egypt-jasica

egypt-jasica @egypt_jasica

عضوة فعالة

دعوة إلى الأمهات والمعلمات بمناسبة قرب بداية العام الدراسى الجديد

الطالبات والمعلمات

بسم الله الرحمن الرحيم

هذا أول موضع لى للمشاركة من خلال المنتدى أولا كل عام وأنتم طيبين بمناسبة قرب بداية العام الدراسى الجديد وأتمنى من الله عز وجل أن يسعدنا جميعاً بنجاح أولادنا النجاح الباهر ويجعلهم لنا قرة أعين ويوفقهم

أتمنى اننا نتشارك معاً لوضع أفكار جديدة لمساعدة أبنائنا على مزيد من التحصيل
خاصة وأننى فى بداية المشوار مع أبنتى ولست على دراية تامه بكيفية تعويدها على القراءة السليمة أو تشبيك الحروف وما إلى ذلك وأتمنى من المعلمات أن يفيدوننا ولكل من له خبره فى هذا الموضوع يضع أفكاره بالنسبة للتعليم بالنسبة لنشاط الفصل وهكذا ولبحث كل ما يخص الأطفال من مرحلة كى جى حتى انتهاء المرحلة الأبتدائية ليستفيد الجميع وليس أنا فقط فهل من مشارك
وممكن أبدأ مثلا بفكرة بسيطة عملتها السنة اللى فاتت أنا عملت ورق كرتون مقوى وضعت عليه صوره للكلمة وأول حرف ليها وكتبت حروف الكلمة
ونلون الصورة ونقرى الحرف وبعد ما أتقنا جميع الحروف بدأنا بحفظ حروف كل كلمة لكل صورة وهكذا
وسوف نبدأ الآن فى التعود على أيام الأسبوع والشهور وبنعمل أنشطة كثيرة للمدرسة
ودخلت بيها أبنتى معرض المدرسة السنة الماضية
أرجو أن يلاقى الموضوع أستحسان الجميع وأجد من يشاركنى فيه
59
4K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

Noody30
Noody30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حبيبتي ام ياسمين

موضوعك مهم جدا جدا و فعلا جاي في وقته بما ان الدراسة على الابواب. شوفي انا حاتكلم معاكي من خبرتي كمدرسة سابقة درست لكل الاعمار من سن 3 سنوات لسن 60 سنة يعني على المعاش. بس الموضوع حيحتاج مننا حلقات عشان نقدر نتكلم فمتزهقيش لو قلت كلمتين و سكت شوية، بس كل ما اكون فاضية حاقولك شوية، اوكي؟؟؟

أول حاجة عشان تبدأي الدراسة مع أي شخص في أي مرحلة عمرية و خصوصا الاطفال، هي اعدادهم نفسيا للدراسة. يعني لازم في البداية منتكلمش عن الكتابة و القراءة و غيرها لكن لازم نتصاحب على الطالب او الطالبة و نفتح معاهم حوار عن هواياتهم و مواهبهم و نعرف بيفكروا ازاي عشان نعرف ندخل لهم منين. متستغربيش كلامي لكن لكل انسان مدخل نقدر عن طريقه نعرف المعلومة توصل منين و تثبت ازاي. فانتي ابتدي من دلوقت تفتحي حوار مع بنتك تعمليه من خلالها الحروف بطريقة مبسطة جدا. يعني مثلا حنبدأ بالابجدية العربية لانها لغتها الام، يبقى تشوفي اي حاجة حواليكي في البيت بتبدأ بحروف الهجاء و تبدأي تعلميها حرف حرف مع انها تشوف الكلمة اللي تمثله، ولو مفيش في البيت حاجة تمثل الحرف عندك الصور من الجرايد او المجلات او الكتب. مثلا حنبدأ بحرف الالف يبقي ابدأ أعملها نطقه مع صورة لشكله بانك ترسمي لها حرف الف كبير على ورقة و مش مهم انها تتعلمه في وقت قصير لا اصبري عليها يعني النهاردة اخدنا الف أرنب نفضل نغني في الحكاية دي طول اليوم و لما بابي يرجع من الشغل شوف يا بابي عرفنا الف أرنب و شكله كذا و لما جدو ييجي يزورنا شوف يا جدو عرفنا الف أرنب و هكذا و اما تلاقي انها بدأت تحفظه ادخلي على الحرف الجديد بكلمته و صورته و بنفس الاسلوب. و كل مرة نراجع الحرفين سوا مش الجديد بس، يعني ركزي على الجديد يوم كامل و من تاني يوم نبدأ نربط الاتنين سوا و هكذا في بقية الحروف. و اهم حاجة توضحي اد ايه هي شاطرة و حفظت، و بلاش لو نسيت تزعلي و تقولي ايه ده لحقتي تنسي و ازاي تنسي و الكلام ده، خليكي صبورة و بالك طويل و متزهقيش

و غدا للحوار بقية :)
egypt-jasica
egypt-jasica
شكراً يا نودى على مشاركتك الجميلة
انا قصدى لو حد يلاقى تدريبات أفكار مسائل وأنشطة حاجات متنوعة تساعد بشكل أو فى آخر بجعل التعليم شئ مختلف وظريف أنا عندى افكار كتير واريد المشاركة
don
don
مبروك عليكى موضوعك يا ام ياسمين:icon28: وهو فعلا موضوع ممتاز ويهم كل ام ..ربنا يباركلك فى يا سمين وتفرحى بيها وهى متفوقة و عروسة طب انا اولادى لسة صغننين فى بيبى كلاس ينفع اشارك ؟؟؟؟

0 بس يا نودى انا سمعاكى )
don
don
ايوة يا نودى اول نصيحة هى الصبر فى هذا السن وخصوصا فى تعليم الكتابة ...بس على فكرة يا ام ياسمين دلوقتى فية فى السوق جميع وسائل الايضاح و بطريقة مجسمة وملونة جميلة ..ممكن تستعينى بيهم وتعلقيهم على الحيطة ...وانا كنت بستخدم مع اولادى الكاسيت كنت بسجل الحرف بصوتى والكلمة بتاعته واشغله لحد ما بيتحفظ بسرعة وبعدين اغير الكلمة
أمل55
أمل55
فى أنتظار الجديد