m164

m164 @m164

عضوة

فسرولي اكثر ؟؟؟؟

الكروشيه والتريكو

السلام عليكم ... ارجو منكم تفسير هذا البترون او توضيحه اكثر خطوة بخطوة لاني ضعت و ما قدرت اكمل

و انا اقتبسته من موضوع عندكم بالمنتدى ... ياريت صاحبة الموضوع او احدى الاخوات يفيدوني .. تحياتي
8
970

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

مريومه احمد
مريومه احمد
حبيبتي الشرح واضح والصور واضحه
&&maia&&
&&maia&&
فين وصلتي ؟؟؟؟؟

ايش المشكله بضبط عشان نقدر نشرحلك
شهد احلام الحياة
حبيبتى الله يكرمها صاحبه الصور والشرح
الشرح وافى
الاول حددى انتى هتعملى اى واحده
بعد كده امشى سطر سطر
متكتبيش فى الورقه عندك غير السطر اللى هتنفذيه
هتلاقى العمليه سهله جداا
عملت لك ايضاح على الفوتو
m164
m164
طيب انا ضعت في هالمنطقة ... الطاقية الاولى
السطر الرابع اعملى ثلاث سلاسل فوق اول غرزة
(تحل محل العمود )واعملى سلسلة مع ترك الغرزة الثانية من السطر السابق ثم اعملى عمود فى الغرزة الثالثة وسلسلة مع ترك الغرزة الرابعة ثم عمود فى الغرزة الخامسة وسلسلة وترك الغرزة السادسة ثم عمل4عواميدفى الغرزة السابعة ثم يكرر عمود وسلسلة ثلاث مرات ثم 4 عواميد هكذا حتى نهاية السطر

السطر الخامس يكرر السطر الرابع مع مراعاة زيادة عددالعواميد من 4 الى6 وهكذا
من السطر السادس الى السطر الحادى عشر يكرر السابق مع زيادة عدد العواميد 2عامود فى كل سطر عن السطر السابق
السطر الثانى عشر يتم عمل 3 عواميد فى اول سلسلة من السطر السابق ثم سلسلة مع ترك 3 غرز من السطر السابق ثم عمل 3 عواميد فوق الغرزة الرابعة وهكذا حتى نهاية السطر
السطر الثالث عشر يتم عمل 3 عواميد فوق اول سلسلة من السطر السابق ثم سلسلة ثم ثلاث عواميد وهكذا يكرر هذا السطر حتى نصل للطول المناسب للطاقية وغالبا ما يكون 23 سطر
للتقفيل نقوم بعمل سطر عواميد يليه سطر حشو

اما الطاقية الثانية
السطر الثامن يتم زيادة العواميد كما سبق (سيكون لدينا هنا 16عمود)ثم سلسلة ثم عمود فى سلسلة السطر السابق ثم سلسلة ثم تكرر العواميد
السطر التاسع يتم انقاص عمودين عن السطر السابق اى سنقوم بعمل 14 عمود ثم سلسلة فوق العمود ال15 ثم عمود فوق العمود ال16 ثم سلسلة ثم عمود فى السلسلة السابقة وهكذا

السطر العاشر يتم ايضا انقاص عمودين اى عمل 12 عمود ثم نقوم بعمل سلسلة فوق العمودال13 ثم عمود فوق العمود 14 ثم 3 عواميد فوق السلسلةالتالية ثم سلسلة وهكذا
يتم تكرار السابق حتى السطر الخامس عشر
السطر السادس عشر يتم عمل عواميد فقط
السطر السابع عشر يتم عمل عمود ثم سلسلة مع ترك عمود من السطر السابق وهكذا

ياريت يتم توضيحه اكثر لي ... صحيح الشرح واضح لكن اتمنى انكم تفيدوني اكثر ... و شكرا على الاهتمام .. تحياتي
عندي أسبابي
عندي أسبابي
السطر الرابع اعملى ثلاث سلاسل فوق اول غرزة
(تحل محل العمود )واعملى سلسلة مع ترك الغرزة الثانية من السطر السابق ثم اعملى عمود فى الغرزة الثالثة وسلسلة مع ترك الغرزة الرابعة ثم عمود فى الغرزة الخامسة وسلسلة وترك الغرزة السادسة ثم عمل4عواميدفى الغرزة السابعة ثم يكرر عمود وسلسلة ثلاث مرات ثم 4 عواميد هكذا حتى نهاية السطر

الرابع هو السطر اللي يكون فيه فراغات(فتحات بين الغرز)

تعملين 3 سلاسل أرتفاع بعدين سلسله وحده وتتركين سلسله من السطر السابق وتعملين عامود في اللي جنبها

بعدين سلسله وتتركين سلسله من السطر السابق وتعملين عامود في اللي بعدها

بعدين تعملين سلسله وتتركين من السطر السابق حبه وتعملين 4 أعمده مع بعض

تكررين عمل (عمود . سلسه) 3 مرات

(((يعني تعملين عمود . سلسله . عمود .سلسله . عمود .سلسله

ثم تعملين 3 أعمده مع بعض في نفس المكان .. ))) تكررين حتى نهايه السطر الرابع

راح تشوفين تصير عندكِ فراغات بين السلاسل وتكون بشكل مرتب

أن شاء الله صار واضح بالتوفيق لكِ