الدرس الاول في تجاره العملات (الفوركس)من الالف الى الياء خطوه خطوه لغد افضل باذن الله

المشاريع والافكار التجارية الشاملة

بسم الله الرحمن الرحيم

والسلام عليكم وحمه الله وبركاته

وهلا وكل الغلا باخواتي وربي يسعدكم ونبدا مع بعض اول دروس الفوركس من كي جي وان فوركس وكلنا مع بعض بنتعلم ونوصل باذن الله

نسمي الله ونتاكد ان بتوفيقه وفضله حنوصل لاعلى الدرجات صدقوني مع شويا اجتهاد ولكل مجتهد نصيب يا اهل المنتدى الحبيب

وسنطرحه بطريقه بسيطه وحعتبر ان واحد بيسال صديقه الاسئله وصديقه بيرد عليه ويجاوبه (واتمنى توصل المعلومه واتمنى اكثر تسالوا ولا تخجلوا وانا رهن الاشاره)

ملحوظه : رمز الشخص الي بيشرح * وباللون الازرق والمتعلم نرمزله بالرمز & وباللون الاحمر ...لسهوله الكتابه

* السلام عليكم ازيك يا مضارب يا كبير

& وعليكم السلام استاذي وخلتني مضارب حته واحده:)

* ان شاء الله وانجح مضارب باذن الله

& مضارب ولا مضروب على عيني :). ربنا يستر وتسلم باشا

* يالا نبدا جاهز ولا تفصيل يالا اربط حزام الامان واستعد للاقلاع

& اوكيه انا جاهز وعايز المعلومات بالتفصيل يالا انا اسنتر وانت شوط

* تمام ياصاحبي علشان متعملش زي الي سبقوك ذاكروا يومين ودخلوا بحساب حقيقي وخسروا لازم تعطي كل شئ حقه ولو مستعجل تدخل بحساب حقيقي بدون ما تتعلم يبقى انا شايف تتبرع بفلوسك لجمعيه خيريه اهو يعودلك في صحتك وعفيتك وشويا حسنات

اولا لازم نعرف ان اهم شئ التأسيس يعني البدايات وفهم البدايات اهم من الدخول في العمق ولو ما فهمنا البدايه حنتلخبط فيما بعد وصعب تكون مضارب ناجح وفاهم كل ما يدور بدون ما يكون تاسيسك صح الصح .

اهم نقطه في هذا السوق هو انك لو خسرت فغيرك كسب اعرفها كده فلابد ان تكسب انت وغيرك يخسر اي كان جنسيته يهودي او مسيحي او ياباني او باكستاني والسوق لا يعرف الرحمه

ولانك لابد أن تسبق غيرك للغنيمة وتعرف متى تدفع حتى تحصد ما دفعت ومعاه المكسب وتعرف متى تمسك يدك وتمنع خساره ممكن تحدث ومثلها مثل الشطرنج

فإن هذا الأمر أشبه بمعركه بمعرفة كيف تتعامل مع عدوك وهذه حقيقة يجب أن تعرفها بكل وضوح, فالسوق ليس مجال للعلاقات الأخوية وليس مجال لعقد الصداقات.السوق وهذه حقيقته كاي سوق ولكن اشرس وهو يعتبر أشبه بالغابة فعلا يأكل فيها القوي الضعيف

والقوة هنا لا تعني بالضرورة المقدرة المالية بل العلم واستخدام هذا العلم لتحقيق أكبر قدر من الأرباح وأن تأمن جانب عدوك ( والحمد لله يعني حتى بمبلغ بسيط وبشئ من رجاحه العقل سنغلب من هم اعتى الناس واغناهم من اليهود لان بورصه بريطانيا وهي اقوى بورصه وبعدها امريكا اغلبها يهود فبذكاءك تستطيع تكسبهم ).

وتكسبهم بشئ مهم جدا هو ان تعرف ما يفكرون فيه اي لو شعرت بان الناس الكبار يريدوا يبيعوا فبيع معهم والعكس ان حاولوا يشتروا فاشترى واكسب معهم وطبعا فيه غيرك لم يشتري او يبيع وخسر وانت كسبت باذن الله فعندما تعرف كيف يتحرك عدوك وكيف يبني الجمهور الأعظم من المتداولين خططهم تستطيع أن تحدد في أي جانب تكون ومن الطبيعي أنك تريد أن تكون مع الجانب الأقوى الجانب الأكثر قدرة على تحديد مسار السهم والتاثير عليه

ماشي لغايه هنا يا عم الاومباشي

& طيب بطل رغي استاذي وادخل في الموضوع :)

