دليل كل المغتربات لالمانيا والزوار

المواضيع المميزة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبيباتي انا فكرت وطلعت بالفكره دي:icon28: إني اكتب موضوع شامل يكون دليل لكل اللي مغتربين في الماني واللي عاوزين يزوروها كمان لان بصراحه الاسئله بتكون كتيره ومرات تتكرر فلو كان موضوع شامل حيساعد الكل
نبدأ بسم الله
اولا لحبيباتي اللي زيي مغتربات المانيا يعني الوحده بس تحط رجليها في المانيا تبدأ تفكر اشتري منين الخضار والمواد الغدائيه :cook:وده وده اصلنا إحنا الستات عندنا هوس السوق هههههههه
في المانيا يوجد عدة سوبر ماركت الرخيص والغالي نبدأ الرخيص

الغالي يعني لما وحده تحب تدلع نفسها فعندهم حجات حلوه بس خدوا بالكم تدلع نفسها مش كل وحده تقول انا ادلع نفسي كل يوم فتروح كل يوم ليهم لالالا ده يبقى بتخرب عليها وبتضيع فلوسها

الصراحهreal عندهم حجات رخيصه وحلوه مرات بس غالبا بيكون عندهم حجات غاليه
طبعا مفيش وحده حتروح تشتري من الاماكن ديه من غير متعرف اسماء الخضار والفواكه وكله بس محدش منكم يجوع هههههه بالاثمنه اللي انا شفتها في الدي اللي بشتري منها وده تقريبا مثل ليدل او اقل
بسم الله الرحمن الرحيم
الكلمة ..... اللفظ ..... المعنى

apfel ..... ابفل ..... تفاح
banane ..... بنانة ..... موز1,19euro
orange ..... اورانجة ..... برتقال
birne ..... بيرنة ..... الكمثرى الإجاص
pfirsich ..... بفيرزش ..... الخوخ
aprikose ..... ابريكوزة ..... مشمش
pflaume..... بفلاومة ..... العنجاص
zitrone .....زيترونة ..... الليمون الحامض 0,45cent
honigmelone ..... هونك ميلونة ..... الشمام
wassermelone..... فاسة ميلونة..... البطيخ ..

trauben .....تراوبن ..... العنب
Kiwi..... كيفي ..... كيوي
kirschen ..... كيرشن ..... الكرز
erdbeer .....ايردبير ..... الفراولة
kopfsalat .....كوبفزلات ..... الخس0,79cent
blomenkohl ..... بلومنكول ..... الزهرة , او القرنابيط
piltz ..... بلتز ..... الفطر
zwiebel..... زفيبل ..... البصل
knoblauch ..... كنوبلاوخ ..... الثوم
karotte ..... كاروتة ..... الجزر
bohnen ..... بونن ..... الفاصوليا والبقوليات بصورة عامة
erbsen .....ايربسن ..... بازيلا
gurken ..... گوركن ..... الخيار0,35cent
aubergine ..... اوبرجينة ..... باذنجان
zucchini .....سولجيني ..... الكوسة 0,89cent
kürbis ..... كوربس ..... القرع الجبلي
tomate ..... توماتة ..... طماطم 1,99euro
kartoffel .....كارتوفيل ..... بطاطا 1,29
meis
..... مايس ..... ذرة
petersilie....بقدونس
weizenmehl...الدقيق الابيض
buttermilch ....اللبن
quarkspeise...اللبنه
milch ...حليب
zucker ...سكر
butter...زبده 0,95cent
salz... ملح
pfeffer..فلفل اسود
paprika...فلفل
käse ... جبن
salerie...كرافس
خميره..hefe
اما اللحمه فطبعا من التركي وبعض المنتجات العربيه فهي من محلات عربيه وتركيه والدجاج فهناك من الدي حلال مثلا بس الحاجات الشرقيه فليها محلاتها الخاصه
اما حاجات التنضيف فهي من روسمان و السوبر ماركت اللي دكرتها فوق
47
47K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

الأم الحنونة ل
دلوقتي نيجي لاولادنا حبايب قلبنا من الحفاضات والسيريلاك والحليب وووو
بالنسبه للحفاضات بالالماني windelفيه من aldi انا جربته لبنتي وده والله كويس يبدأ من10euro إلى11euro
كمان من lidlوجربته لبنتي كمان وكويس والثمن اظن كمان نفس الشئ
اما اللي متعوده علىpampers فموجود كمان في ليدل و rassmann

