mooty
mooty
don don :
ملف الآكلات المصرية الشامل (الجزء الثالث)للمبتدآت الحلوات
طاجن البامية بالسان عصفور((فى الفرن))

المقادير:
1 كيس بامية (صغيرة اللى هى زيرو)
3 ملعقة لسان عصفور.
ا ملعقة زبدة او زيت زيتون.
1 كيلو لحمة (( ويفضل ضانى)).
4 كوب عصير طماطم، ويفضل وضع 2 معلقة صلصلة طماطم عليهم.
1/4 كوب شوربةملح ، فلفل.

الطريقة:
نسلق اللحمة نص سلقة.
نحمر اللسان عصفور على النار حتى يصبح زهبى اللون .
فى الطاجن ((بفضل فخار طبعا)) نضع اللسان عصفور ثم نضع علية البامية وعليهم معلقتين سمن او زيت.
ثم نضع عليهم عصير الطماطم والشوربة، ونغطس فية اللحمة.
ونضعة فى الفرن الى ان تنضج البامية.

وبالهنا والشفا
mooty
mooty
don don :
[طاجن اللحمة بالبصل ((فى الفرن))

المقادير:
1/2 كيلو لحمة .
عصير طماطم.
3 بصلات مقطعين شرائح تخينة.
ملح ، فلفل.1 معلقة سمن.

الطريقة:/

نسلق اللحمة نص سلقة.
نضع البصل فى الطاجن وعلية اللحمة ومعلقة سمن.
ثم نضع عصير الطاماطم حتى يعطى الطاجن كلة .
يوضع فى الفرن الى ان تنضج اللحمة .

وبالهنا والشفا
Noody30
Noody30
don don :
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صباح الفل عليكم كلكم

تخيلوا اني دخلت هنا الصبح بدري و كنت باحسب اني كتبت و صبحت عليكم!!!!!

معلش بقى الزهايمر اشتغل

صباحكم فل و نهاركم نادي ان شاء الله

تسلم ايديكي يا مووتي على الطواجن يا حبيبتي و اكيد طالما تلميذة دندونة الحلوة حتبقي اشطر شيف في الحضانة :)
don
don
دون يا جميلة ميرسى على السوبيا وعلى اهتمامك تحبوة اقولكوة علىشوية حاجات بسيطة بضيفها للاكل افكار يعنى صغننة لانى نفسى اشارك معاكو باى حاجة بصوة بصوة معايا وبلاش تريقة لانها حاجات على قدى مثلا رز السمك:_ ((((((((على اعتبار انكوة عارفيين المقادير)))))))) طبعا كل ما كترى البصل وتحمرية اكتر بيدى اللون البنى دة للارز بس متحرقيش البصل انا بقى بقطع طماط شرائح رفيعة وفلف اخضر برضة وبحطة مع البصل ولما ميتهم تتطلع ابدا احط الرز والماء وهكذا بيطلع طعمة تحفة جدا جربووووووووة الجلاش باللحمة المفرومة :_ طبعا دون سبقت وشرحتة الجديد بقى انا بقطع زيتون اسود او اخضر ترنشات بشترية كدة وفلفل اخضر المهم مش بكتر فيهم علشان اللحمة المفرومة بخلط اللحمة بشوية فلفل اخضر واحطهم مع الجلاش وبعد كام طبقة كتير كدة احط الزيتون وباقى الفلفل الاخضر علشان يبقى باقى طبقاتة مليانة الوصفة السرية الخطيرررررررررررررررررة بقى تجيبوة كيس خلطة ميلرز بتاعة الارز ((اكيد عارفيناها)) فى نوعين بطعم اللحمة وبطعم الفراخ ال بطعم الفراخ احلى لانة فى طعم الكارى المهم انا بستعملة استعمال اخر غير الرز بحط كوبية اللبن ال هسقى بيها الجلاش مع بيضة فى طبق غويط واحط ميلرز معاهم وازبط الطعم واسقى بية الجلاش بيطلع جميل جداااااااااااااا ولونة مصفر حلو علشان الكارى جربوة بجد لذيذ ومع المكرونة البشاميل برضة شوربة لسان العصفور:_ قبل تمام السواء بحط معلقة صلصة طماطم ونص ليمونة وبتطلع طعمها حلة وبتعجب الاطفال مكتريش الليمون علشان ال مش بيحبوة مذذ ممكن تحطى النص التانى مع طبق التقديم كفايا كدة ولا اقول تانى ولا حاجات قديمة معلهش يا دون مشاركة سريعة منى كدة بس حاجات حتعجبكوة واللة سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام :27:
دون يا جميلة ميرسى على السوبيا وعلى اهتمامك تحبوة اقولكوة علىشوية حاجات بسيطة بضيفها للاكل...
يا صباح الورد والفل (بالرغم انى لسة مانمتش من امبارح ومش شايفة قدامى اساس )لكن برضة يا صباح الشيفات اللى زى العسل يا ترى يا موتى الشطارة دى كلها لوحدك ولا خوفتى من ام عتريسة لحسن تروح تقول دون معندهاش حد شاطر ؟؟؟طبعا بنرحب بدخولك يا ام عتريسة ونورتينا وياريت نشوفك دايما وياريت باكلة من اكلاتك الحلوة بس ياريت بلاش الاكلة دى اللى بالى بالك عشان موتى ونودى ما يطفشوش بخصوص التلخيص اهو ان شاءالله يعتبر شبه خلص والنسخة حاضر من عنيا
don
don
don don :
يا صباح الورد والفل (بالرغم انى لسة مانمتش من امبارح ومش شايفة قدامى اساس )لكن برضة يا صباح الشيفات اللى زى العسل يا ترى يا موتى الشطارة دى كلها لوحدك ولا خوفتى من ام عتريسة لحسن تروح تقول دون معندهاش حد شاطر ؟؟؟طبعا بنرحب بدخولك يا ام عتريسة ونورتينا وياريت نشوفك دايما وياريت باكلة من اكلاتك الحلوة بس ياريت بلاش الاكلة دى اللى بالى بالك عشان موتى ونودى ما يطفشوش بخصوص التلخيص اهو ان شاءالله يعتبر شبه خلص والنسخة حاضر من عنيا
يا صباح الورد والفل (بالرغم انى لسة مانمتش من امبارح ومش شايفة قدامى اساس )لكن برضة يا صباح...
موتى يا موتى يا موتى شطورة يا موتى وطبعا انتى اخزتى بالك انك داخلة بالبركات معاكى ...القدر بيلعب لعبته وبالنسبة للتلخيص انا مش حقول دلوقتى عييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييب .

نودى انا دخلت عندك الاول صبحت قبل ما اجى المطبخ فى منتجات رمضان وان شا ءالله لسة عندنا مشاركات حلوة
انا بقول كدة برضة يا احلام انك تستنى وتبقى تأكلى ابو العيال لما ييجى بس خليها فى سرك لحسن يكون حاسس بالمقلب اللى انتى مضبرهوله عشان كدة بيدلع وما بيجيش ...صباح النور عليكم كلكم
لكن هبهوبتى لسة مظهرتش لية ؟؟؟ولا عندك برضة يا نودى ..يا هببببببببببه