شهوده22

شهوده22 @shhodh22

عضوة نشيطة

ممكن طرق عمل الستيك ضروري

اطباق عالم حواء

شلونكم شخباركم عساكم بخيير..

أنا عضوه جديده حابه اشكركم على منتداكم الرائع جدا.

وحابه أستفسر عن طرق عمل الستيك سواء لحم اودجاج مع صلصاتها وشكرا...:mouse:
6
948

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

شهوده22
شهوده22
:06::06::44:

معقوله ماتعرفون اي طريقه للستيك:06:

للأن عندي امل فيكم
كتاكيت
كتاكيت
اكو طريقه حاطتها احدى الاخوات عن اطباق تشيليز ومنها طبق الستيك مالهم الصراحه الطريقة رهييييييييييبه دوريها
lenda
lenda
عندي طريقه لذيذه
تاخدي قطع الستيك المدقوقه وتبليها بملح وفلفل اسود ورشة زنجبيل
حطي شوية زيت في قلايه واقلي القطع شوي
في وعاء تاني اقلي بصل مفروم ناعم وضيفي فطر مقطع
وحطي البهارات اللي تحبيها وممكن ازا بتحبي الحر تزيدي فلفل اخضر حار
على هاي الخلطه حطي علبة كريمه وشوية مي واتركيها تغلي
بعد خمس دقايق اضيفي الستيك واتركيها تستوي على نار هاديه ازا حسيتي الصلصه تخينه زيدي مي
ويقدم جنبها رز ابيض وصحتين
انشالله تعجبك
ما تنسي الملح

انا نسيت اقلك انه ممكن اضافة معلقه جبنه كاسات بتعطي طعم رائع

صحتين
Hony_SS
Hony_SS
اختى طريقة الستيك مرة سهلة ولذيذة
وبين معارفى مشهوره فيها يعنى فى المناسبات والبوفيهات اول طبق اسوية والضيوف ينهبلوا علية وحتى الى ماياكل لحم البقر خصب ياكلة
المقادير:بصلة مفرومة + راس ثوم مدقوق
صلصة صويا ويفضل الى تكون ثقيلة
فلفل اسود وشوى خل
الطريقة :تدق شرائح الاستيك حتى تصبح رفيعة ضرورى تدق علشان اذا لم تدق وجيتى تشويها بتتكور الحمة اتمنى انك فهمتى قصدى المهم تحضرى الصاج وتشغلى النار علية لمن يسخن تحطى شرائح الاستيك المدقوقة وتشويها من الجهتين ضرورى تكون الصاج مرة حاااااااااااااااااااار واذا انشوت زين وصار لونها بنى غامق توضع على جنب ماتاخذ وقت طويل 3 الى 4 دقائق انتهيتى من الشوى الحين خوذى الصاج وانتبهى على ايدك لاتحترق خوذى كوب ماء وصبية فوق الصلج الحار ويكون تحت الصاج حلة علشان تحفظ مرقة الحم النازلة من الصاج اتمنى انك فهمتى بيكون عندك صوص لحم الاستيك اسود من الشوى الناتج من الصاج
الحين جيبى قدر وحطى شوية سمن او زيت وثمن البصل المفروم وحركى وحطى الثوم وحركيهم جميعا الين يذبل البصل ويصفر حطى قطع الاستيك المشوية ورشة الفلفل الاسود والخل وصلصلة الصويا والصوص تبع الصاج الناتج من الشوى لازم الصوص يكون قليل يعنى يدوب يغطى قطع الاستيك ويطبخ على نار متوسطة من 10 الى 15 دقيقة
يقدم مع رز ابيض او رز بالبازيلا والبطاطس المقلية فعلا كلمة لذيذ قليل علية جربى طريقتى وردى على وادعى لى ان اللة يضهر الحق ويوفقنى
شهوده22
شهوده22
اسفه لتأخري با الرد

والف الف شكر لكم واعذروني بس كانت عندي ظروف واختبارات

وتسلمولي يا حلوااات