مايا99

مايا99 @maya99_1

عضوة فعالة

دخول جميع الجنسيات لنقاش

الحمل والإنجاب

السلام عليكم
أبطرح موضوع بس رجاء التفاعل لأنه مهم
أولا أنا سعوديه وأعتقد جميع الدول الخليجيه قريبه من عاداته فالمطلوب من الأخوات السوريات فلسطينيات مصريات أي جنسيه غير خليجه التفاهل مع الموضوع حتى نستفيد من بعض
ألحين وقت النفاس أحنا عندنا نظام معين وأكل مسموح فيه وأكل لا ومع ذالك ناكل ادويه شعبيه:09: وريحه وبلاوي وخرابط الله يعين عليها كل هذا عشان الست ماتخرب من تحت وتحاول قدر الأمكان أنها تصير زي أول
فامره جارتنا فلسطينيه ولدت عندنا ماعملت ولا شي من هالحاجات بس الي عملته اهي مغلي اعتقد اسمه كذا وهو عباره عن قرفه ورز وينعمل زي الكريم كرمل يعني تاكله بارد وهذا عشان فيه قرفه واحنا نعرف فوائد القرفه في تنظيف الرحم وكمان قرفه تنعمل على شكل شاي ويوضع معها جميع المكسرات وبس ومع ذلك ماشفناهم خربو ولا صار الهم حاجه وماشاء الله عليهم
فسؤالي هل ألي قاعدين يسونه ألي في النفاس خرابيط ومبالغه وهل حنا صح ولاهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يالله جاوبوني وخلونا ناقش الموضوع بجديه
20
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ورديه 55
ورديه 55
موضوع مهم ...واعتقد كل بلد على الى متعود عليه
عاشقة حمد
عاشقة حمد
والله يااختى موضوعك مهم
وانا مصريه وماعندنا اى شيء من اللى تسوونه فى الخليج
انا ولدت اول بنت لى فى بلد زوجى وهى بلد خليجيه وحماتى تمت تسوى لي اشياء غريبه جدا
وتشربهانى وسوت لى تحاميل وسوت لي اعشاب للشرب وبصراحه استخدمت كل هالاشياء علشان بس اراضيها مع انى مش مقتنعه بس بصراحه حسيت بتغيير فضيع فى الرحم وفى بطنى وبعد الاربعين حسيت ببطنى لازقه فى ظهرى وجسمى مشدود وحلو ماشاء الله
وغير كل ذا الريحه الحلوه حسيت ان رحمى صار ريحته عطره من التحاميل اللى استخدمتها

ولكن للاسف فى ولادتى الثانيه ولدت فى مصر لانى مقيمه انا وزوجى فى مصر وبصراحه
انا ماعندنا هذى الاشياء الله حماتى تسويها لى اكثر شيء نسويه اننا نشرب حلبه ونشرب موغات
وعسل وناكل كويس
بس هذا كل اللى نسويه فى مصر بس انا فاضل لي كمن شهر واولد
وبصراحه محضره خلطه علشان استخدمها بعد الولاده
xxxxxxxxxxxxx
تمنع الدعاية خارج قسم العروض التجارية
المشرفة

فيا اختى الفاضله انتى صح لازم الحرمه تهتم بنظافتها وبنظافة بطنها ورحمها علشان زوجها يرتاح معاها ويحس داما انها مثل البنت ولا تنسين ان اهتمام الحرمه بنفسها
يموووووت زوجها فيها ويخليه يحبها اكثر ومايقدر يطالع واحده غيرها لكن الحرمه اللى ماتهتم بنفسها
ماراح تحس بالسعاده ولا راح تريح زوجها فى العلاقه الحميمه
الوردة الحمراء2000
انا فلسطينية و امي لبنانية انا اول مرة بولد بس بشةف الناس عنا ما حد بيعمل شي غير القرفة بتنعمل زي الشاي و بينحط معها حوز هند و مكسرات والكل بيعرف فوايد القرفة و بنعمل مغلي و هو بييجي فيه رز مطحون و كراويةو قرفة وكم شغلة هيك و بيكون متل الكريم كراميل و بنحط على وجهه مكسرات و بيتقدم للضيافة و للي ولدت كمان و طبعا التغذية الكويسة متل الدجاج الشوربةات الكبدة............. و بس و ما اظن انه الواحدة بتخرب ولا شي لان الكل هيك بيعمل عنا صراحة انا كتير بستغرب بس اقرا شو بتعملو و في اشياء كتيرة ما بعرف شو هي؟؟؟؟؟؟؟
مايا99
مايا99
شكراعلى ردودكم شفتي اختي ورده انا مقتنعه باالي تعملوه وحاسه انو الي عندنا مبالغه بس مش حطا
مايا99
مايا99
اب