح؟؟؟
عمةالبدر
عمةالبدر
أم أصيل ألف مبروك وعقبالي يارب
شوفي حبيبتي المفروض اللي تابعين معاها تحدد لك متى تكملين معاها شهر وعلى هالاساس اعتمدي التاريخ في كل شهر متابعة معاها انا في حملي الاول قبل مااسقط كان كذا
* أم أصيل *
* أم أصيل *
سبحان الله وبحمده
سكرررر2008
سكرررر2008
حبيبتى أنتى بتقولى أن أول يوم لأخر دورة ليكى كان 8\7 معنى كده أنك الى اليوم مدة حملك بالظبط 5 أسابيع و6 أيام
وبأذن الله تعالى ميعاد الولاده 15\4 ...... كل يوم أربعاء بتمى أسبوع من حملك وكل يوم 15 بالشهر بتمى شهر من حملك
مدة حملم بتكون 40 أسبوع بزيادة أو نقص من أسبوع الى أسبوعين
بمعنى أن عدد أسابيع الحمل من 37 أسبوع الى 41 أسبوع

بمجرد مبتعرفى أنك حامل لازم تروحى للدكتورة عشان تشوف مكان كيس الحمل أذا كان داخل الرحم أو لاقدر الله خارجه
وبعد كده بتروحى عشان تشوفى نبض الجنين وده بيظهر من الاسبوع السادس الى الاسبوع التاسع
يعنى تقدرى تروحى على الاسبوع التامن للتأكد من نبضه
أهم شئ أنك تكونى بدأتى تاخدى حمض الفوليك ده ضرورى جدآ
أتمنى أنى أكون أفدتك ياريت تدعيلى أن ربنا يخفف عنى الألم الحمل ويرزقنى ولاده سهله