الله يخليكم سااااعدوني لو بشي بسيط

اطباق عالم حواء

http://www.forum.hawaaworld.com/foru...aysprune=&f=31

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

كيفكم ياغاليات ,, ان شاء الله تكونو بتمام الصحة والعافية

انا على طول بدخل في الموضوع .. انا عندي مشكلة في كل انواع العجاين وماتضبط معي مع اني اخمرها صح واسوي نفس الطريقة بالضبط بس ماتضبط معي :44: احيان تكون قاسية او تهبط ماتنفش لو دخلت الفرن واحيان الخلية اسوي عجينة وتطلع حالية وقاسية والا المعجنات برضو تطلع قاسية مافيها ليونة ودايم اجرب وارميها ماحد ياكلها:44: حتى عندي مشكلة بالكيك اقعد اخفقة مدة طويلة واسوي نفس الطريقة الي بلكرتون واسخن الفرن قبل بوقت بس مايضبط ...تكفون قولولي وين غلطي تعقدت مااعرف اسوي غير الحلا بس والمشكلة زوجي يحب المعجنات والكيك :44:تكفوووون لاتبخلون علي اي وحدة تدخل وتقرا تكفى ترد لو بشي بسيط .. معليش طولت عليكم بس انتو مثل خواتي وابي مساعدتكم ..:44::icon33:؟؟ وابي طريقة كيك البرتقال الي تعرفها الله يوفقها لاتبخل علي

دمتم جميعا بصحة وعافية :44:
7
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

أم عائش
أم عائش
السلام عليكم حبيبتي ... هوني على نفسك ... معظم الناس هنا ما اتولدتش طباخين يعني و شاطرين من أول مرة .. أنا ليا قصص مع الأكل اللي رميته :22: ... و كانت حاجات كده أنا سميتها كل و أشقط من كتر ما هي ناشفة :hahaha:

بصي أولا بالنسبة للمعجنات
لو إنتي متبعة الخطوات كويس و حسيتي العجينة طرية معاكي و خمرت كويس يبقى المشكلة ممكن تكون في تسويتك ليها
خديها كده قاعدة ... المعجنات عايزة نار عالية و وقت بسيط ... يعني أنا مثلا بعمل البيتزا على 200 أو 220 درجة و لمدة 15 دقيقة أو 20 حسب حرارة فرنك
لو قللتي أو زوتي الحرارة ... و زودتي في الوقت ... هتنشف معاكي :024:... لازم تكون لونها أوف وايت كده .. مش أبيض غامق مثلا .. و تقدري تفتحي الفرن بعد 10 دقايق مثلا و تشوفي لونها ...

بالنسبة للكيك
كتر الخلط في الكيك و البسكويت ... بتقسي العجينة بعد ما تطلع :024:
يعني أول ما تشوفي المكونات اندمجت مع بعض و الدقيق اختفى .. وقفي الخفق على طول ... (إلا لو كانت الوصفة بتطلب وقت محدد في الخفق)
و تحطي الكيك على 180 درجة و ما تزوديش ... خديها برضه قاعدة .. الكيك عكس المعجنات .. عايز نار متوسطة و وقت طويل .. و ما تفتحيش على الكيك قبل 30 دقيقة على الأقل أو 40 دقيقة كمان

لو افتكرت حاجة تاني إن شاء الله أدخل و أقولك و الخبيررات هنا مش هيتأخروا عليكي أبدا إن شاء الله :27:
الماسه الغالية
العجينة اللي استخدمتها عجينة العشر دقايق ,,,,

المقادير:

فنجان قهوة سكر / 2 ملعقة اكل خميره فوريه / 2 كاس ماء دافي /ذرة ملح / 2 كاس دقيق.

الطريقه:

تخلط هذه المقادير مع بعض وتترك لمدة 10 دقائق

بعدالعشر دقائق يضاف لها

3 كاسات دقيق /نصف كاس زيت.

