زنوبة المزيونة
زنوبة المزيونة
مشكورة حبيبتي
و احنا قوانينا في دول الخليج و العربية مستمده من الشريعة الاسلامية
reem.qtr
reem.qtr
بخصوص اللي تقول هالقوانين حق اللي دستورهم ماهو القران شتحس فيه ؟ حبيبتي احنا قوانينا مستمده من الشريعه الأسلاميه وانا دارسه كم ماده قانون ،، ثانيا ياللي ماتحتاجين هالقوانين احنا المطلقه ماتشتت عندنا اذا تطلقت لها بيت وراتب من الحكومه ونفقه من الزوج وللاطفال سايق وخدامه :) والمتزوجه ماتتعرض للذل وتتحمله عشان ماتشتت هي وعيالها ولاحريمنا عايشين تحت رحمة حد ،، الحمدالله فدولتنا كلنا ماخذين حقوقنا وزياده ،، الررجاء انتقاء الكلام الي بتكتبونه فردودكم
نــــجــــــــــود
^^^^^
معاكي حق للاسف دستورنا القران لكن مايتطبق فعلا
Rahmakhan
Rahmakhan
حبيباتي فقط للاتي يشرن ان دستورهم هو القرآن ، انا أشير الى ان كل الدول العربية المسلمة تستمد قوانين الأحوال الشخصية او ما يسمى بصيغة أخرى قانون الأسرة . من القرآن الكريم سواءا كانت دول المشرق العربي او دول المغرب العربي . ويختلف بعض المواد القانونية فقط في المذاهب المطبقة في كل بلد ، من حنفية وملكية وغيرها . ولكن الأحكام العامة للأحوال الشخصية معروفة ومستمدة من القرآن الكريم . ومتفق عليها . أما القانون فهو يبسط ويحلل النصوص القرآنية كي تصبح واضحة أمام المواطنين . في المحكمة او أمام القاضي يتكلم المحامون بالمواد القانونية وليس بالآيات القرآنية .    شكرا
mrs.abk
mrs.abk
اللي تقول دستور وبطيخ .. ترا السعودية فيها قانون أحوال شخصية حالها حال باقي دول الخليج بس التنفيذ وينه .؟؟؟

والله يحفظ الامارات وقوانينها وأهلها بلادي يعلني أفدا ثراها .. يكفيني إني موب مذلولة ومهانة فيها .. عزيزة وأنا بنت وأنا زوجة وفي كل أحوالي عزيزة ..