أنسام الليل
أنسام الليل
انا بصراحه ماراح افرزن المعجنات بس انا فكرت افرزن كلللللللللل شي يعني مكرونه وشعريه وشوربه بلحمتها فكرت اني اسويهم من مجاميعه يعني اسوي شوربه كثييير حق شهر وعالفريز وكذالك المكرونه والشعيريه والمصقعه والكنافه وكل شي ينوكل واملا الفريز الكبير يعني انا بس اطلع واحمي وش رايكم مايخرب اخاف اسوي واتورط
انا بصراحه ماراح افرزن المعجنات بس انا فكرت افرزن كلللللللللل شي يعني مكرونه وشعريه وشوربه...
انا اعتقد انه يخرب ......تتطلع فيه ريحه....
وبنسبه لشوربه ممكن تطبخين العدس وتطحنينه..وتخلينه يبرد ثم تحطيه بكياس نظيفه وعلى الفريزر......ما يضره ان شاء الله
وبسبه للاشياء الباقيه تسوينها يومي افضل...
نبع الوفى
نبع الوفى
انا بصراحه ماراح افرزن المعجنات بس انا فكرت افرزن كلللللللللل شي يعني مكرونه وشعريه وشوربه بلحمتها فكرت اني اسويهم من مجاميعه يعني اسوي شوربه كثييير حق شهر وعالفريز وكذالك المكرونه والشعيريه والمصقعه والكنافه وكل شي ينوكل واملا الفريز الكبير يعني انا بس اطلع واحمي وش رايكم مايخرب اخاف اسوي واتورط
انا بصراحه ماراح افرزن المعجنات بس انا فكرت افرزن كلللللللللل شي يعني مكرونه وشعريه وشوربه...
انا ماأأيد هذي الطريقه ابداً!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! يعني ممكن تسوين الأشياء بس تركبينها على بعض نفس الوقت يعني لفي السمبوسه بحشوات منوعه ،
لفي سبرنق رول ، لفي السمبوسه للمنتو الكذاب ورصيها في صحن القصدير وفرزيها ،
سوي كشنه كثيرة وحطيها بعلب بلاستيك صغيره تسوين منها الشوربات اللي تبين وتتسوين منها السحور ،سوي الفطاير كل أسبوع وفرزيها اطعم بعدين ماتملين ،لفي ورق العنب يبقى بس تطبخينه ،سوي البيتزا اخبزي الخبزه حقتها بس وحطيهم بالفريزر بس من دون حشوة سوي لك 20 قاعدة تكفيك رمضان كله تسوين منها بيتزا وعش البلبل وزعتر ، وسوي الكشنه اللي تنحط فوق البيتزا وعبيها بعلب صغيرة كل وحده قد يوم وقطعي الفلفل البارد شرائح وحطيه بكيس بالفريزر وقطعي بصل شرائح وحطيه بكيس

خلاص اذا جيتي تطبخين بس حطيهم على بعض وحطي الزيتون والبيبروني واللحم المفرووم نسيت أقولك تصير ين مسويه شوي عصاج بعلبه وتحطين الموزاريلا وعلى الفرن على طول!!
الكبه مايضرها لو سويتي كثير يبقى بس القلي والكفته بأشكالها بعد فرزنيها

الكنافه سويها بس لاتدخلينها الفرن أبد والله مايضرها

فيه حلويات بعد غير الكنافه تقدرين تفرزينها

ممكن تقطعين الخضار حقت الأيدام للسحور أو لشوربة الخضار وتحطينها بأكياس حتى للأيام العاديه الخضار تستفيدين منها كلها (كوسه +زهرة +جزر ) بكيس قد ايدام مرة وحدة والباميه كيسيه لحالها علشان تتحكمين فيها

والفاصوليا بكيس لحالها والبزاليا لحالها علشان ماتتقيدين لا بالأيدام ولا الشوربه وجيبي لك خمس ربطات شبت وغسليهاوقطعيها ناعم وحطيها بعلبة بلاستيك زي حقة التمر وعلى الفريزر وتصيرين تاخذين منها بالملعقه للإيدام ، والشوربات ، وورق العنب ، والمحشي ،ونفس الكلام يطبق على الكزبره
والثوم اطحنيه وحطيه بعلب البلاستيك الصغيرة مره (اصغر من فنجال القهوة )عرفتيها؟

