طريقتى فى طهى اللحوم مميزه

اطباق عالم حواء

اخواتى السلام عليكم
حبيت اشركم فى طريقتى مع جميع انواع اللحوم
بابتدي باللحم المفروم وسر نكهته
اولا انا احب افرم اللحمه بنفسي علشان اعرف من اي مكان من البقره او الخروف وبعدين علشان اشيل كميه من الدهون
وليس كل الدهون ابقاء بعض الدهون مهم فى النكهه
اكيسها بعد الفرم بدون اضافات
اكيسها حسب الحاجه بهذا الشكل المسطح يعنى تضغطي عليها علشان تنفرد فى الكيس ويسهل اذابتها فيما بعد عند الجاجه

بعد كذا اجيب صندوق بلاستك واصف جميع الاكياس فى الغالب خمس لا اكثر لانها ماتنفع تطول فى الفريزر
واغطيها وادخلها فى الفريزر لان الصندوق يحافض على ريحه اللحمه من اي شي داخل الفريزر وبالتالي تتغير نكهتها
وبعد تحافض على الاغراض الاخرى داخل الفريزر من التاثر بنكهة اللحمه مثل الخبر مثلا لو فى الفريزر خبز
او حتى قوالب الثلج لانها تاثر على ريحه المويهمثل هذي او اي نوع
نجي لطريقه الطبخ
انا ابدا لا اخرج اللحمه المفروه لكي تذوب انا اطلعها على طول من الفريزر الى قدر الحمس
لانها دائما عند اخراجها لتذوب يطلع منها دم ويتغير لونها وحتى طعمها يقل اول شي تحميه القدر جيدا وافضل يكون تيفال
الخطوه الثانيه هى انى اضعها فى القدر وابتدي فى تقليبها بدون زيت او بصل وهنا السر فى النكهه
نعم اذا اردتى لحمه مفروه مميزه عليك بحمسها جيدا الى ان تقترب من الاحمرار بدون اضافات
اثناء التقليب اكون فارمه بصله كبيره + ثوم 4فصوص لان اللحمه تحب الثوم+فليفله خضراء وممكن حاره على حسب الرغبه+بقدونس او كزبره كلها منعمه باليد وليس المفرمه لانها تفرق كثير فى الطعم
اضيفيها على اللحمه قلبيها جميعا ثم الملح وقليل من الفلفل الاسود وسكري عليها
ممكن على حسب الحشوه
اضافه جزر
بطاطس مقليه اجبان بصل اخضر نعناع حمص باذنجان مقلي بازله او فاصوليه مسلوقه
هذا عن اللحمه المفروه الحلقه القادمه عن اللحم القطع
الصور من النت والموضوع تجربه شخصيه ويمكنك نقلها الى اي مكان تريدين لنفع اخواتك المسلمات
بس رجاء مو مهم تكتبي اسمي فقط اكتبي منقول يكفى
44
4K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ساراوبس
ساراوبس
الله يعطيك العافيه يالغلا
OUM-KHALED
OUM-KHALED
om naser_64
om naser_64
عيون ولدي...
عيون ولدي...
الله يعطيك العافيه
سوبر قاين