اوميقا
اوميقا
upppppp
ِAm Abod
ِAm Abod
موضوع مهم جدا
بالنسبة لي أحاول بقدر الأمكان أني ماأضربهم بس مرات ينرفزوني:angry2: وماأقدر أمسك
نفسي واضرب ولا المشكلة اني لما أضربهم ضربة ويبكو أحس كأن أحد يقولي بعد أضربييهم
يستاهلو صبرتي عليهم بما فيه الكفاية وبعد ماأهدى أحس آنه هذا صوت الشيطان :30:وهو اللي كان يحرضني على هالشي ماأدري اذا تحسون بهاالشي مثلي اولا فصرت أحاول أني كلما عصبت أتعوذ من الشيطان
وأحط في بالي انه هذا الشي راح يسعده فأقول لنفسي أعناد فيك يأبليس ما بضربهم (لاتضحكون علي بس
هذا اللي احس فيه فعلا)بس ما أقولكم اني صرت مثالية ومأضرب نهائي بس لأني أحيانا مايجي في بالي هالموضوع
أم حمووديRM
أم حمووديRM
والله انا اطفالي صغار كلى صراخ صرت من العصبية اصرخ وهم يصرخون بصراحه اوالله يابنات احس بظغوط نفسية نعاني من زهق البيت ومن برود ابو العيال والمسؤلية فصرنا نتعب ومالنا طولت بال والتربية يبقى لها قلب وبرود وانا يااخواتي البرود بايعته بسوق الخميس دمي حاااااااااااار جدا ومع الجو والرطوبة زاااااد ياحلاة ايام ابائنا واجدادنا احس ماكان عندهم التعصب والتعب في التربية وكنا نطيع الكلام بس جيل هاليوم تعطيه كلمة يعطيك درزن مش عشر ااااااااااخ ياليت يرجع الزمن وعيش مثل اول عيشتهم حلوه
♥قلــ نابضـةــوب♥
موضوع راااااااائع ومفيد وانا من المتابعين
عندى بنت سنتين ونص وبنت سنه
المهم التعب كله مع اللى عندها سنتين
بحاول اطبق معاها اسلوب سوبر نانى فى العقاب
والتربيه وبيبقى كل شئ تمام بس اول ما تكاسل وابطل احطها عقاب و اهدد بدون ما انفذ ترجع تتعبنى وتعصبنى
يعنى بصراحه الغلط منى فى الاخر
التربيه عايزه صبر وقوى وحكمه وحب وحنان وتفرغ وصعب كل دا يبقى مع بعض
بس انا بحاول اطور من نفسى و وقريت فى مواقع اجنبيه فى طرق التربيه لقتها كلها بتتلخص فى اسلوب سوبر نانى
والروتين ثم الروتين ثم الروتين
يعنى معاد محدد كل يوم يصحى الطفل فيه ومعاد للفطار وللسناك والغدا والعشا ومعاد للعب ومعاد للتى فى ومعاد للرسم وللمذاكر والباث وللخروج وللنوم فطفل يكون عارف مسبقا هو هيعمل ايه فتكون نفسيته مستريحه ومش ملخبط

وطبعا احنا العرب صعب علينا نمسك الساعه ونمشى على روتين
بس ان شاء الله انا تقريبا جهزت الجدول وهحاول اطبق واشوف النتيجه
قلب نقي
قلب نقي

الله يعيننا .. فعلا التربيه مسؤولية عظيمه

وكل ماكبروا الاطفال كل مازاد الحِمـل

أنا زيكم .. في بداية حياتي ومع اول طفل كنت جدا هادئه

وحتى في طفلي الثاني .. احس أعصابي كانت متماسكه مو زي الآن :(

بس في شي جربته ونفع معي كثييييير

لما أجي بأضربهم او بأصرخ عليهم .. احط نفسي مكانهم

واتخيل نفسي اني صغييييره نتفه

وان في وحده كبيييييييره وضخممممه وصوتها عالي جايه تهاوشني وبتضربني