حمرة الورد
حمرة الورد
behined the moon ابني الاول كان زي بنتك مبهدلني ..وكله بسبب اني مانظمت له الرضاعة..

ولما حملت بعده قلت خلاص توبة ارضع طبيعي لكن ماهانت علي الصغيرة ورضعتها والحمد لله مابهدلتني ابدا ..ولما بدأت تستهبل كان عمرها سنة وكم شهر وقفت رضاعة خلاص خاصة انه كان عندي اكزيما في الحلمات..

والتالت كان اصلا الحليب مو زي اخوانه يعني بعد الشهر الخامس صار الحليب قليل وانا مابدأت الاكل لسة عشان كان عنده ربو ولازم اخر الاكل لبعد الشهر السادس ..وفي السادس بدأت اعطيه صناعي كان يطلع روحي لحد ماياخده ..

لكن في البنت والولد الاخيرين حرصت اني انظم الرضاعة صح انها متعبة لكن مو زي تعب عدم التنظيم..

حتى انه ابني الاخير حرصت اني ما ارضعه قدام الناس لاني كنت شاكة انه الاكزيما اليي جاتني عين ..كانت فظيعة جدا..

المهم نصيحتي لك حاولي تنظمي الرضاعة او شفطي الحليب واعطيه للمولد في الزجاجة ..انا عملت مع ابني الصغير زي كدا وسهل علينا دخول الصناعي لما احتجناه ..

لكن لاتضيعي عليك وعلى صغيرك فرضة الرضاعة الطبيعية..لانه اذا الطفل اخد صناعي من البداية ممكن يرفض الطبيعي نهائيا واذا صار حاولي معاه بكل طاقاتك انه يرجع يقبله ..

واخيرا:: الجنة تحت اقدام الامهات..

الرضاعة الطبيعية تقلل من فرص الاصابة بسرطان الثدي وامراض الربو..
أم الثلاثه
أم الثلاثه
كلام اختي حمرة الورد صحيح 100بالمئة
انصحك بالرضاعة الطبيعية وكل طفل ربنا يهيئلوا حليب امه حسب احتياجاته واحتياجات جسمه وانا اخالف حماتك يوم قالتلك انه حليبك ماينفع اتوكلي على الله ورضعي طبيعي واحتسيبي الأجر حتى لو كانت متعبة افضل من الصناعي .
Awatef
Awatef
السلام عليكم
حماتى عملت نفس الشىء معى وزوجى رأى ان امه عندها حق ، خصوصا ان ابن اخو زوجى بيرضع صناعى ، وكان الفيصل الطبيب المتابع لحالة ابنى بعد شهر من الولادة وربنه يكرمه قالى بلاش ندخل صناعى مشاكلة كتير حاولى تشربى سوائل وكلى كويس
وبدأت ابحث فى موسوعات الاطفال والنت عن طريقة لزيادة اللبن وقرأت فى المنتدى طريقة كويسة ربنا يبارك فى الاخت اللى كتبت الموضوع وهى الشفط واشتريت شفاط كهرباء وشفاط عادى وبدأت اشفط اللبن باستمرار حتى زاد اللبن وقرأت فى موسوعة دكتور سبوك ان الانتظام فى تشفيط اللبن يؤدى الى زيادته
الغريبة ان حماتى اتصلت بعد فترة بزوجى وقالت له لا تعطى ابنك لبن صناعى لان ابن اخوك مريض جدا بسببه والدكتور بتاعة قال لامه حاولى ترضعى طبيعى ، بس بعد ايه
على فكرة كثير من الاطباء يبقوا عايزين الطفل ياخذ صناعى علشان يفرحوا الام خصوصا لما تلاقى ابنها بيزيد على اللبن الصناعى
«««ام مبارك » » »
عزيزتى انا خضعت للكلام واعطيت ولدى حليب صناعى مع انه الولد الاول يعنى اتحسين بلذة الامومه وانتى ترضعينه والحين متحسفه كثر شعر راسى لانه يوم وترك مريض والسبب قلة المناعه وخضوعى لكلام الناس اللى مايوكل عيش يوكل بصل ونصيحتي لك رضعى وتمتعى باجمل احساس بالكون احساس الامومه وانا سمعت ان الطفل اللى يرضع من صدر امه يشبع حنان 0