ام عزيزان

ام عزيزان @am_aazyzan

فنانة عالم حواء

don مطلوبه حاااااالا :)

اطباق عالم حواء

بما انك الشيف المصريه بالمنتدى حبيت اسال عن السحلب

انا اليوم رجت الجمعيه وقعدت ادور عليه

ولقيته في كيس اشوي كبير ومكتوب عليه السحلب المصري

ولما فتحته شفت فيها مكسرات ومنها الفول السوداني

وفيه جوز الهند

والنشاااااااا يمكن هو السحلب

والريييييييحه تجنن

المطلوب الطريقه :)

كيف اعمله وكيف ينوكل او ينشرب ههههههههه اسم فيه بالافلام سحلب وسحلب وبصراحه ماعرف اذا كان يسوونه شراب او مثل المهلبيه

ولكي جزيل الشكر مقدما

:26:
23
3K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

أميرة الشوق
أميرة الشوق
وعندك واحد سحلب وصلححححححححححححححححححه
لأم عزيزان
^_^

أتوقع أنع يتصلح زي المهلبية ومعاه رز بس والله ماني متأكدة ^_^

وإن شاء الله دون الغالية تساعدك وأكيد مارااح تقصررررر
وإذا سوتيه ورينااا هو عشان نعرفه

بالتوفيق عيوني ..
& هايلين &
& هايلين &
هلا ام عزيزان انا جربته اللي من الجمعيه وحلو يهبل بس حلاته بالشتا موالصيف والطريقه حاولي قد ماتقدرين تعزلين المكسرات من خليط النشا اللي تحتها ..............................
ولكل كوب حليب سائل تضعين 1م ط ممتلئه من خليط النشا وتتركينه على النار الى ان يثقل شوي بعدين صبيه في اكواب الحليب ورشيه بالمكسرات مالته وبس وانشاءالله اكون افدتج
تميميه كويتيه
اهو ينشرب
لان مره طلبناه ويابوه لنا بقلالاص بس طريقته ماعرف هايلين ماقصرت ربي يرزقها بالذريه الصالحه ان شالله
ام عزيزان
ام عزيزان
ششششششششششكرا عزيزاتي

اميرة الشوق اكيد راح اصوره لكم ان شاء الله

هايلييييييييين

تسلمي على الطريقه وان شاء الله اجربها... وفعلا انا عزلت الطبقه الاولى له من المكسرات عن النشا حقه

تميمية كويتيه

والله والنعممممممممممم :)

هذا اللي ابي اتاكد منه هو ينشرب ولا ينوكل ؟؟

دووووووووووووووون وينج يا دوووووووون
don
don
ششششششششششكرا عزيزاتي اميرة الشوق اكيد راح اصوره لكم ان شاء الله هايلييييييييين تسلمي على الطريقه وان شاء الله اجربها... وفعلا انا عزلت الطبقه الاولى له من المكسرات عن النشا حقه :26: تميمية كويتيه والله والنعممممممممممم :) هذا اللي ابي اتاكد منه هو ينشرب ولا ينوكل ؟؟ :26: دووووووووووووووون وينج يا دوووووووون
ششششششششششكرا عزيزاتي اميرة الشوق اكيد راح اصوره لكم ان شاء الله هايلييييييييين تسلمي...
يااااااا صباح الخير على ام عزيزان :26:
معلش والله ما اخدتش بالى لان احنا دلوقتى عندنا اختبارات ومشغوله على الاخر يا دوب بدخل الصفحة عندى واخرج جرى
بس اخرتها يتقبض عليااااا يا فرحة امورة فيا :42:

اوعى تشربى السحلب دلوقتى فى الحر يا ام عزيزان وترجعى تقولى دون قالت لان اللى بيشرب السحلب دلوقتى بيحصله حاجة من الاتنين يا بيفطس يا بيسيح يا بيختفى
المهم طبعا السحلب مشروب شتوى جميل جدا وبيدفى وبيدى طاقة وهو بيتشرب يا ام عزيزان لكن لما بتقدمية فى الفنجان او الكوب بتقدمى معاة معلقة صغيرة لان فية ناس بتاكل الطبقة اللى فوق بتاعة المكسرات بالمعلقة
المهم بتضعى كوب حليب على النار وتدوبى فية السكر حسب رغبتك وبتاخدى معلقة السحلب بس مش كبيرة قوى لانه بيتخن على النار دوبيها الاول فى شوية ماء بارد وتدوبيها كويس وبعدين تضعيها على الحليب اللى على النار لحد ما يغلى كويس وحتلاقية تخن شوية تروحى صباه فى الكوب وتضعى على الوش قرفة ناعمة ومكسرات نص مفرية وبالف هنا وشفا عليكم
واهلا بيكى وبكل الاخوات يا ام عزيزان والمرة الجاية تيجوا تشربوا عندنا بقى فى مصر ان شاءالله