الحياه مدرستي
جزاكم الله خير عالردود اخواتي
algasosah
algasosah
اناغرفة نومي مصريه خشبهاقوي جدا جلست معي سبع سنوات وكانت بتعمر معايه الااني مليت منها وانامايعجبني الاثاث المصري احسه مكلف جداجدا
دحدوشه
دحدوشه
الاثاث المصري مرة حلووحلو فيه دواليب العبايات الروعة والواجهات الدمياطيه والكنب وخشبه خشب االزان المصري اللي يعيش عشر سنوات
نسايم للذكرى
نسايم للذكرى
اختى ساتكلم معك بمنتهى الصراحة مش لانى مصرية ولكن عن تجربة وخبرة الاثاث المصرى وخصوصا الدمياطى جودة وضمان لا يعلى عليه ومتانة العمر ويعمر معك لانه من اجود انواع الخشب واغلاها مثل الزان والارو وفيه منه الرخيص فى الخشب وهو الخشب الابيض اللى ما يستحمل اكثر من خمس سنين والاثاث الدمياطى فيه جميع الموديلات الكلاسيك والاستايل والمودرن والايطالى والذوق الامريكى لو روحت دمياط اصلا بتحتارى لانه الاذواق هناك كثيرة ومختلفة وانت وما تفضلين اذا كنت بتحبى الذوق المتكلف فيه او الذوق الايطالى او البسيط فكل الاذواق متوفرة وكمان بيتم تصديره لمختلف الدول
وتجربتى الشخصيه انه عشت معظم عمرى خارج بلدى فكان ذوق الاثاث فى الفيلا التى كنا نعيش فيها هو الذوق الايطالى والمودرن وللاسف ما كان بيعمر لانه موضته بتروح بسرعة ومع اى استعمال عنيف بلاقى الدواليب اتخلعت منه ابوابه فنصيحة والله وساحاسب عليها عليك بالاثاث الدمياطى
والميزة الثانية هو سعره ففى دمياط هناك غرف نوم من مئة الف الى 5الاف
اما فى القاهرة فلا انصحك بالشراء منها لانه اغلب الاذواق موضة وبيروح عليها الوقت وكمان سعرها غالى جدا جدا جدا ليس لانها ذات جودة اعلى من دمياط ولكن لانهم بيشترو من مصانع دمياط ويبيعو باضعاف السعر فى القاهرة
اما فى دمياط فالمجال امامك واسع جدا فى مختلف الاذواق مثل ما بتحبى ان كان ذوق بسيط او ذوف متكلف
ولو حبيتى بعطيك اسم المعرض اللى بنشترى منه فى دمياط وهو من افخم المعارض فى دمياط واشهرها ويمتاز فيه بوجود مختلف الاذواق والاجمل انه بشترى منه قطع الاثاث وخصوصا الصالونات فهو لا يصنع من غرف النوم الملكيه المذهبة والصالونات الفخمة غير 3 من كل شكل على مستوى العالم العربى يعنى بتضمنى انه ما تلاقى تكرار فى اى مكان وكمان عنده بتستعينى بمهندس ديكور وبتصورى له شقتك وهو بيختار لك الذوق والترتيب
والله والله بتدعى لى لو نزلتى دمياط وشفتى الاثاث فيها
انا ما كنت بصدق اكلام اللى بيتقال عن الاثاث فى دمياط الى ان ذهبت لها واحترنا جميعا فى اختيار الاذواق
وهناك معارض كثيرة كثيرة يعنى المعرض اللى ما يعجبك سعره بتسيبيه وتروحى لغيره
ورأيى هذا ليس تحمسل لمنتجات بلدى لا والله وربى يشهد على كدا انما عن تجربة شخصية مع الاثاث الايطالى والامريكى اللى ما يتحمل وكمان موضته بتروح مع الوقت ولو حابه تاخدى فكرة عن الذوق الدمياطى شوفى تمثيلية حبيب الروح اللى بتتعرض على قناة المستقبل الساعة 6 مساءا بتوقيت القاهرة
شوفى الذوق فيها فى اثاث الفيلا التى تقيم فيها سهير رمزى والفيلا التى تقيم فيها بثينة رشوان
شىء اكثر من الخيال وانا والله اتابع التمثيلية فقط من اجل امتع عينى بالجديد من الاثاث
بالاضافة لاذواق اخرى ليست موجودة فى التمثيلية
وشكرا لك
هيام ام القمر
هيام ام القمر
اخواتى فى الله الحمد لله ان انا مصريه عشان اقولكوا عن الفرش المصرى او الدمياطى واقدر اقول ان دمياط قلعه صناعات الخشب فى مصر من حيث المتانه او الاذواق والى يقول غير كده يبقى مشفش وكمان الانتاج بتاعنا بيتصدر دول كتير جدا وكمان بيقلدوا القطع الاصليه تقليد مدهش وانت وذوقك وامكانياتك وعلى فكره الفرش الى بييجى فى المسلسلات ده درجه عاشره وانصحك تعملى بحث عالنت عن بعض المعارض الفخمه وان شاء الله مش هتندمى