السيريلاك فهم موجودين بكل الانواع ولكل الاعمار الوحده تدخل الروسمان وهاتي ياحجات

فيه ماركات متنوعه بس انا بحط اللي في المتناول وممكن الكل يشتريه فيه انواع كتيره وماركات متنوعه hipp .
نيجي للحليب للي بتفطم فيه انواع كتيره وماركات متنوعه

اما الام الحبيبه الحنونه فهي كمان ليها نصيب مثلا الروائح والكريمات فهي من روسمان كمان إنتي ادخلي هناك وتلاقي كله
كريمات الوجه فهي بالالماني gesicht ceme
hand فهي اليد
reinigungsmilchحليب الوجه
الأم الحنونة ل
لإشتراء الملابس طبعا اولادنا حبايبنا ولا إحنا طبعا ولا إجوازنا حبايبنا حنبقى من غير ملابس يامامي ده إحنا نثلج هههههه
شوفوا انا حديكم نصيحه حلوه زيكم بالنسبه ليا انا الحمد لله بلبس عبايه وشال برا تحتها لبس عادي وفوقها جاكيت بس انا بحب ادلع نفسي في البيت واكون انيقه لجوزي بس طبعا مش غالي جداا بس طبعا مش رخيص انا تهمني الجوده مثلا انا اشتري من محل هو Colloseumعندنا في وسط البلد وانا بعيده عنها تقريبا خمس دقايق مشيا فتلاقوني ديما رايحه جايه واشوف التخفيضات اللي يعملوها وهما بيعملوا تخفيضات حلوه جداا مثلا انا كنت إشتريت فستان جينز روعه ثمنه الاصلي 40euro ووالله إشتريته 7euroوالجوده واو بس انا باخد اصغر مقاسs وده بيخليني بلاقي ديما تخفيضات جامده
فيه كمان للاطفال ernstings familyهي للاطفال والستات ثمنها معقول جداا وعندهم تخفيضات جامده كمان بس الصراحه النظام اللي ماشي عليا مش ماشي على بنتي في مسألة التخفيضات انا اللي بشوفوا بشتريه لبنتي زي مايكون ثمنه شفته التفريق هههههههه
فيه كمان cundaده شامل لكل العائله يعني كسوه جماعيه هههههه وفيه كمان الجزم اكرمكم الله وكله
فيه hundmده مشهور فيه منه في بعض الدول العربيه شامل كمان الاثمنه شويه مرتفعه بس في المتناول
نيجي لماركت مشهور kikده رخيييييييييييييييص جدااااا بس الجوده كويسه انا باخد منه بصراحه كماليات شرابات او حاجه للبيت اما بنتي مابشتريش ليها منه:04: هو فيه حاجات حلوه والله
انا بشتريلي منه الملابس الداخليه الزوجيه مش للإستعمال اليومي مثلا لانجري وووو لان دول هنا عندنا غاليين كتيييييير وانا الصراحه بستخسر ادفع لملابس داخليه بحتجها مره في الاسبوع او2 لاني بحب اغير كتير فلما بروح هناك بشتريلي اربع اطقم او خمسه بغير بيهم شيك جدااا اما الجوده فكويسه وحلوه وبغسلها كل مره بعد الإستعمال وبتبقى حلوه اما إذا إشتريت الغالي فبفلوسي اشتري واحد بس واقعد من غير حاجه لالا ميصحش ههههه:hahaha:
وفيه محلات كتير ثانيه بس مش جايه على بالي بس المحلات اللي انا إخترتها موجوده في كل المانيا طبعا بس فيه محلات كتير بس مثلا في مدينتي فيه محلات ثانيه بشتري منها بس مااظنش حتكون عندكم
نيجي للجزم ديه فيه كتير وفي كل المانيا مثلا

فيه كمانquick
وكتيييييييييييييير بس دول اللي اعرفهم فيهم esprit . oliver
بس فيكم تشتروا من مطارح ثانيه كتيييير
الأم الحنونة ل
امانه اللي تستفيد من موضوعي تدعيلي بالذريه الصالحه ويحفضلي بنتي وزوجي ويجازيني الله خير
وكمان اللي تحب من المغتربات في المانيا تحط رابط الموضوع في توقيعها لإفادة الاخوات لان ممكن الموضوع يتراجع في الصفحات فممكن من مشاركاتكم الاخوات يشوفون الرابط
الأم الحنونة ل
محجوز لتتمة الموضوع123
الأم الحنونة ل
salam