* احم احم ايه الاحراج ده . طيب حكمل وحعمل ان الشبكه واقعه عندي ومسمعتش حاجه :) طيب صلي على النبي نبينا وحبيبنا وشفيعنا

& عليه افضل الصلاه والسلام

* فهـــــــــــــــــــــــــرس الدرس الاول . اربع نقاط

1- يعني ايه بورصه؟
2- مين اخترعها وكيف بدات؟
3- انواع العملات (صوره)
4- فين اماكن الفوركس؟

& شوقتني اخويا العزيز

* طيب طقطقلي ودانك وسنفرلي مخك ونضفلي تفكيرك لاني محتاجه الساعه دي علشان الكلام الجد حيبدا يالا بينا (وخلي بالك ان شاء الله بعطيك فيما بعد احسن شئ كله بيدور عليه وهو متى تدخل وهو السؤال الي حير ناس كتير وطبعا الناس الخبره بس هما الي يعرفوه .. الي هما انا مش منهم

اولا 1- يعني ايه بورصه؟

البورصه مكان خاص للعملات والاسهم يتم التداول من خلاله ولكن عبر وسطاء وشركات خاصة وغير مسموح لاحد التداول من غير تصريح فيها وتعمل في دوام رسمي محدد وتكون مجهزة بشاشات عملاقة واشرطة الكترونية للاخبار والنتايج

والبورصه العاديه تسمى بورصه الاوراق الماليه اما تجاره العملات فتسمى بالعربي الفوركس وبالانجليزي Forex وهي اختصار كلمه ‏ Foreign Exchangeومعناها البورصه الاجنبيه او التبادل الاجنبي او المقايضه لانك تتعامل بزوج من العملات يعني لا تستطيع تقول انا عايز اشتغل في عمله الدولار فقط او اليورو فقط او الفرنك السويسري لاني مرتاحله.. لا لازم تتعامل مع زوج من العملات يعني يورو/دولار او دولار/ين ياباني وهكذا باقي العملات

وعمليه الفوركس كلها انه فيه معاك فلوس وتريد توضعها لتلعب بيها في سوق العملات وتكسب فلا ينفع لوحدك تضعها لابد من وجود احد يستقبلها منك ويضعها لك في السوق لتضارب بها

& طيب مين الي حيقدر يوصلهالي لسوق الفوركس واقدر اضارب واشد واكسب واودع حياه الدنق وعيشه قاع المجتمع امتى بقى اعيش

* :) ان شاء الله حتعيش وتاكل قراقيش وانت بالذات عيش ومتقوليش بس كل شئ واحده واحده انا جي لك في الكلام وحقولك مين الي حياخد منك الفلوس ويساعدك في دخولك الفوركس وهذا الشخص يسمى وسيط وتكون شركه لانها مصرح لها بمزاوله الفوركس واخذ فلوس المضاربين مقابل مبالغ بسيطه تؤخذ منك في حاله مكسبك او خسارتك وهي بسيطه وتكون شركات الوساطه هذه تحت الرقابه والقانون فعندما تدفع لها (اي كان المبلغ)وهذا الوسيط ياخذ بياناتك اولا ويوافق عليها ويتاكد منها حتى لو كانت باللغه العربيه(وسنتكلم على الاوراق المطلوبه في حينها)وحساب البنكي باسمك الي حيرسلوا فلوس المكسب باذن الله اليه ومنه ايضا تحول لهم اي مبلغ للوسيط

فالوسيط ياخذ فلوسك ويضعها في حساب بنكي معتمد والبنوك طبعا مضمونه مثل اي بنوك في دولتنا الي نعيش بها وبهذا المبلغ الي اعطيته للشركه الوسيط (فهي وسيط بينك وبين دخول الفوركس وايضا وسيط بينك وبين البنك)ووضعته في البنك تعطيك باسورد واسم مخصوص لك فقط وبهذين الشيئين يمكنك التعامل مع برامج التداول

وطبعا المكسب بيكون بفرق السعر الذي يتغير كل ثانيه وفي بعض الاوقات في جزء من الثانيه وناس تكسب الالاف وناس تخسر الالاف في ثواني ودقايق ولكن هذا حال الدنيا مافي عسل من غير نار يعني كل ما كان الطريق صعب وخطر كان المكسب فيه كبير وحلو وكل ما كان سهل كل ما كان المكسب ضعيف ولا تزيد من وضعنا الاجتماعي شئ وسنشرح كل الخطوات للوصول بنا الى سكه سالمه يا سلامه :) (ولا اقصد كلما كان الطريق خطر يعني لا ناخذ تجاره الابيض والمخدرات مثال . والله ازعل ولازم تصالحوني :)

