راحتي جنتي
راحتي جنتي
ممكن ينحط على النار لكن نار هاااديه مره لان النار العاليه تكسره وممكن تحطين بينه وبين النار الوقايه او الحديده علشان ما يتأثر والباميا باللحم احمسي البصل والثوم في شوية زيت بعدين اضيفي اللحمه وقلبيها معاها بعدين اضيفي طماط مفروم وصلصه وخليها تتسبك مع اللحم وحطي جميع البهارات من ملح وفلفل وبهارات مشكله وماجي بعدين اضيفي البامبا والماء واتركيها حتى تنضج ولاتكثرين المويه ثقيله الذ
ممكن ينحط على النار لكن نار هاااديه مره لان النار العاليه تكسره وممكن تحطين بينه وبين النار...
ممتاز جدا

القدر قبل ماتطبخين فيه اغليه بماء وملح او نقعيه ليله كامله في ماء حار وملح خشن واغسليه وان حصل تطبخين فيه مرق لحم او دجاج يكون متوفر عندك مسبق وبعدين تخلصين منه يكون افضل حتى مايكون فيه طعم الفخار في الاكل

ولا تضعينه بعد خروجه من الفرن على سطح بارد لانه ينكسر :39:
سهيل ستار1
سهيل ستار1
اختي عادي جدا ممكن انا جربت طبخت فيه حنيذ مره على الفحم ومره على النار وما قد جربت بالفرن نهائيا ويطلع اللحم فيه يجنن بس بعد ما تكملي تطبخي خليه يبرد تماما ثم اغسليه كي لا يتشقق
ومعلومه الطبخ بالفخار صحي اكثر
اريام الحنين
اريام الحنين
اتوقع ينفجر من الحرارة الشديدة بالفرن اتوقع
كنزي1
كنزي1
ماما جربتة عادي علي البوتجازمحصلش حاجة
مصرية رقيقة
مصرية رقيقة
بنات متشكره جدااااااا على ردودكم وتفاعلكم معايا وانا فعلا جربته عل النار والحمد لله عدت على خير

شيري حبيبتى ازيك اخبارك ايه ؟ وحشانى انتى كمان
بصي هو زي الطاجن المغربي لانه من الفخار برده ( برام ) يعنى مكن يتحط على النار عادى