don
don
صباح النور يا مسلمة :) ورواء :) وام ياسمين :) وشيرى :) ودايما كدة منورين ومنورة الصفحة بيكم .
حالا حكتبلك تنظيف الكرشة يا ايمان
don
don
موووووووووووووووووووووووتى . لو كنت اعرف انك حتيجى مع الصفحة الجديدة كنت فتحتها من زمان .عنك اعترافات وحكاوى كتييييييييييييير مش حنسيبك .
يبقو نوووووودى قتلت المدير كدة الرؤية بانت :)
don
don

الخضار بالشاميل

نص كيلو خضار مسلوق
( بسلة – جزر – فاصوليا – قرنبيط )
ثمن كيلو جبنة رومى مبشورة
بشاميل تخين
ملح وفلفل
الطريقة
نضع الجبنة الرومى المبشورة والملح والفلفل
على البشاميل ونقلبهم لحد ماتسيح الجبنة
نضع الخضار المسلوق على البشاميل و نقلبهم
نضع الخليط فى طبق فرن او صينية فويل ونضع
على الوجة رشة جبنة رومى مبشورة وندخلهم الفرن
تحت الشواية يادوب حيحمر الوجة
وبالهنا والشفا
don
don

الريش الضانى بالزبادى والفلفل الحامى

ريش ضانى
بصلة كبيرة مقطعة شرائح
علبة زبادى
معلقة صغيرة شطة
للتبيل ( عصير ليمون – ربع معلقة صغيرة سكر – رشة زعتر –
ملح وفلفل )
الطريقة
نخلط مقادير التتبيل ونتبل بيها الريش ونتركها فى التتبيلة لايقل
عن 3 ساعات ثم نرصصها فى طبق فرن ونضع فوقها
شرايح البصل ونغطيها بورقة فويل ونضعها فى فرن
متوسط الحرارة حوالى ساعة
ثم نخلط الزبادى بالشطة او ممكن فلفل حامى ونصبه فوق اللحمة
وندخلة تانى الفرن حوالى ربع ساعة وبالهنا والشفا
don
don
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مبروك الملف الجديد يادنودن وعلشان مرغيش على الفاضى ممكن احسن طريقة لتنظيف الكرشه علشان مش لاقيه حد ينظفهالى وكمان بخاف يحطوا بطاس أو كلور فى التنظيف والميه المغلية مش بتنظفها قوى انا عايزاها ناصعة البياض ممكن احسن طريقة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مبروك الملف الجديد يادنودن وعلشان مرغيش على الفاضى ممكن احسن...
بصى يا ايمان بالنسبة للكرشة لما بشتريها وبتكون سوداء تجيبى حلة وتحطى فيها ماء لحد ما تغلى وتحطى فيها شوية رابسو او ايريال ولما تغلى كويس تحطى فيها الكرشة يا دوب ثوانى ولما تطلعيها تفرديها على الرخامة وبالسكينة تفضلى تحكى تحكى وتنضفيها حتلاقيها بقيت بيضاء وتدوريها على ضهرها وتسحبى الغشاء الرفيع بالوساخة والدهن اللى بتبقى فية حيطلع فى ايدك على طول زى الفتلة تروحى ماسكة الكرشة وغسلاها كويس بالدقيق والخل وبعدين تشطفيها بالماء حتبقى بيضاء وزى الفل وبالهنا والشفا ( كل دة من الصيام برضة يا ايمان )