ابي اقتراحات لسفرتي المنتظره

اطباق عالم حواء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواتي العزيزات عندي طلب واسال الله لكم العفو والعافيه والعتق من النار واعاننا واياكم على صيام هالشهر الفضيل وقيامه
ممكن يكون هناك اقتراحات لسفره تتكون من معجنات فقط واللي تكتب ياتحط المقادير والوصفه او الرابط
لان اجتماعنا هالسنه انا واهل زوجي واهلي راح يقتصر على المعجنات وسمبوسه وماشابهها مع الغاء الطبق الرئيسئ

فياليتكم تساعدوني علىتجهيز سفرتي حتى تشمل كل شيئ وتكون منوعه بدون تبذير ولا ارهاق
لاختصار الوقت والجهد

بارك الله فيكم
ابي الاقتراحات قبل يوم الاربعاء لان دايرتنا يوم الاربعاء بعد التراويح والدعوه عامه حياكم الله
8
918

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

انثى مرهفه
انثى مرهفه
هلا اختي وصوفه الموصوفه مبروك عليك الشهر
ولا يهمك غاليه والطلب رخيص
هاذي معجنات سهله ولذيذه
مربعات التوست لذييييذه وسرييييييعه
تاخذين التوست بعد ماتشيلي الاطراف وترقينه بس اشوي مهب كثير
وتقطعينه على شكل + وبعدين تمسحين مربع واحد بجبن سائل بس خفيف وتحشينه
نص ملعقة حلى من (جبن مالح مخلوط مع كيري وشوي قشطة التاج ) وتطبقين مربع بمربع اخر يعني شريحة التوست تطلع لك مربعين وبعدين بالبيض ثم البقسماط بعدين اقليها او وزعيها في صينيه مدهونه بشوي زيت حتى ماتلصق وعلى الفريزر حتى تجمد وبعدين رتبيها في علبه كبيره او اكياس ولابغيتيها طلعيها حتى يذوب عنها الثلج وبعدين اقليها ,,,,,,,
وتمتعي بالمذاق الرررررائع قد ماقولك روووووووووووعه ما اوفي
الله ايهنيكم بهالجمعه ولا ايفرقكم وذا اعجبتك لاتنسين اختك من الدعاء
meeeee
meeeee
فى طريقة مطبق بالسمبوسة اخدتها من هنا و عجبت امى جدا عن السمبوسة المقلية
الرابط http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=985347#Scene_1
و بالنسبة للسمبوسة المقلية بعد ما تحشيها و تلفيها حطيها بلبن و بعد كدة حطيها بدقيق و اقلى بيقولو مش بتشرب زيت كدة
و ممكن اقولك تعملى جلاش بالجبنة الرومى او اى نوع تحبى
مقادرها علبة الجلاش العادية وعلى حسب عددها قسميها بحبث ان الطبقة اللى فوق تكون اكتر بواحدة و عادى قطعى الجلاش بشكل الصينية بتاعتك و ادهنى الصينية زيت او سمن سايح و رصى الكمية الاولى من الجلاش و بعدها حطى الزيادات اللى طلعت من التقطيع افركيها بايدك و بعدها حطى الجبنة و بعدين حطى الباقلى من الجلاش و قطعى الصينية مربعات و بعدين ادهنى الوش بسمن و بعدها هاتى كوب لبن و بيضه و اضربيهم مع بعض ممكن رشة ملح عليهم و حطيها على الجلاش و سبيها ربع ساعة تشرب اللبن و دخليها الفرن على 200 و يكون اصلا ساخن لحد ما يحمر الوش
ممكن تعملى بيتزا و خليها الصغيرة بحيث مش تفضلى تقطعيها لو عايزة طريقة ابعتيلى و ممكن نفس عجينة البيتزا تحشيها اى حاجة ممكن تونا ممكن خضار او لحمة او بيض مسلوق و مهروس و علية ملح و زيت و كمون
ممكن خبز بالثوم
و اى استفسار ابعتيلى على الخاص
لو عجبتك حاجة انت او اى حد بيقرا ادعيلى ان ربنا يعوضنى عن اللى خسرتة و يكرمنى بالوظيفة

اللهم صلى على نبينا محمد و على اله و صحبة اجمعين و لله الحمد
وصوفه الموصوفه
بارك الله فيك انثى مرهفه بس مافهمت اقصها مثل كذا+

تسلمين meeeeeeee

وين الباقين
انثى مرهفه
انثى مرهفه
هلا اختي
يعني تقصين حبة التوست الى اربع مربعات
ان شاء الله اكون وضحتلك
لحظات ولكن
لحظات ولكن