* 2- مين اخترعها وكيف بدات؟

اخترعها شخص بريطاني من زمان تحديدا عام 1973 او مايقاربها فالبورصة طبعا كانت موجوده قبل ذلك بكثير جدا ولكن كانت العمله ثابته لا تتحرك ولما حرروها وفقا للظروف والاقتصاديات والسياسه نشات الفوركس ليستفيد الناس من فرق الاسعار. وبدات بالشكل الحديث الي نعرفه في هذا التاريخ بس طبعا ما كانت بنفس الحجم والعملات

فهذا الاقتصادي البريطاني راى ان الناس لما بيقل الدولار تشتري ذهب ولما يتحسن الدولار يبيعوا الذهب فعملها مع البنوك بقى يشترى منهم او يقترض منهم دولار ويحتفظ به واما يزيد يبيعوا وياخد امامه عمله اخرى اقل واما تزيد هذه العمله يبيعها ويرجع للدولار مثلا اما يكون قليل وهكذا وكسب مكاسب كبيره جدا وبعد ما عرفوا البنوك بالموضوع ده قفشوه وقبضوا عليه وطالبوه بالفلوس كلها الي عليه.

ويارب ما يجعلنا جار وله عيون يراقبنا بيهم :)

& اشطه يا استاذ

* 3- انواع العملات (صوره)

وسيتم شرحها بالتفصيل وانواعهم والفرق بينهم فيما بعد ولكن ارفقت الصوره لناخذ فكره اوليه للموضوع

* 4- فين اماكنها

هناك العديد من البورصات

1-بورصة نيوزلندا

2-استراليا

3-طوكيو

4-هونج كونغ وسنغافورة

5-اوروبا وتشمل فرانكفوركت وفرنسا الى اخره

6-بورصة لندن

7-بورصة شيكاجو

8-بورصة نيويورك

9-بورصة دبي الوحيدة في الشرق الاوسط

والباقي ليس له اي وزن يذكر وفيه اماكن اخرى

* شايف الاجابه في السؤال ده سهل ومختصره ازاي اي خدعه يا اطيب مضارب

& شايف وعلى خيرة الله اهو دي بتشيل دي :)

وانتهى الدرس الاول على خير والله الموفق :tha--:
40
10K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

امواج87
امواج87
جزاج الله كل خير ..... كملي أختي الفاضلة وأحنا متبعين معاج ... نبي نعرف أشلون نقدر نبني قوتنا وناخذ المكسب منهم بدل ما ياخذونا منا .... نبي نعرف أستراتيجية قوية تخلينا دايما نطلع بمكسب وحتى لو في خسارة .. الخسارة تكون بسيطة ...

سيروا ونحن من ورائكم :)
um -momina
um -momina
جزاك الله كل خير انتي تابعي بهالاسلوب الحلو البسيط وان شاء الله ستعم الفائدة ولكن عندي سؤال هل انت من المضاربين في العملات يعني اقصد هل هذه الدروس عن تجربة
خزائن ربك مملؤة
جزاج الله كل خير ..... كملي أختي الفاضلة وأحنا متبعين معاج ... نبي نعرف أشلون نقدر نبني قوتنا وناخذ المكسب منهم بدل ما ياخذونا منا .... نبي نعرف أستراتيجية قوية تخلينا دايما نطلع بمكسب وحتى لو في خسارة .. الخسارة تكون بسيطة ... سيروا ونحن من ورائكم :)
جزاج الله كل خير ..... كملي أختي الفاضلة وأحنا متبعين معاج ... نبي نعرف أشلون نقدر نبني قوتنا...
اهلا وسهلا اختي امواج87

اشرقت الانوار

من عيوني لكي والله حنوصل جميعا للمكسب ان شاء المولى وصدقيني الخير حيعم لكل الناس وكل المنتدى اختي الطيبه ( وان شاء الله حنقول متى ندخل لجني الربح وهو صعب جدا في هذا السوق الغدار بس بنقول يارب )

احس من كلامك انك دخلتي في هذا السوق من قبل وده شرف للسوق ولنا وربي يزيدك ويكسبك ويسعدك

وفي اخر الدروس سنصل لاستراتيجيه مجربه ان شاء الله ومعمولها اختبار وانا في تجربتها دايما وبقول يا رب لو اثبتت نجاحها في عقد الصفقات حقولها ولو لم تثبت فانا ساقول نقاط الدخول والخروج بمكسب قليل ومع تكرار الصفقات المكسب القليل بيكون كثير ان شاء الله

