spanishflower
spanishflower
don don :
السلام عليكم يا دوندون انت يا بطاطس
انا عملت الساليزون بتاعك اللي في الملف
تحفتين
رهيييييييييييييييب
بس انا عايزه اسالك انا هانزلك صورته و هو قبل الخبز و قوليلي هو السمك كده صح ؟ اصلي حاسه انه تخين شويه؟
spanishflower
spanishflower
don don :
الصوره النهائيه اهه
moslema_3
moslema_3
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تسلم ايديكى يا دون شكل الجلاش يجنن
اينا أخبار الماتشات ايه ؟ ربنا معاكم و يوفقكم
بصى يا اينا انا ماما لما بتعمل السمك المشوى بتحضر تتبيله كدة بتحطها عليه بعد ما بيتشوى و بيطلع تحفه ما شاء الله و هى عبارة عن ليمون و خل و ثوم و نعناع و ملح و كمون و كزبرة ناشفه و فلفل حامى او رومى و ممكن الوان بيعمل شكل حلو اوى و شويه ماء صغيرين . طبعا تفرمى الثوم مع الملح و الكمون و الكزبرة و تحطيهم فى طبق و عليهم باقى المكونات مع رشه نعناع و بعد لما تشوى السمكه و هى سخنه تحطيها فى التتبيله دى شويه صغيرين على الناحيتين و تطلعيها منها و بعدها ترشى عليها معلقتين من التتبيله دى و تقدميها بيها بتبقى تحفه والله جربيها
ghidaa
ghidaa
اما السمك المشوي ازاي تخليه متبل حلو هقولك علي سر وكله بثوابه (هاهاهاها) بصي ياستي بعد ماتشوي السمك عموما بالرده تكوني محضره كيس نايلون (شنطه بلاستيك من بتوع السوبر ماركت )وكل سمكه تشويها تحطيها في الكيس وترشيها ملح وكمون وتروحي لفه الكيس تقفليه يعني وهكذا لحد ماتنهي السمك كله شوي وده طبعا لانه النايلون بيخلي السمك يعرق وبالتالي الميه دي تطري السمك ويفضل محتفظ بسخونته وكمان وده الاهم انه يتقشر بسهوله وقت الغداء ولو اتفضل عندك سمك ممكن يتسخن تاني يوم علي بخار ماء او تلفيه بالفويل وفتحطيه في الفرن او التوسترودي احسن طريقه عشان السمك يتبل كويس لكن محلات السمك بعد الشوي بيكونوا محضرين ماء وملح وشطه وكمون ويضعوها علي السمك بمجرد خوجه من الفرن وانا مش بحبز الطريقه دي وده عن خبره جربي طريقتي وهتعرفي الفرق ....واي استفسار انا في الخدمه
اما السمك المشوي ازاي تخليه متبل حلو هقولك علي سر وكله بثوابه (هاهاهاها) بصي ياستي بعد ماتشوي...
كل سنة و انتم طيبين
don
don
اما السمك المشوي ازاي تخليه متبل حلو هقولك علي سر وكله بثوابه (هاهاهاها) بصي ياستي بعد ماتشوي السمك عموما بالرده تكوني محضره كيس نايلون (شنطه بلاستيك من بتوع السوبر ماركت )وكل سمكه تشويها تحطيها في الكيس وترشيها ملح وكمون وتروحي لفه الكيس تقفليه يعني وهكذا لحد ماتنهي السمك كله شوي وده طبعا لانه النايلون بيخلي السمك يعرق وبالتالي الميه دي تطري السمك ويفضل محتفظ بسخونته وكمان وده الاهم انه يتقشر بسهوله وقت الغداء ولو اتفضل عندك سمك ممكن يتسخن تاني يوم علي بخار ماء او تلفيه بالفويل وفتحطيه في الفرن او التوسترودي احسن طريقه عشان السمك يتبل كويس لكن محلات السمك بعد الشوي بيكونوا محضرين ماء وملح وشطه وكمون ويضعوها علي السمك بمجرد خوجه من الفرن وانا مش بحبز الطريقه دي وده عن خبره جربي طريقتي وهتعرفي الفرق ....واي استفسار انا في الخدمه
اما السمك المشوي ازاي تخليه متبل حلو هقولك علي سر وكله بثوابه (هاهاهاها) بصي ياستي بعد ماتشوي...
اهلا يا ام العلاء الحمد لله وصل بالسلامة وسئلت عليكى العافية منرمش منك ابدا ابدا :26:

جميل جميل يا رانيا بالف هنا وشفا عليكم يارب استازة ماشاءالله :)

moslema_3 ام الهنا ياعم السمك ياعم ريحة الصفحة تحفة والله جريتوا ريقنا :)

تسلمى يا هبة على اية ؟؟؟؟ بالف هنا وشفا :)

غرام وانتى طيبة وسعيدة ومحققة كل اللى تتمنية يارب :)