المايكرويف ؟؟

اطباق عالم حواء

ايش يعنى 300ريال كم فستان اشتريتيه باضعاف هذا المبلغ وركنتيه كم جزمه الله يعزكم !

كل زوجه تبغى تجههز اكلها بسرعه عشان تقضى اطول وقت مع الزوج واالاولاد خصوصا فى المناطق البارده تسخين الخبز يقرف تليين الدجاج يخليك تفضلين النواشف تروحين السوق وترجعين والدجاج باقى ماانسلق ..........الخخخخخخخخخخخخخخخخخ

فهمتم شى
؟؟؟ سويت بحث قبل مااقدم النصيحه عن موضوعى مالقيته
قلت افيد اخواتى خصوصا العرايس الجدد عشان يشتروه فى جهازهم
كنت اسال نفسى دايما ليش سندويشات المطاعم حاره كانهاتوها مطبوخه
لين اشتريته
طبعا كلكم سمعتم عنه لكن قليل يستخدموه

الميكرويف ريحنى كثير الله يريح مين اخترعه

يستاهل3000 الخبز من الفريزر دقيقتين بالضبط وكانه طالع من المخبز
الدجاج من الفريزر 4دفايق بالضبط وكنك توك ذبحتيه!
الزبده 20ثانيه وهى سايحه تقول شبيك لبيك!!
االحافظات تدخلينها باللى فيها تسخن والحافظه تبقى بارده
كاسة الشاى تسخن فى10 ثوانى

جميع انواع البلاستيك تستخدم فيه االاشياء باكياسها من الثلاجه عليه على طول

وجميع انواع الورق

وجميع انواع الزجاج والخزف يعنى3\4 مواعينك

ماعداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا المعادن يعنى الملاعق والقدور والصوانى التيفال عشان طاقته ماتخترقها

الباذنجانه الواحده اللى اسوى منها صحنين متبل تنشوى فى 6 دقايق بالضبط

واسوى فيه دجاج ياخذ العقل خلال 16 دقيقه بالضبط

يعنى مايمدينى اطل طله بس على العطار وال7بنات لين يكون استوى
ولسه ماجربت فيه اطباق ثانيه المهم ان اى وحده بتشتريه الحين بتريح نفسها كثير وبتقول وين اناعنه من زمان خااصة جنوب المملكه+الناس الكسلانه!
فيه انواع كثيره ومطوره وفيه انواع كتالوجها ماهو واضح وتخافين مته واحجام عديده
النوع اللى عندى LGاصغر حجم يكفينا بس ماينفع لعيله

اتمنى من الخبيرات فى استخداامه يعلمونى بمزيد من الاكلاات الحلوه فيه

اماحكاية السرطان فهى كلام فارغ لان الموجات تتحول كليا وصار له اكثر من 60 سنه يستخدم بلا مشاكل يعنى من عهد جدتى وجدتك!! ا
لاتحسبون ابوى عنده محل ادوات منزليه وقاعده اسوى دعايه اللى تشتريه تدعى لى

+
:21: و
22
11K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

clarity
clarity
والله انا متخوفة استخدمه لاني سمعت دكتور في برنامج علمي يقول ان المجال الكهرومغناطيسي الموجود فيه ضرره

مثل المجال الي في برج الجوال وانه على الأمد البعيد مش سنة ولاسنتين ينشط خلايا السرطان وينصح الي يستخدمه

بمحاولة التقليل جدا من استخدامه ،والله صديقتي اولادها يستخدمونه يسخنوا اكلهم ، حليب أي شىء والأم ماتدري

عنهم لأنها موظفة ،الله يستر عليهم.
ام الفهود 2005
ام الفهود 2005
والله انه عندي المقاس الكبير بس ماعرفت
كيف الطبخ فيه
فرحت لما قريت الموضوع
علشان اسلك وشي المفاتيح الي
استعملها لطبخ
وعلي فكره
جهازي نفس ماركة جهازك الجي
انتضر ردك

البرق99:24: :26:
نورما
نورما
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عزيزتي ماري , أنا أؤيدك 100% فالميكروويف لا غنى عنه فأنا أستعمله منذ 9 سنوان بالضبط و الأن لا أستطيع الأستغناء عنه مطلقا. في التسخين هايل و في الصواني رائع أما في الكيك فما لوش حل و في نفس الوقت سريع و يساعد على الاحتفاظ بنظافة المطبخ.