اما من ناحيه اني اختك كان بودي :) يا كسوفي مكسوف والله اقولك انا اخوك :) بس ولا يهمك خطا كيبوردي زود حرف التاء :)

وادعيلي اتواصل في الدروس ويحدث التفاعل المرجوه وصدقيني بكتب عن قريب الفرق بين سوق الاسهم والعملات ومميزات العملات وعيوب الاسهم باذن الله

وكلنا بنتعلم اخواتي من بعض

ونشوفك بالف خير وشكرا يا باشا على مرورك المعطر
خزائن ربك مملؤة
جزاك الله كل خير انتي تابعي بهالاسلوب الحلو البسيط وان شاء الله ستعم الفائدة ولكن عندي سؤال هل انت من المضاربين في العملات يعني اقصد هل هذه الدروس عن تجربة
جزاك الله كل خير انتي تابعي بهالاسلوب الحلو البسيط وان شاء الله ستعم الفائدة ولكن عندي سؤال هل...
هلا هلا um -momina

انورتي اختي العزيزه

جزانا واياكم وتسلمي على كلامك الحلو وربي يسعدك

انا من المضاربين من سنين ولكن في بورصه الاسهم ومن فتره دخلت الفوركس ولاقيتها والحمد لله احسن واروع وان شاء الله ربي يسعدنا ويكسبنا جميعا

فعلا كل شئ بقوله معلومات واسياسيات عامه في الاول ولسه التجارب ما قولناها وان شاء الله ربنا يقدرنا ونشرحها

واتمنى دعواتك اختي وتسلمي على المرور الرقيق
خزائن ربك مملؤة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :26:

اولا بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله

صبحكم الله ومساكم بكل الخير ان شاء الله

نبدا اولا بالنصائح وشويا تحذيرات التى تجنبنا واياكم الوقوع في اي خساره والعياذ بالله وتقربنا من المكاسب ان شاء الله فالذي سوف يركز في بعض النصائح ويطبقها سوف يسلم ومن يضربها تضربه في مقتل

تحذير

1- لو كانت الفلوس ليست فلوسك او هذه الفلوس لو ضاعت ستؤثر في حياتك الاقتصاديه ومستوى معيشتك وليس معك غيرها فلا تدخل الفوركس

2- وان كنت لا تملك الوقت للمذاكره وهي حوالي اقل شئ 6 شهور في الاول بعدها بتفهم الامور ولا تحتاج لوقت كثير وسترتب وقتك. فلو ما عندك وقت في الاول للقرايه والبحث والتعلم فلا تدخل او اعطي فلوسك لانسان مسكين او تبرع بهم لانك بالطريقه دي بتدخل الفوركس خسران او بتلعب على الحظ ومها حصل فالحظ ليس دائما حليفا ولكن بينقلب في معظم الاحيان فلابد من وجود خطه واستراتيجيه لك تعتمدها وهذه تاتي من المذاكره وكثره التدريب

3- لابد ان تبعد عنك شبح الغرور فلو كسبت في الحساب الوهمي (الديمو) وضاعفت اموالك في شهر او اقل او اكثر فلا تفرح وتفتح حساب حقيقي وصدقني دي تجربه من ناس كتير اتغروا في مكسبهم وفتحوا حساب قبل 6 شهور والخساره تتوالى فلا تنخدع واعطي كل زي حق حقه

4- ان كنت تريد تدخل الفوركس لاجل الغناء السريع فستكون عليك خساره فادحه . فلا تدخل الفوركس ولكن كل شئ في وقته حلو فالغناء سياتي ولكن بمجهود وليس بين دقيقه والاخرى

وتوضيح اكثر لكلمه الغناء فالغناء هو ان تستطيع تستغني عن الشئ وليس ان تغتني وتغتنم الشئ . فلا تدخل الفوركس وانت تريد تدخل اي صفقه وبدون اي خطه مدروسه مسبقه فتاكد بان الفرص والصفقات لا حصر لها وكل ثانيه فرصه ولكن اهم شئ اغتنام الفرص والدخول في الوقت المناسب

النصائح

1- ان كنت تسمع النصائح وتطبقها بحزافيرها وتصلح اخطاءك وتتعلم منها ولا تقع فيها اكثر من مره . فاهلا بك في الفوركس وتوقع مكاسب كبيره ان شاء الله