واذا جيتي تطبخين حطي اللحم وعلبة كشنه وماجي وكيس الخضار واضيفي عليها الباميا والفاصوليا (طبعاًكله بعلب في الفريزر) وحطي ملعقة كزبرة وملعقة شبت وعلبة ثوم بس تقطعين البطاطس عليه
تحصلين على ايدام رائع في دقيقتين(دعايات عند الأخت )

يعني بس تفتحين الأشياء وتحطينها على بعض أحسن لك من تسوين جاهز وتحمين ماعاد له طعم فيه اشياء كثيرة بعد بس عورتني اصابعي من الكتابه الله الله بالدعوه الحلوه !!ابتزاز مافيه شئ ببلاش

تراني امزح اهم شئ أكون افدتكم

يعني يبغا لك تتقضين علب بلا ستيك واكياس بأشكال حسب الأحتياج تلقينها عند الغيث والمحلات اللي وراه طبي وتخيري.
om nona
om nona
شوفي ياقلبي الشوربه اعملي حق يومين ولا تفرزنيه حطيه بالثلاجه بس

لفي سمبوسه بالعجينه الجاهزه وفرزنيها بس حطي بين كل طبقه وطبقه نايلون

المطبق >>شوفي حطيت طريقته <<برضو تقدري تفرزنيه

ونفس عجينه السويتيز احشيها جبن كيري وفرزني

الفطاير اخبزيها ورصيها بعلب وعلى قد اللي تاكلوه باليوم وفرزنيها

وماشاء الله نبع الوفى ماقصرت الله يعطيها العافيه
om nona
om nona
وهذي بعض الطرق للغاليه دون

