ترجمة للحذاءloving slippers

الكروشيه والتريكو

ترجمة باترونloving slippers
هذه هى الترجمة وسامحونى انا مش عارفة انزل الصوره ولا البترون الساسى يا ريت اللى تعرفه تنزله بالنيابه عنىهو كان فى وصله لمنتدى اجنبى احدى الاخوات كانت منزلاهوعندى سؤال فيه هساله فى الاخر يا ريت حد يجاوبنى والان الى الترجمة
الغرز الاساسيه:سلسله؛حشو؛منزلقه؛شيل؛الكروس
لعمل (الشيل)-3عمودفى نفس الغرزة-لعمل (الكروس)-عمودفى التاليه ثم عمل3سلسله خلف
اخر عمود ؛عمودفى الغرزة التاليه المعموله من على اليمين
نبدا بالنعل

لسطر الاول-3سلسله؛2حشوفى تانى غرزة من الابرة ثم 2 حشو فى اخر غرزة اعملى 1 سلسله ولفى العمل(4حشو)
السطر 2-2حشو فى اول غ-حشو فى كل غ-2حشو فى اخر غ(6حشو)سلسله ولفى العمل
من 13:3لو عايزة مقاسات اكبر هحطهابين داش مثل/14:3-15:3/يعنى لو عايزة مقاس اكبر اعملى سطور من14:3 ولو عايزة اكبر كمان اعملى من15:3
-حشوفىكل غرزة-سلسله .لفى العمل
السطورمن15:14/16:15-17:16/2حشو فى اول غ-حشو فى كل غ-سلسله ولفى العمل
السطر16/17-18/حشو فى كل غ-سلسله لفى العمل
السطورمن19:17/21:18-25:19/كررىالسطور16:14/17:15-18:16/انهى بالصف16/15-16/عنك10/11-13/حشو
السطورمن24:20/22:18-32:26/حشوفىكل غ-سلسله لفى العمل
السطر25/29-33/اتركى اول غ-حشوفىكلغ-حشوفى اخر غرزتين مع بعض-سلسله لفى العمل8/9-11/غ حشو
السطور من29:26/33:30-37:34/كررى السطور20و25/22و29-26و33/انهى ب4/5-7/حشو فى اخر صف
السطر30/34-38/اتركى اول غ-حشوفى كل غمن الغرزتين التاليتين/3-5/-منزلقهفى اخر غ-سلسله لفى العمل
للسطر31/35-39/حشوحول العمل3/5-7/فىجانبى الشغل-30/34=37/غ فى كل جهه-اغلقى بمنزلقهفى اول حشو واقطعى الخيط
جسم الجوارب
اشتغلى على الصفوق الغير مواجهه لك باللون الموف او اللى تحبيهاشبكى بمنزلقهفى الغرزة المنتصفه للكعب3سلسلهتعد كاول فراغ-شيل-اتركىغ-حشو-(2سلسله-اتركى غ-شيل-اتركىغ-حشو)كررىكل السطر بدورانها17/19-21/شيل
السطر 4:2(3سلسله-شيل)فى اول حشو-(حشو فى فراغ السلسلهالتاليه-2سلسله-شيلفى الحشو التاليه)يكرر حتى اخر فراغ للسلسلهيعمل بهاحشو-اغلقى
السطر 5-غيرى اللون(3سلسله-شيل)فى اول حشو-0حشوفى فراغ السلسله-2سلسله_شيل فى الحشو التاليه)يكرر4/5-6/مرات-(حشو فى الفراغ-سلسله)يكرر7مرات(حشوفى الفراغ-2سلسله-شيلفى الحشو التاليه)يكرر5/6-7/مرات-حشو فى اخر فراغ
السطر6-غيرى اللون(3سلسله-شيل9فى اول حشو-(حشو فى الفراغ-شيلفى الحشو التاليه)يكرر4/5-6/مرات-حشوفى7سلسله-(حشوفى السلسله 2سلسله-شيل)يكرر5/6-7/مرات-حشوفى اخر سلسله
السطر 7-غيرى اللون(3سلسله-شيل)فى اول حشو-(حشو-2سلسله-شيل) يكرر3/4-5/مرات-حشو-اتركىالشيل التاليه.للزيادة:اغرزى الابرةفى فراغالسلسلهالتاليهاسحبى الخيط(اتركى الغرزة التاليهاغرزى الابرة فى الغرزة اللى بعدها اسحبى الخيط)يكرر4مرات-اغرزى البرة فى فراغ السلسلهالتاليه اسحبى الخيط ثم اسحبى لفه ومرريها منبين كل اللفات مرة واحدة-سلسلة-شيلفى الحشو التالية-(حشو -2سلسلة-شيل)يكرر3/4-5/مرات-حشوفى اخرسلسله.اقطعى الخيط
السطر8-اشتغلى على السطور من الجهه اليمنىالمواجهه لك-اوصلى خيط ابيضبحشو فى اول فراغ فى منتصف الخلف-(2نصف عمودفى الحشو التاليه)يكرر حول العملمع زيادة شيلفى منتصف الامام.اغلقى بمنزلقهفى اول حشو-سلسله لفى العمل
السطر9-حشو فىكل غ-تغلق بمنزلقه وينتهى العمل.
دى الترجمة اللى انا قدرت عليها ياريت احد الاخوات البارعات تراجع عليا لانى حاسه ان فيه حاجات جبتها كده بالتقريب وانا عايزة اعمل هذا الحذاء لامى
سؤالى:يا ترى كلمة turnمعناها الف العمل يعنى اكمل دوران الشغل ولاارجع اشتغل على نفس السطر السابقيعنى شغلى فى النعل هيكون بشكل دائرى ولا هرجع على كل سطر واشتغل بشكل افقى
10
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ام عزيزان
ام عزيزان
وين الصوره عزيزتي او الموقع؟

طيب شوفي هذا الرابط يمكن يفيدك :)

http://www.hawaaworld.net/showthread.php?t=471425

ومادري انتي عاوزه نفس الموديل ده ولا غيره :)

وشوفي رابط اعاصير لان فيه الشرح وموديلات ثانيه
tasneem2006
tasneem2006
حبيبتى ام عزيزان شكرا على الرابط وعلى ردك السريع واهتمامك انا فعلا كنت عملت حذاء انت شرحتيه عبارة عن مربع ويشبك وكان هايلبس ماما عاوزة واحد برقبه شويه عشان يدفى رجلها كويس ويكون سهل عليها تلبسه وتخلعه لوحدها لانها كبيرة فى السن وهذا الحذاء اعتقد انه مناسب لطلبها وانا للاسف مبعرفش اعرض الصور ولا اضيف شئ انا بالصدفه عرفت اكلمكم انا بقالى حوالى سنه يادوب اشوف مواضيعكم ومش عارفه اكلمكمهذا الحذاء كان فى موقه اجنبى فى موضوع فى هذا القسم خاص بالاحذيه
ام عزيزان
ام عزيزان
طيب هاتي رابط الموضوع

مانقدر نساعدك بدون الصوره

بس ان شاء الله خبيرات الباترون يردون عليك

:)
tasneem2006
tasneem2006
وهذا هو ملف صورة الباترون في المرفقات (ملف مضغوط)
ام عزيزان
ام عزيزان
هذا هو الباترووووووووون

وان شاء الله يفيدونك فيه الخبيرات

وممكن تعملي نفس اللي في الروابط واطولينه من فوق

ويعطيج نفس النتيجه

وهذا عباره عن مربعات

وان شاء الله البنات يتاكدون من ترجمتك :)