ام دندونه
ام دندونه
don don :
بسم الله الرحمن الرحيم :) الجزء الثانى :)
الاخت الحبيبه don
بصراحه انا بقالى زمان مدخلتش المنتدى رغم انى عاشقه المطبخ بس كنت مشغوله شويه دخلت ذهلت من روعه ملفك لكى منى الف تحيه و تقدير و بارك الله لكى و لاولادك على هذا المجهود .....
spanishflower
spanishflower
الباتيه 4 كوب دقيق + نصف ملعقه صغيره ملح 2 ملعقة كبيره زيت ذره كوب ماء أو لبن دافئ للعجن 2 بيضه خميره بيره + ملعقه صغيره سكر + نصف كوب ماء دافئ من 200 إلي 250 جرام زبده نبردها ونقطعها شرائح رفيعه حشوه الجبنه للباتيه أضع قليلا من النشا علي الجبنه البيضاء الطريقه ندعك الخميره بالسكر ونضيف لها نصف كوب الماء الدافئ ونتركها تخمر نفرك الدقيق بالزيت .. ونعجن بخليط الخميره والبيض المربوب واللبن حتي تتكون عجينه متماسكه نتركها تخمر وتتضاعف .. ثم نعجنها مرة أخري نفردها ونوزع شرائح الزبده علي نصف العجينه المفروده ونطوي عليها النصف الآخر نفرد العجينه وبداخلها الزبده .. ونطبقها ثلاث تطبيقات .. ونضعها في التلاجه لمدة ساعه نعيد فرد العجينه وتطبيقها ووضعها في التلاجه ثلاث مرات .. بعد ثالث مره فرد وتطبيق نغطيها ونضعها في التلاجه أكتر من12 ساعه لتبريد الزبده تاني يوم .. نفرد العجينه ونقطعها مستطيلات12 سم في 18 سم .. أو أي مقاس مفضل نضع حشوة الجبنه في وسط المستطيل ونطوي الناحيه اليمني لنغطي الجبنه والناحيه اليسري فوقها .. تصبح لدينا قطعة الباتيه 12 سم في 6 سم نرب بيضه مع ملعقة لبن بودره وندهن بهاالباتيه ونرش قليل من السمسم نترك الباتيه يخمر .. وتخبزه
الباتيه 4 كوب دقيق + نصف ملعقه صغيره ملح 2 ملعقة كبيره زيت ذره كوب ماء أو لبن دافئ للعجن 2...
ازيك يا دون
انا عايزه اساءلك علي حاجه
ينفع اكتبلك طريقه تارت انا بعملها و جايباها من النت بس انا كتبتها قبل كده كمشاركه في موضوع تاني؟ :(
ينفع و لا لاء؟
و ينفع اصلا ننزل صور مع الكلام و لا متحبيش؟
ميرسي يا جميله :27:
don
don
mooty mooty :
بصى يا دندونة انا كنت مسخنة طبعا الفرن مسبقا يعنى قبلها ب10 دقائق تقريبا .واول ما خلصتها حطيتها فى الفرن على طوووووووووووول. سيبتها فى الفرن حوالى ساعة الا ربع وبعد كدة فتحت عليها لقيتها استوت قمت طافية الفرن وما رضيتش اطلعها علشان ما تهبطت سيبتها فى الفرن وفتحت باب الفرن بس واول ما طفييت الفرن كانت عالية وكويسة وبنت ناس بعد كدة بقى قعدت تهبط تهبط :( مش عارفة لية
بصى يا دندونة انا كنت مسخنة طبعا الفرن مسبقا يعنى قبلها ب10 دقائق تقريبا .واول ما خلصتها...
معلش يا بنات النت عندى مطلع عينى

ام دندونة ..يا اهلا بيكى معانا بس انتى اتأخرتى علينا قوى ..احنا دلوقتى فى الجزء التانى وقريبا حننزل فى المنتدى تلخيص للجزء الاول عشان ما تقعديش تغلبى نفسك فى القراءة ونورتينا وكلك زوق :)
اية يا منمن ؟؟؟بعتلك على الخاص
نوودى و مووتى من غير ماتدوروا على بعض اللى تتوة من التانية تيجى تشوفها هنا الاول واكيد حتلاقيها
ايوة يا رانيا ممكن بس المهم انك تكونى عملتية و مجرباة بنفسك يعنى مش نقلاة بس و بالنسبة للصور اة نزليها
era والله الصناعة المحلية فعلا ممكن تطلع احلى
يارب الكتابة تنزل وما تتمسحش
don
don
mooty mooty :
بصى يا دندونة انا كنت مسخنة طبعا الفرن مسبقا يعنى قبلها ب10 دقائق تقريبا .واول ما خلصتها حطيتها فى الفرن على طوووووووووووول. سيبتها فى الفرن حوالى ساعة الا ربع وبعد كدة فتحت عليها لقيتها استوت قمت طافية الفرن وما رضيتش اطلعها علشان ما تهبطت سيبتها فى الفرن وفتحت باب الفرن بس واول ما طفييت الفرن كانت عالية وكويسة وبنت ناس بعد كدة بقى قعدت تهبط تهبط :( مش عارفة لية
بصى يا دندونة انا كنت مسخنة طبعا الفرن مسبقا يعنى قبلها ب10 دقائق تقريبا .واول ما خلصتها...
التمر هندى

ربع كيلو تمر هندى احمر على ربع كيلو تمر هندى اسود
3 كيلو سكر
4 معالق كبيرة عصير ليمون
حوالى عشر كوب ماء
الطريقة
نغسل التمر هندى كويس و نقطعة حتت صغيرة
وانقعية فى ماء يغطية بس نقول مثلا خمس كوبايات ماء لمدة 12 ساعة
بعد كدة حطية على النار لحد مايغلى واول ما يغلى تسبية يغلى بس 5 دقائق
تصفية بعد كدة مرة بالمصفاة و مرة بالشاشة (تجيبى قطعة شاشة نظيفة وتصفية فيها مش حتخلى اى حاجة تفوت منها )
ابتدى بقى شوفى الماء اللى نزل بعد ما صفناة طلع اد اية؟؟
لازم تكملية بماء عادى لحد ما يبقى نفس مقدار الماء اللى احنا كاتبينه فوق العشر كوبايات
ضعى السكر علية و حطية على النار لحد ما يعقد (زى ما قلنا قبل كدة فى المربى يعنى يتقل )
وكل ما يظهر الريم تشيلية بالمعلقة
لما يعقد تروحى حطة عليهم التمر هندى اللى عندك فى الشاشة وتخلية يغلى غلوة واحدة بس واحدة بس
ضعى عصير الليمون وفلبية وخلية يغلى حوالى 5 دقايق بس
بعد كدة تصفية وتعبية فى زجاجات نظيفة
mooty
mooty
don don :
ياسلام عليكى يا دندون ياللى رافعة راسنا

منتظرة الخروب حبيبتى دة لو مافيهاش سقالة..