alfa2000

alfa2000 @alfa2000

عضوة جديدة

ابحث عن وصفه للكيك والمعجنات باستخدام دقيق الشعير

اطباق عالم حواء

السلام عليكم

لو تقدروا تفيدوني انا احب استخدم دقيق الشعير اكثر من دقيق القمح ، لو في حد جرب ممكن تكتبولي كيف اسوي كيك او معجنات متل البيتزا او الخبز باستخدام دقيق الشعير او حتى مخلوط دقيق الشعير مع دقيق الذره

فوائد استخدام دقيق الشعير صحيا اكثر من دقيق القمح

وشكرا لكم
13
11K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ام نضال
ام نضال
:41: اهلين حبيبتى انا عندى مشاركات فى الحمية ممكن تدخلى عليها \ لانى ما اعرف اعملك رابط بالاكلات \ وفعلا الشعير 100% صحى واكثر استخدماتى فى المطبخ هو وبس \ ممكن تدخلى على المقبلات حتلاقى عجة بدقيق الشعير انشالله تعجبك \ تحياتى اختك ام نضال :02:
رُسل
رُسل
بس الشعير صعب هضمو هدا قرأتو لمريم نور

حد بيعرف طرق للكيك بالدبس مافيها لا بيض ولا سكر او اي حلويات بنفس الطريق بطحين القمح الكامل؟؟
ام نضال
ام نضال
اختى رسل اهلين احنا فى ليبيا بنطحنوا وبنستعملو فى الاكل والخبز \ بس يكون مغربل ومنضف ومنشور فى الشمس \ عندنا طريقة ليه من زمان اجدادنا \ تصورى انا بعمل بيه حتى معجنات وعجة بالبيض \ واى استفسار انا حاضرة \ بعد ادن الاخت الفا :27:
ام نضال
ام نضال
معلش نسيت اقولك انو بالعكس الشعير هو اللى بينهضم بسهولة فى الجسم وصحى لانو ما فيه نشويات \ وبيمنع تراكم الكلسترول \ احنا فى ليبيا المخابز بتعمل منو خبز كانو شكلو كيك محزز من الجوانب ومنفوخ \ لديد جدا \ وبنعمل منو اكلة شعبية كتير طيبة اسمها البازين وهى من الشعير المطحون ومعها مرق به لحمة
alfa2000
alfa2000
اولا مشكورين كلكم وفيتم وكفيتم بس انا ادور على مساعدتكم

انا جربت اليوم اسوي خبر بطحين الشعير مع الذره واستخدمت المقادير
كاسه دقيق شعير ، نص كاسه دقيق ذره ، ملعقه كبيره خميره فوريه ملعقه سكر وملعقه ملح و نصف كاس زيت زيتون

لوكن ما لاقيت العجين نفش من تأثير الخميره ولما انخبر ما كبر حجمه و كان نوعا ما ناشف شوي

حد منكم يا حبايبي يجرب على مقادير صغيره و يعطيني المكيال الصح وتراني ادعيله دعوه حلوه ما تنسوني