ارز البسمتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اطباق عالم حواء

السلام عليكم
كنت عايزه اعرف كميه المياه المظبوطه علشان يستوي الرز من غير ما يعجن او يطلع ناشف لاني مش عارفه اظبطه:( , الكميه عيزاها بالكوب
ياليت تردوا علي بسرعه لو سمحتوا
:26:
8
3K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

طف طف
طف طف
تفضلي اختي هذي مقاديري
لكل كوب رز كوبيين ماء هذي قاعده
****المقادير:
كوب رز
كوبيين ماء
ملح على ذقك
****الطريقه :
اغسلي الرز كذا مره ثم انقعيه في ماء بارد لمدة نص ساعه
حطي الرز في قدر وضيفي له الماء والملح على نار قويه ولما يبدأ في الغليان خففي النار واتركيه 25 دقيقه تقريبا واذا نضج طفي النار عنه وحركيه واتركيه لمدة 10 دقائق ثم اسكبيه

والف الف صحه وعافيه ان شاءالله
حريره
حريره
عشان ينجح طبخ الرز وتطلع الحبه مفروده وماتتعجن
ينقع الرز وهذا سر رزنا في الخليج عموما(ينقع بماء بارد يعني عادي)مش من الثلاجه..لمدة نصف ساعه على الأقل
ولا زم يغسل بشكل جيد حتى يصبح لون ماء الغسل ابيض شفاف
واذا الرز فيه ريحه مثلا اغسليه بملح خشن
............................................................
الطريقه
كاس ونص رز بسمتي
2ونص كاس ماء
ربع كاس زيت(وافضل زيت نباتي يكون اربع ملاعق) وقبل استواء الرز اضيفي ملعقة سمنه او زبده
وعشان ينجح الرز
بعد ماتضيفيه للماء المغلي..اوزني كمية الماء بحيث تكون بأرتفاع 2سم عن مستوى الرز وهنا اذا احتاج لزياده زيدي كمية الماء او نقصيها حسب احتياج طبختك
النار لازم تكون مرتفعه اثناء وضعك للرز في القدر...وبعد ابتداء عملية غليان الرز وخروج الفقاعت عليك وزن الملح وتخفيض مستوى النار بحيث تصبح مثل الشمعه وهنا اضيفي الزبده او السمنه واحكمي غطى القدر جيدا راقبي القدر وعشان تعرفي ان الرز استوى اغرسي معلقه في القدر واخرجيها تذوقي حبات الرز ان كنتي راضيه عنها ولا يوجد في المعلقه اثر للماء فالرز تمام او اذا كان قاسي بعض الشيئ زيدي كمية الماء بحيث ماتتجاوز فنجال القهوه
ومن علامات استواء الرز هو ازدياد حجمه وهذا ما يكون الا اذا كانت النار هاديه واخذ راحته في الأستواء

كلامي كثير بس انشاء الله وصلت المعلومه
وذا احتجتي طرق للرز الأبيض انا في الخدمه
رتروته
رتروته
النقع زي ماقالت الاخت في الله
والبنات كفوا ووفوا
الواحه النديه
جزاكم الله خيرا هجرب الطريقتين ان شاء الله
النهارده هعمل طريقه الاخت طفطف علشان ما عنديش وقت انقع
والمره الجايه وهتكون قريبه ان شاء الله اعمل طريقه حريره واللى وافقت عليها رتروته > اسماكم فيها سجع
marwella
marwella
تسلموا بس ياريت يا حريرة الرز الابيض الله يكرمك
بصي انا كنت باكل رز بسمتي عند اخت كانت عايشة في السعودية مع دقوس كنت بموتتتتتت فيه