don
don
don don :
صباح الفل يا يفات ازيك يا نودى عامله اية ؟؟ ازيك يا مسلمة ؟بس لية صنفتيله كتير كدة ؟؟كان كفاية علية طبق الشوربة علشان مايتعودش على كدة .بس تسلم ايديكى يا نودى انا من مدة كنت شفت اعلان فى جريدة الاهرام عن مكان بيع لحم النعام فعلا بس ححاول افتكرلك وانا شفت حد بيبيعه فعلا بس مين ؟؟؟حفتكر واقولك يا نودى
صباح الفل يا يفات ازيك يا نودى عامله اية ؟؟ ازيك يا مسلمة ؟بس لية صنفتيله كتير كدة ؟؟كان كفاية...
الكفتة بصلصة المايونيز3/4 كيلو لحم مفروم- بصلتين مفرومين
ملعقة بقدونس مفروم- فصين ثوم مفرومين
ملح - فلفل - كمون
زيت للقلى
مقادير صلصة المايونيز
3ملاعق مايونيز-ثلث كوب حليب
كوب زبادي - ملح
بصلة مفرومة- فص ثوم مفروم
½ ملعقة نشا - بقدونس مفروم
الطريقة
يخلط اللحم المفروم مع الملح والفلفل والكمون والبصل والثوم والبقدونس،
ثم يكور اللحم المفروم إلى كور صغيرة يوضع الزيت على النار وتحمر
الكفتةتحميراً خفيفاً. وتوضع جانبا نضع المايونيز والحليب والزبادي
والتوابل على بعض ونخلطهم لعمل الصلصة نحمر البصل ثم يضاف
الثوم ويخلط مع البصل ثم يضاف خليط المايونيز والحليب والزبادي
والتوابل إلى أن يغلي ثم يضاف البقدونس وتخلط كل المقادير مع
بعض نضع كرات الكفته فى الصلصة لحد ما تغلى دقيقة واحدة
على النار ثم تقدم وبالهنا والشفا
semsem2005
semsem2005
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
صباح الخير يا كتاكيت

معلش بقالى فترة مختفية بس دة بسبب الاجازات
اخباركوا ايه فى رمضان
انا عملت اهم عزومة وهى اهل جوزى ربنا يرجعه بالسلامة
القائمة كانت كالاتى
قمر الدين - كركديه
شوربة شعيريه
لحم بفتيك بالصوص-فراخ متبلة بصوص الباربكيو فى الفرن-رقاق-ارز بالكركم والقرنفل زى تكا- سوتيه- سمبوسك باللحم والجبن
والحلو الحقيقة جاهز هما جابوه معاهم
وفاكهة ايه رايكوا
وحشتونى كلكوااااااااااااااااااا قوى قوى قوى
وصباح الخير عليكوا كلكوا
واخيرا مسلمة فطرت فى بيتها
بس حاولى حبيبتى تبقى تصغرى الوجبات لان انا عارفة الاكل بالذات فى رمضان لازم يكون طازة
nohaa
nohaa
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
نوودي عندي رز وبسله واكل من باقي اكل العزومه
بس قوليلي هيه السبانخ نزلت في مصر ولا دي سبانخ فروزن احسن انا نفسي فيها بس بحبها فريش
دون هي فراخ الكنتاكي قبل مانحطها في الخلطه بنسلقها ولا لاء؟
egypt-jasica
egypt-jasica
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
صباح الخير عليكم جميعاً

ام ابيها انتى لسه حته واحدة وانا اللى افتكرت بقيتى اتنين يالا بقى ياماما عايزين نحضر السبوع كفايه كده

نهى شكراً على الرد وياريت اللينك أو الطريقة اكون متكشرة

دندون وحشتينى ازيك .......... وشكراً ياستى مش عايزة الطريقة اصلى معنديش خطة انى اروح اليابان ولا اى مكان اجيب منه الخلطة السرية لوفى طريقة من مصر أكون متشكرة ياجميل وعلى فكرة انا بيتهيألى أن ورق الجيلاتين لما بيتحط على النار بيعمل ريحه مش ظريفة انا بنقعة فى مايه الأول وبعد كده بدوبه فى الشئ اللى هيستخدم فيه يعنى مثلا لو فى لبن بعد ما يغلى اللبن ارفعه من على النار وادوب فيه ورق الجيلاتين بعد ما طرى.

وأنا كمان عملت امبارح العيش البورى وطلع جميل وعجب ياسمين وكلت كنت هطير من الفرحه وعايزه منه بدل ساندويتش المدرسه
أنا عجبنى بس لو ينفع يتعمل من غير زيت ياترى ينفع يادون

وياريت لو فيها غلاسه انا نفسى أعمل العيش السورى عارفاه اللى بيتعمل بيه الشاورمه والساندويتشات الملفوفه طالبينها منى أكون متشكرة لو تعرفيها

أحلام عصفورة ازيك وحشتينى
نودى انا كمان هسألك عندنا فى الكملية اكيد الاقى حد يعرف إنشاء الله وهرد فى أقرب وقت
موتى انتى بتختفى كتير اليومين دول ايه الحكايه

ايرا وام زياد ومنى ومسلمه ورونى وسمسمه ازيكم

هبهوب انتى مشغولة فى صفحاتك ونساينا متصلتيش ليه أنا منتظرررررررررررررررررررا تليفوووووووووووونك
Noody30
Noody30
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
اهلا يا سمسم و حشتينا يا قمر، تسلم ايديكي و ربنا يردلك جوزك سالم ان شاء الله

نها يا جميلة السبانخ نزلت خلاص و لسه في اولها و قطمت وسطي في غسيلها و تقطيعها بس احنا بنمووووت فيها في البيت، هي و القلقاس من الاكلات الخضراء المحببة عندنا، اتفضلي معانا النهاردة بقى و الا اجيلك انا و معايا طبق؟؟؟ :)