Noody30
Noody30
السلام عليكم * بصى يا رانيا طبعا أنا عمرى ما عملتها ولكن تلاحظى فى أول جملة فى الطريقة اللى نقلتها لك أنها لازم تبقى طرية وعشان تبقى طريقة متعليش عليها النار خليها وسط ومتغيبهاش فى الفرن ولما تطلع غطيها عشان متنشفش.. * وبالنسبة لسؤالك ده و في ناس بتعملها علي البوتاجاز الطاسه فتبقي طريه مثلا؟ أنا جربت أعمل التورتلا على الطاسة لما بعملها ومبغيبهاش بتطلع طرية لو غيبتها بنتشف.. ثانيا من الشرح فى الطرق السابقة تخيلى لها أنها عاملة زى السفيحة يعنى مفتوحة وعلى الوجة الزعتر يعنى زى المنى بيتزا . أختك هبهوبة
السلام عليكم * بصى يا رانيا طبعا أنا عمرى ما عملتها ولكن تلاحظى فى أول جملة فى الطريقة اللى...
السلام عليكم

رانيا حبيبتي

معلش حأرد عليكي عالسريع يا جميلة

شوفي صورة التطبيق ده للاخت عيون حزينة

و ده تعليقها عليه:

"هذا خبز اللأخت كل الأمل -- سويت منه مناقيش زعتر وسادة أكلناه مع قشطة وعسل"

و ده رابط الخبز اللي هي طبقته

رابط خبز الاخت كل الامل

يا رب أكون أفدتك
هبهوبة
هبهوبة
هاذي طريقه سهله وماتاخذ وقت ((((((((((مناقيش البيت))))))))))) المقادير: 2 كأس دقيق. ملعقة صغيره خميره فورية ملعقة صغيرة بيج بودر وملعقتين اكل زيت وبيضة وحده وعلبة زبادي واذا حسيتي انك تحتاجين ماء ضعي رشه بيدك. الطريقة: تخلط المقادير جيدا وكلما كان العجن اكثر أزدادت حلاوة العجين وخليها نص ساعه. وبعدين افرديها خليها رقيقه وقطعيها بشيء كبير مثلا صحن الشوربه . وبعدين جيبي مقلاة البيض ( الطابي )وحطيها فيها بدووووووون زيت . ورصصيها بالملعقة الين ما تبداء تحمر من تحت حطي عاد حشوتك طبعا. يا لبنه او لبنه بزعتر او زعتر لوحده واثنيها يعني تصير مثنيه بس مو مسكره يعني تشوفين الحشوه وبعدين قلبيها على الجهتين وغززيها بالشوكه الين ما تحسين انها انخبزت كويس .
هاذي طريقه سهله وماتاخذ وقت ((((((((((مناقيش البيت))))))))))) المقادير: 2 كأس...
السلام عليكم
* بصى يا رانيا طبعا أنا عمرى ما عملتها ولكن تلاحظى فى أول جملة فى الطريقة اللى نقلتها لك أنها لازم تبقى طرية وعشان تبقى طريقة متعليش عليها النار خليها وسط ومتغيبهاش فى الفرن ولما تطلع غطيها عشان متنشفش..
* وبالنسبة لسؤالك ده
و في ناس بتعملها علي البوتاجاز الطاسه فتبقي طريه مثلا؟
أنا جربت أعمل التورتلا على الطاسة لما بعملها ومبغيبهاش بتطلع طرية لو غيبتها بنتشف..
ثانيا من الشرح فى الطرق السابقة تخيلى لها أنها عاملة زى السفيحة يعنى مفتوحة وعلى الوجة الزعتر يعنى زى المنى بيتزا .
أختك هبهوبة
don
don
السلام عليكم * بصى يا رانيا طبعا أنا عمرى ما عملتها ولكن تلاحظى فى أول جملة فى الطريقة اللى نقلتها لك أنها لازم تبقى طرية وعشان تبقى طريقة متعليش عليها النار خليها وسط ومتغيبهاش فى الفرن ولما تطلع غطيها عشان متنشفش.. * وبالنسبة لسؤالك ده و في ناس بتعملها علي البوتاجاز الطاسه فتبقي طريه مثلا؟ أنا جربت أعمل التورتلا على الطاسة لما بعملها ومبغيبهاش بتطلع طرية لو غيبتها بنتشف.. ثانيا من الشرح فى الطرق السابقة تخيلى لها أنها عاملة زى السفيحة يعنى مفتوحة وعلى الوجة الزعتر يعنى زى المنى بيتزا . أختك هبهوبة
السلام عليكم * بصى يا رانيا طبعا أنا عمرى ما عملتها ولكن تلاحظى فى أول جملة فى الطريقة اللى...
مناقيش بالزعتر
المقادير

4 ملاعق طعام زعتر.
1/4 كوب زيت نباتي.
زيت لدهن الصواني.
3 أكواب طحين أبيض، منخول.
2 ملعقتا طعام سكر.
2 ملعقتا طعام ملح.
1 ملعقة صغيرة خميرة ناعمة مذوبة في كوب ونصف من الماء.
3 ملاعق طعام بودرة الحليب.
1/4 كوب زيت نباتي.

الوصفة
تحضير العجين:
ـ اخلطي الطحين والسكر والملح والخميرة المذوبة والحليب والزيت جيداً. اعجني حتى تصبح عجينة متماسكة ولينة دعيها مغطاة حتى تتضاعف.
تحضير الحشوة:

ـ اخلطي الزعتر مع الزيت لتحصلي على خليط سائل.

ـ ثم قسمي العجينة إلى 4 قطع متساوية.

ـ رقي كل قطعة على سطح منثور عليه طحين بشكل دائري وبسماكة 1 سنتم. كرري العملية مع القطع الباقية.

ـ اقرصي بأصابعك أطراف العجينة من كل جوانبها حتى لا تتسرب الحشو.

ـ ضعي ملعقة إلى ملعقتي طعام من الحشوة على سطح كل دائرة. ثم ضعيها في صينية خاصة الفرن مدهونة بالزيت.

ـ ثم اخبزيها في الفرن لمدة 10 دقائق أو حتى يحمر كعبها ويجف سطحها.

ـ قدميها ساخنة وإلى جانبها الزيتون والخضار الطازجة.

(( هيصى يارانيا))
على الموضه
على الموضه
هاذي طريقه سهله وماتاخذ وقت ((((((((((مناقيش البيت))))))))))) المقادير: 2 كأس دقيق. ملعقة صغيره خميره فورية ملعقة صغيرة بيج بودر وملعقتين اكل زيت وبيضة وحده وعلبة زبادي واذا حسيتي انك تحتاجين ماء ضعي رشه بيدك. الطريقة: تخلط المقادير جيدا وكلما كان العجن اكثر أزدادت حلاوة العجين وخليها نص ساعه. وبعدين افرديها خليها رقيقه وقطعيها بشيء كبير مثلا صحن الشوربه . وبعدين جيبي مقلاة البيض ( الطابي )وحطيها فيها بدووووووون زيت . ورصصيها بالملعقة الين ما تبداء تحمر من تحت حطي عاد حشوتك طبعا. يا لبنه او لبنه بزعتر او زعتر لوحده واثنيها يعني تصير مثنيه بس مو مسكره يعني تشوفين الحشوه وبعدين قلبيها على الجهتين وغززيها بالشوكه الين ما تحسين انها انخبزت كويس .
هاذي طريقه سهله وماتاخذ وقت ((((((((((مناقيش البيت))))))))))) المقادير: 2 كأس...
شوفي الرابط
على الموضه
على الموضه