وتعجن جيدا وتستخدم حسب الشكل المرغوب

بعد التخمير

بسم الله نبدأ

الشكل الاول

مقادير الحشوه

7

2 بطاطس متوسطة مسلوقة و مهروسة ناعمة

1 بصله متوسطة مفروم
1 فلفل رومي متوسط مقطع قطع صغيرة
2 طماطم متوسطة مفرومة في آله البصل
ملعقة سماق
ملح ، فلفل,باربيكو
7
الطريقة
7
نضع البصل و الفلفل الرومي على النار مع قليل من الزيت حتى يذبل ثم نضع الطماطم ونتركة حتى ( يتسبك )
نضع عليه السماق و الملح والفلفل والباربيكو و نتركة لمدة دقيقة ثم نرفعة من النار
نضع عليه البطاطس المهروسة و نحركة بالملعقة حتى تندمج المقادير مع بعضها
7

7

تفرد العجينة وتقطع مستطيلات

نضع الحشوة في الطرف

نعمل شقوق بفرامة البقدونس او بالسكين

ثم نلف

تدهن بيض مخلوط مع حليب

وترش بالسمسم او حبة البركة

وممكن نلصق الطرفين ببعض

الشكل الثاني

مقادير الحشوة
7
تسلق نصف دجاجة وتفتت ثم تحمس مع بصل وملعقة زيت ثم البهارات فلفل اسود/كاري/ملح
وتبشر عليها جزرة
الخضار( فاصوليا /بازيلا/ذرة)

الطريقة

تفرد العجينة وتقطع دوائر وتحشى

نضع فوق الحشوة دائرة ثانية

وتشكل باليد بهذي الطريقة

تمسح ببيض وترش جهتين سمسم وجهتين حبة البركة

الشكل الثالث

وردة الجوري

الحشوة

جبن كيري يقطع مربعات

تقطع دوائر

ثم

ثم نضع الجبن وتلف جزء من الورق

ثم

الماسه الغالية
ثم

ثم

الشكل الرابع

الحشوة

زعتر /وزيت زيتون

تفرد العجينة وتقطع بقالب قلب

وتوزع الحشوة

وهذي الفطائر بصورة عامة

ماشاء الله

وسلامتكم منقول للأمانه
Iam the mOon
Iam the mOon
حبيبتي انا كانت عقدتي المعجنات مع ان امي الكل يمدح بمعجناتهاطريه ولذيذه مع ان مالها مقادير معينه بس عجزت اسوي مثلها ماشاء الله عليها بس بعد مااخذت هالطريقه الحمدلله صارت تظبط معي وهي بالخلاط كاس دقيق ملعقه كبيره خميره اربع ملاعق حليب بودره بيالة زيت فنجال سكر شوي ملح تقريبا نص ملعقه صغيرهكاس ماء فاتر اخلطيها بالخلاط بعدين حطيها على كاسين دقيق واعجنيها بيدك ومن اسرار طراوة العجينه اضربيها على سطح نظيف عشان تتحكمين في تشكيلها وخليها تتخمر عشر دقايق او ربع ساعه ماراح تنفش بالعشر دقايق كثير بس اشتغلي فيها وبتدعيلي ان شاء الله عيب هالعجينه ان الكميه فيها تكفي لخمسه سته اشخاص تقريباانا اسويها مرتين ماتاخذ وقت جربت ودبلة المقادير ماطلعت حلوها وبالنسبه للكيك اذا قصدك الكيكه ماتنضج من جوا وانتي مشغله عليها من تحت قصدريها وبعد ماتنضج من تحت حمريها من فوق بتظبط معك ان شاء الله ويمكن خليط الكيك كميه كبيره والصينيه صغيره اتمنى اكون افدتك
نولي 20010
نولي 20010
يمكن المشكله في الفرن جربي سويها عند اهلك وشوفي اواي فرن ثاني