و أحب أضيف اضافة للي تحب تجيبه هو أني جربت 3 ماركات منه و بصراحة أحلى ماركة على الاطلاق هي ناشيونال
و سعره حاليا أقل شوية صغيرة عن ما كان عليه في السابق و أصبح ب 2850 ريال و هذا أخر سعر سمعته منذ 4 أشهر و الله أعلم جايز يكون رخص أكثر.
lolita2
lolita2
شجعتوني انا عندي المايكرويف ماركة sharp بس مجرد اني باستخدمة في تسخين الاكل او الشاي او تسييح الزبد او اذابة التلج من الاكل الي خارج من الفريزير مش اكتر من كدة

وسمعت اكتر من مرة انة ممكن تعملي فية معجنات وكيكات وغييرة كتير من اكلات بس للاسف معرفشي ازاي

يا ريت يا مارى كورى3 و نورما تعملولنا ملف عن طريقة عمل الاكلات والحلويات في المايكرويف لان كتير منا عند ميكرويف ومش بيعرف يستخدمة جيدا

دة طبعا بما انكم خبراء وشيفات في استخدام الميكرويف يا تري ممكن الاقي عندكم طلبي دة اكون شاكرة جدا
وحيكون موضوع جديد في المنتدي ويستحق المتابعة

شكرا يا حلويين

:cook: :cook:
نورما
نورما
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أختي لوليتا , أنت تأمري حبيبتي بس ياريت تكتبي أي طبق تحبي تعمليه في الميكرو ويف و احنا نكتبه لك على طول علشان أفكارنا تكون مرتبة.

عموما سوف أقول لك تعملي الكيك و المعجنات و الصواني المختلفة ازاي.

شوفي يا ستي عندك زر في الميكرو ويف مكتوب عليه Convection Bake " الشوي التحميلي " و ده بيحول الميكرو ويف الى فرن عادي زي فرن البوتاجاز مع الفارق في التسوية طبعا لأن الحرارة بتكون موزعة بشكل جيد في الميكرو ويف .
عندما تضغطي على هذا الزر بييجي لك درجة حرارة على الشاشة اضغطي كذا مرة على نفس الزر حتى تيجي لك درجة الحرارة المطلوبة . و بالنسبة للكيك الدسم قليلا 160 درجة و الكيك الاسفنجي 180 درجة أما الباشاميل 180 درجة
و لو معجنات أو بيتزا 180 درجة كذلك .
بعد كده بتضغطي على زر التشغيل , هيبدأ الفرن في الاحماء .
بعد ما يخلص الاحماء هيعطي لك انذار , افتحي الباب و حطي الحامل السلكي القصير اللي جاي مع الميكرو ويف و حطي فوقه الصينية ثم اغلقي الباب .
اضبطي الوقت اللي أنت عاوزاه يعني ساعة أو ساعتين أو أكثر ثم اضغطي زر التشغيل.
و لو مش متأكده من الوقت اللي هتتخبز فيه الصينية , اعملي وقت أكثر من اللازم احتياطي و ابقي خدي بالك من الصينية و لما تخلص أضغطي زر التوقيف.

لو عاوزة تحمري وجه الصينية فقط حطي الحامل العالي و اضغطي زر الشوي" Grill " و بعد ما يخلص الاحماء حطي الصينية و حددي الوقت اللازم ثم اضغطي زر التشغيل .

ملحوظة هامة : مع الشوي و الشوي التحميلي يمكنك استخدام أي نوع من الصواني مثل التيفال و الألومونيوم و البايركس و الأركوبال و لكن لا تستخدمي البلاستيك و لا الصيني اطلاقا . باختصار عامليه كأنك تتعاملي مع فرن البوتاجاز العادي.

و لو فيه طبق معين تحبي تسألي عنه , أسألي براحتك و لن شاء الله لو أعرف هأكتب لك من عينيه .