don

don @don

عضوة مميزة

{{{{{ الفسيخ }}}}}.... طريقة عمله

أطباق رئيسية

الفسيخ المصرى
اى كمية من السمك البورى
ملح خشن
لازم لازم لما تجيبى السمك البورى للتفسيخ ميكنش السمك اتحط فى الثلج قبل كدة و لا اتحط فوقة ثلج والا مش حينفع يتفسخ ولزلك لما تكونى عايزة تعملى فسيخ بتطلبى من يتاع السمك انه يجهزلك سمك ما تحطش فى الثلج يعنى بيبقى من مياة البحر مباشرة وهو بتاع السمك بيجبهولك وبيبقى عارف
الطريقة
تجيبى السمك وتحطية زى ما هو على قفص او فى مصفاة تغطية بشاشة علشان الشمس تدخله وتحطية فى الشمس لمدة يومان كاملين او لحد ما تلاقية ورم واتنفخ تماما وحتلاحظى انه نزل المياة والدم بتوعه تماما
تشيلية و تجيبى الملح الخشن وتبتدى تحشى بيه كويس الخياشيم بتاعة السمك و تجيبى الملح و تمشى بايدك على السمكة من تحت من عند الزيل لفوق عند الراس وتدخلى الملح كويس بين القشور بتاعته تماما
وتشيلى السمك فى صفيحة او شوال وترصصية بجانب بعضة راس وزيل وبعدين ترشى ملح علية كويس وترصصى برضة السمك راس وزيل يعنى خلف خلاف وترشى ملح على وشة كويس وتلفى الشوال كويس قوى قوى و تربطية بحيث ما يدخلوش هواء تماما او تلفية فى قطع قماش كتيرة تماما وتحطية فى اى مكان بعيد عن الهواء لمدة 10 ايام او 12 يوم وبعدها يكون الفسيخ جاهز
وبالهنا والشقا
15
3K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

darimania
darimania
تسلمين عزيزتي على الطريقة الجديدة

يعطيكي العافية

0
don
don
الاختdarimania دى الطريقة الاصلية اللى بيتبعوها عندنا فى المدن الساحلية
وخصوصا فى دمياط ورأس البر وطريقته سهلة والنتيجه فسيخ رائع ومعمول فى البيت بس اهم شرط لنجاحة علشان مايعفنش منك ان لازم لازم لما تجيبى السمك البورى للتفسيخ ميكنش السمك اتحط فى الثلج قبل كدة و لا اتحط فوقة ثلج والا مش حينفع يتفسخ
om naser_64
om naser_64
يا سلام عليكي انا اموت بالفسيخ واليوم لما قرات الموضوع طلبت من زوجي فسيخ
لانه شفته بالسوق ايام رمضان

شكرا حبيبتي
don
don
يا سلام عليكي انا اموت بالفسيخ واليوم لما قرات الموضوع طلبت من زوجي فسيخ لانه شفته بالسوق ايام رمضان شكرا حبيبتي
يا سلام عليكي انا اموت بالفسيخ واليوم لما قرات الموضوع طلبت من زوجي فسيخ لانه شفته بالسوق ايام...
بس اهم حاجة يا ام ناصر تقولى لزوجك يذهب الاول للسماك ويخبره انه يجهزله سمك طازج قبل ما السماك يحط علية ثلج يقوله علشان حنفسخه ويذهب زوجك ياخده منه على طول وتبتدى تفسخية على طول وحيطلع ممتاز بأذن الله
mona_abdelaziz
mona_abdelaziz
دون حبيبتى تسلمى يا رب
انا بحب عمل الفسيخ وبعمله بس بنضفه بس الاول يا حبى بعد ما بسيبه علشان ابقى بملح لحم صافى بس بيقعد معايا وقت اطول فى التمليخ من 20 ل 25 يوم يا دون تفتكرى لانى بنضفه الاول ؟؟