اماهو افضل عمرالطفل التدريب علي الحمام وانتم بكرامه

الأمومة والطفل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ابني عمره سنتين و4 شهور وانا بديت اعوده علي الحمام بس ودي ولا قبل معلمته بس الشتاء وما يسوي بس صار فيه مناقشه عن تعويد الاطفال للحمام لي يقول اذا كان بعد 3 سنوات افضل وما يتعب وانااقول السنتين افضل شي واحس اني تاخرت عليه بتعليم لا الجو كان برد وخفت عليه يمرض
اتحفوني بارائكم :)
25
3K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

القريرة
القريرة
السلام عليكى اختى
انا معكى عمر سنتين انسب سن لتعويد الاطفال على الحمام ولكن انتى ما اتأخرتى ولا حاجه اول ما يطلع الصيف على طول قلعيه الحفاظه بالتدريج

انا بنتى اول ما بلغت السنتين وده فى شهر 4 على طول قلعتها الحفاظه ولكن لبستها كلوت مشمع فوق بنطلون وبعدين لبستها بنطلون تانى عشان مش تسقع ولما الصيف جيه بقيت البسها عادى خفيف

بس نصحتى العمليه دى نفسيه جدا اشترى كيس بونبون وكل ما يعمل مره فى الحمام اظهرى له فرحك واتنطتطى وصقفى له واديله واحدة بونبون
وأصبرى عليه جدا حتى لو عمل على نفسه طمنيه وقولى له انتى بتحبيه جدا بس هتحبيه اكتر لو معملتش على نفسك
ولما باباه يجى قولى قدامه ان ابنك عمل النهارده فى الحمام وخللى باباه يظهر له فرحه وكمان يشترى له حلويات
وأن شاء الله فى خلال 3اسابيع هيكون اتعلم دخول الحمام لوحده
oOليديOo
oOليديOo
السلام عليكى اختى انا معكى عمر سنتين انسب سن لتعويد الاطفال على الحمام ولكن انتى ما اتأخرتى ولا حاجه اول ما يطلع الصيف على طول قلعيه الحفاظه بالتدريج انا بنتى اول ما بلغت السنتين وده فى شهر 4 على طول قلعتها الحفاظه ولكن لبستها كلوت مشمع فوق بنطلون وبعدين لبستها بنطلون تانى عشان مش تسقع ولما الصيف جيه بقيت البسها عادى خفيف بس نصحتى العمليه دى نفسيه جدا اشترى كيس بونبون وكل ما يعمل مره فى الحمام اظهرى له فرحك واتنطتطى وصقفى له واديله واحدة بونبون وأصبرى عليه جدا حتى لو عمل على نفسه طمنيه وقولى له انتى بتحبيه جدا بس هتحبيه اكتر لو معملتش على نفسك ولما باباه يجى قولى قدامه ان ابنك عمل النهارده فى الحمام وخللى باباه يظهر له فرحه وكمان يشترى له حلويات وأن شاء الله فى خلال 3اسابيع هيكون اتعلم دخول الحمام لوحده
السلام عليكى اختى انا معكى عمر سنتين انسب سن لتعويد الاطفال على الحمام ولكن انتى ما اتأخرتى ولا...
بالنسبه لي
اشوف 3 سنوات سن مناسب تعلمينه ع الحمام وماايتعبك...ويستجيب معاك بسرعه باذن الله
][§][-~المتغـلية ~-][§][

برضو اقول انسب سن خااااصةةة للاولاد 3 سنوات
اما البنت بما انها تتعلم اسرع من الولد سنتين او سنتين ونص ممتاز للتعلم

بالتوفيق :26:
..
.

ملح و ليمون
ملح و ليمون
بالنسبه لي اشوف 3 سنوات سن مناسب تعلمينه ع الحمام وماايتعبك...ويستجيب معاك بسرعه باذن الله
بالنسبه لي اشوف 3 سنوات سن مناسب تعلمينه ع الحمام وماايتعبك...ويستجيب معاك بسرعه باذن الله
الله يجزاكم خير ..
انا ولدي عمرة سنتين و5 شهور مشكلته يخااااااااااااااااااف من الكرسي ( الكبنية ) ولا يحاول يجلس ؟؟

ومرة جلسة غصب صاح ويتعلق بي ما ادري وش اسوي معه

وقلت ما ودي اغصبه اخاااف يتعقد واتورط ؟؟

فكرت اجيب القيصريه ولا اصبر شوي وش تنصحوني ؟؟

اختكم / ملح وليمون ..
sphinx75
sphinx75
حبيباتى
انا ايضا معكم فى هذا الموضوع ........
ابنى عنده سنة وستة اشهر .... يا ترى هل الوقت مناسب الآن ام انتظر ؟؟؟
عموماً انا مستنية الصيف حتى لا يشعر بالبرد ... واهو يكون كبر شوية وبدأ يفهم
بس حبيت اسأل اهل الخبرة
ايه المواعيد المناسبة للحمام .... يعنى بعد الأكل بوقت اد ايه؟؟؟؟ ... اول ما يصحى من النوم ولا بعد الافطار مثلاً .؟؟؟؟؟.. قبل النوم مباشرة ؟؟؟؟