2- لاستمراريتك في الفوركس نصيحه اخويه فيما بعد لا تدخل اي صفقه باكثر من 10 % من راس مالك او اقل وبعض الخبراء قالوا انها 1% من راس المال لتضمن الاستمراريه مدى الحياه يعني لو صفقه ب 50 دولار يبقى انت معاك 500 دولار راس مالك لو النسبه 10 % ولو النسبه 1 % يبقى لو دخلت واشتريت ب 50 دولار يبقى معاك راس مال 5000 دولار

يعني لا تدخل صفقات بكامل المبلغ ولا حتى 50 % ولا اكثر من 10 % لان السوق بيضرب فوق وتحت بلا رحمه ونحن سمك للكبار الحيتان وتاكدوا لو سمعتوا النصيحه دي حتستمروا( لان دي خطه البنوك تعمل كده لا تدخل في اي صفقه بكل فلوسها حتى لو متاكده تمام التاكد)

3- لا تجعل عواطفك هي المسيطره عليك مثل العاطفه الاولى القلق حتى لو وصلت الخساره كبيره فلا تقلق وتقفل الصفقه بخساره. ولكن التزم بعمل خطه لنفسك وامشي عليها وكون مؤمن بها فلا تجعل لعواطفك مجال في العمل

4- لا تجعل العاطفه الثانيه وهي الطمع ان تتحكم فيك فان وجدت مكسب حلو وهو نفس المكسب الي وضعته في خطتك فلا تنتظر اكثر ثانيه وخد القرار بسرعه لان السوق بيقلب في فيمتو ثانيه فارضى بنصيبك وبما طرحته في تفكيرك ان تكسبه وتطلع فورا وتنتظر فرصه ممكن تاتي بعدها بثانيه

5- الندم .. فلا تندم وتزعل على مكسب كبير فاتك لو طلعت بمكسب بسيط وتقول المره الي بعدها حقعد واكسب اكتر . لان السوق غدار ممكن يسحبك فجاءه وتضيع الفلوس ولكن كون قنوع ولا تندم على شئ فاتك والمكسب القليل احسن من الخساره

6- التهور .. لا تدخل السوق ان كنت خسران في الصفقه الي قبلها وتريد التعويض باي طريقه وبكل تهور تدخل اي صفقه فهذا سيجرك لهزيمه اخرى وربي ينجيكم جميعا امين يا رب العالمين

فالعاطفه صدقوني سبب في خساره تجار كبار تعرفون فيه قصه سمعتها من احد الاخوه ان مدير بنك كبير كان بيكسب من الفوركس بوضع صناديق الاستثمار في الفوركس لحساب البنك وكان معظم الاوقات مكاسب ووقتها غلط غلط كبير انه قال طيب انا اشتغل لوحدي وبدون البنك واقعد في البيت والي اكسبه يكون ليا انا ولكن عندما بدا في العمل لحسابه وبعاطفته لانها فلوسه مش فلوس البنك خسر خسارات ورا بعضها البعض .. ربي يربحكم ان شاء الله

7- حاول ان تدخل السوق ولا تكون ناوي على هدف . يعني بدون ما ترى شكل السوق ايه اليوم وتقول اليوم حكسب 10 نقاط يعني 100 دولار او 100 نقطه يعني 1000 دولار ( في الحساب الكبير وليس المصغر ) ولكن شوف السوق اولا وحدد اهدافك وكم نقطه فممكن تكسب نقطه واحده او تطلع غير كسبان فلابد من وضع استراتيجيه ولكل شخص استراتيجيه تصلح معه ولا تصلح مع غيره

8- ان ربي قدر وكسبت وضاعفت المبلغ بعد فتره من الزمن فيا ريت ترجع المبلغ الاصلي وتلعب باالارباح ما احد يضمن الدنيا

9- وان ربي قدر ولاقيتو فيه خساير فلازم تبحث في السبب وبسرعه وكون صادق مع نفسك واقف وقفه مع النفس فلا تكابر ان خسرت ولكن حدد الاخطاء وان شاء الله تصلحها في اقرب وقت

10- معرفه كل شئ عن البورصه وانتقاء الاساليب التي تنفعنا وحققنا بها مكاسب جيده ونركز فيها ونحاول تنميتها

11- الاستعانه بالله قبل بدايه اليوم وقول الادعيه قبل البدء في اي شئ حتى ننال من فضل الله وتوفيقه

فيه نصايح كثير بس انا حبيت اني اعطي جزء من الي بيحصل في الفوركس وما مر به من قبلنا من الاولين حتى نتعظ به

اسف للاطاله ونبدا في الدروس ان شاء الله :27: