lovely pink

lovely pink @lovely_pink

عضوة جديدة

عايزه أقول على مشكله بس بلاش حد يهزأنى أرجووووووووووووووكوا/ شغل البيت تعديل

التنظيف والتنظيم

أنا والدى كان مسافر فتره للشغل ودلوقتى قاعد عندنا لأن عنده سرطان فى الكبد لما كان مسافر كنت بنام للساعه 4 عصرا وبسهر طول الليل ودلوقتى يصحونى من الساعه 12 أشتغل فى البيت وانا بكره شغل البيت ده كره العمى يمكن العمى أهون عليا منه و يوميا بدعى على نفسى دعا جامد وعامله مشاكل يوميه فى البيت و أصلا عندنا واحده بتشتغل ف البيت وماما بتقولى هى مش ملزومه تعملنا حاجه وانا على فكره بعمل أشغال يدويه وبوديها للمحلات بالنسبه لى دى أحلى حاجه وقرأه القران والصلاه والنت دى حياتى اللى أنا بحبها بس أكون بعيده عن شغل البيت و أنا شايفه أن دى اهانه وذل ليا وبهدله و مرمطه و أنا بجد مش قادره أستحمل ويوميا بصلى وبقرأ القرأن وبدعى من كل قلبى ان ربنا يخلصنى من شغل البيت وعلى فكره الشيخ عطيه صقر الله يرحمه قال مش من واجبات المرأه شغل البيت لو المرأه قدرت تجيب خدامه مش مشكله المرأه واجبتها رعايه الزوج والأطفال
وعندنا فى مصر الواحد مهما كان غنى محدش بيلاقى خدامين فى ناس أهون عليهم يشحتوا ولا شغله الخدمه فى البيوت
وكل ما أروح عند صاحبه ليا ينصحنونى بشغل البيت و أقولهم بكره يقولولى مفيش حاجه اسمها بكره وساعات الكلام يقلب بخناق وماما أقولها انى بكره تقولى خلاص متجوزيش قعدى جنبنا طول عمرك
أرجوكوا ردوا على موضوعى فى أسرع وقت وريحونى و فكوا عنى اللى انا فيه واما فى انتظار الردود بسرعه وشكرا:angry::7_2_103v::3_13_12::icon33::icon33:
28
9K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

memsi
memsi
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعتقد انك لسة بنوتة صغيرة عايزة تستمتعى بحياتك عادى كنا زيك برده ومش بنحب شغل البيت

لكن يا حبيبتى عايزة اقوللك بس شوية حاجات

البنت او الست لما بتعمل شغل البيت في بيتها مش بتبقى خدامة ولا المفروض انها تحس بالذل والهوان ولا الكلام دة

بالعكس ليه تدخلى واحدة تعرف اسرار بيتك وتبص لك في كل حاجة وكمان مش ضامنة ممكن تعمل فيك ايه ما احنا بنسمع ونقرا بلاوى

وبعدين تانى حاجة اعملى ا لشغل دة نوع من البر بوالدتك ومساعدتها وكمان انتى هتكونى مسئولة عن بيت بعد كدة فجهزى نفسك ممكن جوزك مش قادر يجيب شغالة او بيقرف ياكل من حد غير مراته مثلا

وممكن تتكلمى مع مامتك وتقولى لها الحاجات اللى مش بتحبيها في شغل البيت وماتعمليهاش يعني مش بتحبي المطبخ خليكي في الترتيب
والتنظيف او العكس

كمان بتقولى انك بتحبي الاشغال اليدوية طيب هو في ايه اهم من بيتنا نوضبه ونزوقه ونخليه جميل
حاولى تحبي البيت هتلاقيك انتى عايزة تهتمي بيه
جايز مامتك بتشد عليك شوية معلش عشان مصلحتك
واسمعى كلامها بر بيها قبل اى حاجة

واتمنى لك السعادة والتوفيق
ندىالمطر
ندىالمطر
انت من كثر ما تكررين عبارة (اكره شغل البيت) زاد كرهك له..

لاعاد تقولينها..<< هذي اول خطوة لحل مشكلتك..

وحطي في بالك انك تسوين هالشي من باب بر الوالدين.. يعني فكري انك الحين قاعده تبرين امك..

مو قاعده اشتغل واهانه وما ادري ايش.. تفكيرك يبي له فرمات!!

وادعي ربك انه يحببك بهالشغل لأنه شيء لا بد منه..
ام انف
ام انف
الله يعيينك
أم_حبيبة
أم_حبيبة
الله المستعان البنات صراحه قالو اكتر ما كنت اذكرك به لكن فيه حاجه مهمه جدا جدا لازم تداومي عليها وان شاء الله تعالي هتريحك من
ال انتي فيه........خاصه واضح انك ملتزمه بصلاتك وقراءتك للقران

تعالي كل ليله قبل النوم وانتي علي السرير قولي سبحان الله 33..الله اكبر 34..والحمد لله33

وان شاء الله ربنا يعينك علي شغل بيتك لان ده حصل مع السيده فاطمه الزهراء وزوجها علي كرم الله وجهه اشتكو للرسول صلي الله عليه وسلم تعب شغل البيت وخبرهم الرسول بهذا

ياريت تفعلي كذا كل ليله وخبريني بحالك حببتي
ركايز
ركايز
؟؟؟