بعض الطرق للاكل اللى بتحطية فى الفريزر

كفتة : تجيبى اللحمة المفرومة وتبليها وتجهزيها وتعملى جزء منها كور علشان داوود باشا وترصصيها جنب بعض فى الطبق الفيبر وتحطى الطبق فى كيس نايلون وتدخل الفريزر
2- وتعملى جزء منها صوابع وتخرميها من النص بأيد المعلقة الخشب وترصصيها جنب بعض فى الطبق وتحطى الطبق فى كيس نايلون ودى تبقى كفتة للشوى
3- وتعملى جزء منها من غير ما تخرميها من النص ودى تبقى للصينية
فراخ مشوية او صينية : تغسلى الفرخة وتنضفيها وتفتحيها من ضهرها بالطول بالسكينة و تتبليها تمام وتحطيها بنفس الطريقة
فراخ بانية : تحيبى شرائح الصدور البانية ونعملها بالبيض والبقسماط وترصصيها فى الطبق بس تحطى كيس نايلون بين صفوف الفراخ علشان ما تلزقش فى بعض
بفتيك بانية : نفس طريقة الفراخ البانية بس تدقى البفتيك الاول بالمدق المخصوص
صيتية المكرونة بالبشاميل : تعمليها تمام وبعدين تحطيهافى صينية فويل وتدخليها الفريزر الاول من غير ما تغطيها لحد البشاميل اللى على وشها ما يجمد وبعدين تغطيها بورقة فويل ( علشان البشاميل وهو طرى حيلزق فى الغطاء ) ولما تيجى تستعمليها قبل ما تدخليها فى الفرن تضربى البيضة بالشوكة و تحطيها على الوش
صينية المسقعة بنفس طريقة المكرونة اللى بالبشاميل
اللحمة المفرومة :نعمل العصاج عادى بدون الصلصة وبعد ما يبرد نحطة فى اكياس نايلون بس بكميات مش كبيرة يعنى على أد صينية واحدة بس (سواء رقاق .سواء بطاطس بيورية ...الخ)
2- عصاج عادى بالصلصة: وبعد ما يبرد يتحط فى علب بلاستيك
صينية اللازانيا : نفس طريقة المكرونة بالبشاميل
كفتة الفراخ : تتعمل عادى وتتصبع وتتحط عادى فى البيض والبقسماط وتترصص فى الاطباق الفل بجانب بعض
البصل : يقشر و يخرط او يفرم صغير ونضعة فى طبق فيبر ويجمد ولما تعوزى تستخدمية .تخدى بالسكينة الحته اللى انتى عوزاها وتسيبى الباقى مجمد زى ماهو
الثوم : تقشرية ولسهوله التقشير حطية فى طبق بة ماء حتلاقى القشرة طلعت بسهولة تروحى فرماة كلة فى الكبة و تحطية فى ورق فويل على هيئة رولات (يعنى زى الهوهوز )
الكرنب : يسلق ورق الكرنب عادى فى ماء وملح وكمون وتقطفية مربعات جاهزة للحشو و ترصصيهم فوق بعض فى كيس نايلون او طبق فيبر
الورق العنب :تشترية وتشيلية زى ما هو فى اكياس نايلون ولما تيجى تستخدمية تضعية فى الماء المغلى على طول
شوربة العدس : تسلقى العدس وتصفية بالمصفاة ولما يبرد تحطية فى اكياس نايلون ولما تيجى تستخدمية تفضى الكيس فى حلة وتزودية بماء مغلى و تتبلية وتعملى التقلية وبقيت شوربة عدس سريعة
الكوردن بلو : برضة بعد ما تحشية وتعملية بيض وبقسماط وترصصيهم فى طبق فايبر بجانب بعض
الشبت والبقدونس والكسبرة الخضراء : تخرطيهم بالسكينة زى ماهما ومن غير غسيل وتحطى كل نوع فى كيس لوحدة و تعقدية وتخلية تحت فى الثلاجة عادى
البطاطس المحشية : تجيبى البطاطس المدورة الصغيرة وتقشريها وتقوريها و تحمريها يعنى يا دوب تلفيها فى الزيت او السمن و تطلعيها من المقلاية وتحشيها بالعصاج وترصصيهم فى صينية المونيوم وعند الاستخدام بتطلعيها زى ماهى على الفرن على طول بس بتحطى الصلصة فى الصينية الاول
2- او بعد ما تحمريها تشيليها زى ما هى فى الاطباق بدون حشو
الطماطم: اما تغسليها وتقطعيها وتضربيها فى الخلاط وتصفيها من القشر و تحطيها فى برطمانات
2- او بعد ما تصفيها تحطيها فى حلة كبيرة وتحطيها على النار وتسبيها على النار تتسبك (يعنى تتخن وتقل )بعد ماتبرد تعبيها فى البرطمانات
السمبوسك والسبرينج رول :بعد ما تحشيهم ترصصيهم فى الطبق الفيبر وتطلعيهم على التحمير
الكبيبة الشامى : بعد ما تكوريها ترصصيهم فى الطبق الفيبر وتحطيهم الاول لحد ما يجمدوا وبعدين ترصصيهم جنب بعض وتحطى الطبق فى كيس نايلون
الكبيبة الصينية : تعمليها فى صوانى المونيوم وتحطيها فى كيس وعلى الفريزر
الخرشوف: بعد ما تنضفية وتحشية اما تحطية فى صينية فويل بجانب بعض ولنا تيجى تستخدمية تحطى على وش كل واحدة ملعقة بشاميل
2- او تخلصيها للاخر وتحطيها الاول فى الفريزر لحد البشاميل ما يجمد وبعدين نغطيها بالفويل وندخلها الفريزر
البشاميل : اعملى البشاميل ولما يبرد تعبية فى علب بلاستيك وتحطية فى الفريزر
فراخ مسلوقة. اسلقى فرخة عادى ولما تبرد لفيها فى ورقة فويل وتطلعيها عالاستخدام على طول و تكونى حاطة الشوربة بتاعتها فى برطمان معاها
الحواوشى : بعد ما تحشى الرغيف تلفية فى ورقة الفويل ولما تستخدمية تطلعية على الفرن على طول
! طـواري !
! طـواري !
يسلموووووو