don
don
ميرسي يا دون و هو فعلا بيحب الجزر جدا
الفروت سلاط (سلطة الفواكة )
فراولة - موز - تفاح -برتقال بسرة -سكر - كريم شانتية - ايس كريم
الطريقة
اغسلى الفراولة كويس و شيلى العنق الاخضر بتاعها .
ازا كانت الوحدات صغيرة خليها زى ما هيا و ازا كانت كبيرة
قطعيها نصين او حلقات
رشى عليها سكر كتير و اركنيها على جنب حتلاقيها بتنزل العصير الاحمر بتاعها كتير
قشرى الموز و قطعية شرائح مدورة وحطية على طول مع الفراوله علشان ما يسودش
قشرى البرتقالة و قطعيها مكعبات و حطيها عليهم
براحتك ممكن تقشرى التفاح وممكن لا و تقطعية برضة مكعبات و تحطية معاهم و تقلبى كلة مع بعض
ممكن افتح علبة كومبوت اناناس او كريز او خوخ و اقطعهم برضة قطع و اضيفهم على الفاكهة بتاعتى
اضعهم فى الثلاجة يسقعوا و الفاكهة حتنزل مايتها وحيتجانسوا مع بعض
عند التقديم ازا كانت المناسبة عيد ميلاد مثلا اصبه فى طبق غويط
و اجملة بوردات الكريمة و اجمل فى كل وردة كريزة صحيحة
وازا كان عادى للضيوف اصبه فى كاسات و اجمل بنفس الطريقة
او ممكن اضع معلقة كبيرة كريمة على كل كاس و اقلب و اخلط الكريمة بالفاكهة
و بعدين بالمعلقة المخصوص بتاعة الايس كريم اعمل كرة (بولة ) ايس كريم على وش الكاس
و ممكن ارش رشة مكسرات مفرومة حسب الرغبة و بالهنا و الشفا
ملحوظة : ازا قطعتى الموز قبل وضعة على الفراولة بفترة اعصرى علية نص ليمونة عشان ما يسودش
ازا اضفتى للمكونات علبة كمبوت ممكن تحطى من العصير اللى فى العلبة على الفاكهة و تقلبى كويس
رواء الاسلام
رواء الاسلام
يا دون بالنسبة للفرت سلات انا بعصر على الفاكهة كلها ليمون وده بيحافظ عليها مدة اطول و كمان بضيفلها معلقتين زبادي بيديها طعم حلو اوي و ممكن تحليها بالعسل بدل السكر علشان تبقى الفايدة اكبر
ميلسيا
ميلسيا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخت don والاخت نانى جزاكم الله خير على مايقدم فى هذا الملف واتمنى لكم التقدم دائما
واتمنى الموافقه على تثبيته لان به مجهود كبير وهذا طلب عاجل للمشرفات تمنياتى بالتوفيق
اسمحوا لى عضوه جديده:)
waswosa
waswosa
ايه يا ست الكل اذا حضرت الشياطين ذهبت الملائكة فينك وحشنى اكلك يا شيف دينا
don
don
يا دون بالنسبة للفرت سلات انا بعصر على الفاكهة كلها ليمون وده بيحافظ عليها مدة اطول و كمان بضيفلها معلقتين زبادي بيديها طعم حلو اوي و ممكن تحليها بالعسل بدل السكر علشان تبقى الفايدة اكبر
يا دون بالنسبة للفرت سلات انا بعصر على الفاكهة كلها ليمون وده بيحافظ عليها مدة اطول و كمان...
ازيك يا رواء بصى يا رواء انا دايما احب اعمل الحاجة على طبيعتها بمعنى ان الحاجة اللى بتسود عندى بس هى اللى بحط عليها الليمون و اذا كنت استخدمت جوافة كنت ححط عليها برضة ليمون لكن غير كدة لأ لطالما انها بتغضل فرش و حلوة خلاص
وبالنسبة للذبادى هو اة بيدى طعم حلو لكن بيغيرلى طعم الفاكهة اللى عندى بمعنى انا ممكن اعمل حاجة تانية بالذبادى او بالعسل لو انا عايزة الغايدة لكن محبش اغير طعم الاكلة بتاعتى زى مثلا واحدة تفضل تحط توابل و بهارات ملهاش لزمة على اكلة معينة و تكون النتيجة انك بتضيعى طعم الاكلة الحقيقى
وعلى فكرة اللى بيعمل ريجيم (الحمية ) يعمل طريقة رواء الاسلام يعنى بدل السكر يحط عسل و بدل الكريمة يحط ذبادى و بالهنا و الشفا يلا خشى اعملى طبق لابنك :)