أم سكينة
أم سكينة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا كمان (اتوحشتك) بالمغربي يا أم نضال..
يا بنات أنا عايزة تألولي عن البطاطس المحشوة باللحمة دي :cook: أنا جربتها مرة وعملتلها البقسماط والبيض ولما حطتها في الزيت ساااااااااااااااااااااحت فيها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وحرمت أعملها تاني إلا إدا علمون بنات حلوين مجربين زيكم.......
1:نص كيلو بطاطس مقشرة ومبخرة في منديل نقي
2:جزرتان مصلوقتان(مبشورتان)
3:الشمندر مصلوق (حبتان)(مبشورتان)
4:كأس من الجلبانة(مصلوقة أو معلبة)
5:بيضتان مصلوقتان(مبشورتان)
6:علبة تونة
لتزيين:
7:مايونيز
5:8حبات زيتون
9:عدد من عريشات الكزبرة
10:الصوص:الملح_الفلفل الأسود_الخل_عصير الحامض_زيت الزيتون_حبة واحدة من الثوم مفرومة.
نطحن البطاطس ونعجنها مع قليل من الملح.....ونطلقها على منديل بعد أن نرش عليه قليل من الطحين حتى لا تلتسق ....ندهنها بالميونيز ونضع الخضار بالعرض في وسط البطاطا تقريبا ودالك بالترتيب الجزر وفوقه التون ثم الشمندرفالجلبانة فالبيض .. ودالك بعد أن نضع الصوص على كل خضرة بمفردها...........نلف البطاطا على الخضر بمساعدة المنديل مع الحرص أن لا تتفكك( لا بقلب البطاطا بل نضع الجهة الأولى على الخضر ثم الجهة الثانية )
نرتب الشكل النهائي جيدا ثم ندهنها بالميونيز ونزينها بالزيتون والكزبرة على شكل شجيرات أو أي شكل تفضلون.......
تقطع على شكل دوائر بحيث يظهر الشكل الملون الخلاب في الداخل :17: أما المداق فلا تسألوني لأنه ررررررررررررررررروعة
أرجوا أن تكون أعجبتكم وأن تجربوها
ملاحظة:يجب على الخضر أن تكون جافة تماما أي أن نستقطر كل ما بها من ماء)
آسفة على الإطالة ولكن أختكم ضعيفة في الشرح.
السلام عليكم:26: :24:
sofiamood
sofiamood
يا اهلا بيكى يا ام نضال وربنا يديم المعروف ان شاء الله ونتعلم من بعض اكلات حلوه ومافيش مانع الحلويات كمان:26: :27: :26:
ام سكينه السلطه كتير حلوه بس اخاف تفك منى البطاطس وما تنجح معي :o وانت على طول بتنجح معك ولا مره كده وكده ومشكوره حبيبتى :26: :27: :26:
ام نضال
ام نضال
اهلين بحلوات المغرب الشقيق :26: صوفية وام سكيناتى \ الاكلة هده يا ام سكينة يعنى مش عايزة لا فرن ولا نار :19: :41: وبعدين لما تلفيها وتقطعيها يعنى زى السويسرول تطلع شكلها مثلا الحشو ايبان من داخل والبطاطس من الخارج مش كدة والا انا غلطانة لو بتطلع كدة ما فى اروع منها :23: بس ما قلتيلى الخضروات مطبوخة والا لا \ وانا حكتبلكم اكلة جميلة بس مش دلوقتى لان البنوتة بتعيط سلامات :06: :29: :04:
أم سكينة
أم سكينة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إزيكم يا حبيباتي:26: :26: بشكركم جدا على ردكم المشجع.....بس ولا حد كلمني عن البطاطس المحشوة باللحمة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟أنا زعلانة منكم أووووووووووووووووووي.

بس ألبي برده طيب ومعلش المرة الجاية:27:

بالنسبة ليكي يا صوفيتي .......البطاطا أول مرة أعملها انفكت معاية أكيد بس مع التجربة بإت أسهل حاجة أعملها خصوصا لما يجي عندك حد بتبيض الوش أويييييييييييييييييييي .............بس أنا مكنتش بستعمل المنديل في تبخيرهاعلشان كدة بتطلع فيها مية وكمان بالنسبة للخضر التانية كمان مكنتش بصفيها كويس ..............لكن أنا وفرت عليكم المتاعب دي ....وإدا عملتيها زي ما كتبتهالكم بالزبط إنشاء الله حتطل كويسة
وابأو ادعولي لما تاكلوها

أما أنت بأ يا أم نضالتي فإدا كنتي إريتي كويس كنت شفتي إني كتبت مصلوقة أي مطبوخة في مية....أما بالنسبةاللبطاطا فهي مبخرة أي مطبوخة على البخار لأنها يجب أن لا تكون مبتلة
بالنسبة لكونها مثل السويسرول فبعتدر منك أوي حبيبتي لأني ما بعرفه :29: بس الوصل إلي عطيتي مطابق لها أي الحشو من جوة والبطاطا من برة أي دائرة بيضاء وجوة ألواااااااااااااااااااااان تجنن:o

أتمنى بالفعل إنكم تجربوها سدأوني علشان أحس ولو مرة إني فرحت حد:01: وربنا يديم بنا المعروف
ونحن بانتظار الأكلة يا أم نضلتي...............ما تتأخري علينا
بس وين أم علاء محدش شافها منكم هنا ولا هنا:29:
السلام عليكم

:26: :26:
ام نضال
ام نضال
اهلين بام سكيناتى والله كلمة مصلوقة اول مرة بسمع عنها لا تواخدينى هالحين عرفت وبالنسبة للبطاطس المحشوة باللحمة هى بطاطس مبخرة على النار وادعكيها كويس وحطى معها شوية فلفل اسود وملح وشوية بقسماط واعمليها كور واحشيها بلحمة مستوية معها ثوم وشوية بهارات مثل الكبة الشامية وغمسيها بالبيض والبقسماط واقليها وبعدها حطيها على ورق اكلينكس او ورق ماص وصحة وفيه كثيرانواع منها بس انا بعملها كدا وانا بعمل كثيرا المبطن الليبيى لانه لديد جدا ولا احلى \ هل تعرفيه يا سكينة \ ويلا سلامات :26: :27: