سما2000

سما2000 @sma2000

عضوة جديدة

ارجوكم ساعدونى بسرعه

الأمومة والطفل

ابنى... عمره الان 15 شهر تقريبا ومنذ اسبوع تقريبا امتنع تقريبا عن تناول الطعام...وطيلة اليوم يشرب الماء او عصير كميه صغيره ولا يأكل نهائيا

عملت كل الاكل اللى بيفضله وهو يصر على رفضه خوفى يزداد ولا حيلة بيدى مش عارفه اعمل ايه تانى

هو فى العادى يكره البيض المسلوق عملته مقلى كان بياكله ..بيرفض تماما وابدا تناول الجبن بجميع انواعه بالرغم من انه عندما كان صغيرا كان ياكل الزبادى منذ حوالى 5 اشهر رفض تناوله تماما باى شكل ولا حتى المخلوط بالفواكه

وها هو الحال الان مضى اسبوع لا يأكل شيئا اطلاقا

ارجوكم ساعدونى:06:
5
580

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

فروحه القطوه
فروحه القطوه
حبيبتي والله مدري بس انا ولدي تجيه هالحاله

اهم شي حطيله فيتامين مع الحليب

جربي عطيه بسكويت حالي او مالح يحبونه الصغار

وبعدين لاتصرين عليه انه ياكل انا الطبيب قالي كذا لان الاطفال بهل العمر يبدا العناد عندهم قالي حطيله الاكل جنبه وهو اذا جاع بياكل

والله يعينك اعرف نفسيه الام اذا عيالها ما اكلوا
رتوجه2006
رتوجه2006
انا بنتي سنتين و3 شهور
وترفض العصاير والخضروات واليدامات وكل شئ
ولو باكلها رز تبغى هي تاكل وتكبكبه
" لميييس "
مرحبا أختي
جربي تنوعي له الأكل عشان تعرفي أكله المفضل ووقت ماتأكليه جربي تشغليه باللعب والTV الهدف من كذا ينسى إنه ياكل عشان ماينتبه للأكل بالنسبه لي هذي الطريقة نجحت وبإمتياز مع ولدي وياكل الكمية كلها وهو مشغول باللعب وبالتوفيق:)
سما2000
سما2000
انا خلاااااااااااااااااص هتجنن.........انا بالفعل جربت اجيب الاكل واحطه قدامه عشان ياكل وقت ما يحب وكانت النتيجه انه مش بياكل لا بيلعب بالاكل ويرميه على الارض ويدوس عليه ويفركه بإيده فى السجاده وبرده مش بياكل

اما الطريقه التانيه انى ااكله وهو بيلعب او بيتفرج على الTV احب اقولكم لما جربتها كانت ايه النتيجه ان ابنى ينتبه للعب وما يرضي ياكل او ينتبه للتلفاز وياخد الاكل فى فمه وما يمضغ لان تركيزه فى شيء اخر وبعدين يرمى الاكل من فمه

اما بالنسبه للتنويع صدقونى ما خليت ممن اعمله 3 او 4 اشياء فى المره الواحده واعرضهم واحده واحده ولما يرفض الاولى اجيب غيرها ويرفضها اجيب غيرها وهكذا وممكن بعد كل تعبى فى النهايه برده ما ياكل

اقول لم على طريقه كمان اتبعتها معاه.... جوعته علشان يستسلم وياكل اللى هعطيه له ..........وكانت النتيجه الفشل الذريع وبرده ما اكل شيء

دلونى الله يكرمكم انا تعبت وغلبت ونفسيتى تزداد سوء وبشعر كتير انى ام فاشله ومشكلتى البرى انى فى بلد لوحدى يعنى لا امى معى تنصحنى ولا اخت ولا حد.........ارجوكم تساعدونى
No0r 7ayati
No0r 7ayati
انا خلاااااااااااااااااص هتجنن.........انا بالفعل جربت اجيب الاكل واحطه قدامه عشان ياكل وقت ما يحب وكانت النتيجه انه مش بياكل لا بيلعب بالاكل ويرميه على الارض ويدوس عليه ويفركه بإيده فى السجاده وبرده مش بياكل اما الطريقه التانيه انى ااكله وهو بيلعب او بيتفرج على الTV احب اقولكم لما جربتها كانت ايه النتيجه ان ابنى ينتبه للعب وما يرضي ياكل او ينتبه للتلفاز وياخد الاكل فى فمه وما يمضغ لان تركيزه فى شيء اخر وبعدين يرمى الاكل من فمه اما بالنسبه للتنويع صدقونى ما خليت ممن اعمله 3 او 4 اشياء فى المره الواحده واعرضهم واحده واحده ولما يرفض الاولى اجيب غيرها ويرفضها اجيب غيرها وهكذا وممكن بعد كل تعبى فى النهايه برده ما ياكل اقول لم على طريقه كمان اتبعتها معاه.... جوعته علشان يستسلم وياكل اللى هعطيه له ..........وكانت النتيجه الفشل الذريع وبرده ما اكل شيء دلونى الله يكرمكم انا تعبت وغلبت ونفسيتى تزداد سوء وبشعر كتير انى ام فاشله ومشكلتى البرى انى فى بلد لوحدى يعنى لا امى معى تنصحنى ولا اخت ولا حد.........ارجوكم تساعدونى
انا خلاااااااااااااااااص هتجنن.........انا بالفعل جربت اجيب الاكل واحطه قدامه عشان ياكل وقت ما...
لا تخاااااااافين يا اختي ابدا

اختي الصغيره كانت كذا ودتها امي لطبيب اطفال في الحبيب وعطاها فيتامين يفتح الشهيه خاص بالاطفال
وديه لطبيب اطفال واطلبي منه يعطي فيتامينات تساعد على فتح الشهيه

وتشوفين كيف يتغير 180 دررررررررجه