basma_2008
basma_2008
الثوم ينحرق بسرعه مفروض اول البصل ولما يصفر لونة نحط الثوم والافضل السوائل لما نضعها على الطبيخ تكون ساخنة حتى الماء لازم نسخنه قبل مانضعه على اي طبخه وهذا اللي اعرفة وبالتوفيق لنا جميعا
الثوم ينحرق بسرعه مفروض اول البصل ولما يصفر لونة نحط الثوم والافضل السوائل لما نضعها على الطبيخ...
جزاكي الله كل خير يا أم فيصل
فعلا كلامك مظبوط كان لازم اسخن الشوربة قبل ما احطها في الصلصة و هي سخنة و ما كانش لازم احط الثوم مع البصل علي النار
قلبي يا كتاكت
قلبي يا كتاكت
الماء يكون حار

الثوم لا تكثري تشويحه

الفاصوليا المفرزة كبيها على طول بالقدر لا تخليها تفك

هذه ملاحظاتي ويارب تفيدك
برقية أمل
برقية أمل
لااله الا الله
sosoasiri
sosoasiri
أنا أشوف انك ماحطيتي بهارات ابدا . حطي يطلع افضل والشوربه خليها ساخنه وانتي تحطينها . جربي مكعبات ماجي مرررره حلووووه . لا تيأسي ابدااااااا بكره تصيرن احسن شيف
دمعة تعار
دمعة تعار
شوفي ياعسل 00هو الاكل المجمد مهما يكون ابدا مش حيكون نفس نكهة ولذة الاكل الطازج -انا مستحيل اجمد حاجة ابداا
وطريقتي تختلف عنك -وبتطلع معاي حلوة جدا

بس حاتكلم عن مقاديرك انت
المفروض تشوحي البصل حتى يصير اكثر من الاصفر شوية وبعده تضيفي الثوم وعالسريع بدون تغيير يدوب ثانية -
النقطة المهمة في عمل الخضروات انه لازم تشوحي معجون الطماطم في الزيت بعد الثوم حتى يتغير لونها للاحمر الغاامق وبعدها تضيفي الطماطم اللي هي تكون مخرجاها من بدري من الفريزر عشان تكون سائلة وتحركيها على معجون الطماطم حتى تصير احمر غامق يعني تستوي وتتخلص من كل الموية وهنا تضيفي البهارات اهمها الكمون والفلفل الاسود وكزبرة ناشفة وكلها بتكون بودرة طبعا -والاهم الفلفل الاخضر الحار وانا بحب اضيف حبة جزر معاها --وملح وتضيفي الفاصوليا المجمدة بدون ماتفك عن الثلج -ولو تجربي الطبخ بقدر الضغط بيكون الاكل فيه لذيييذ لانه يتم بصورة سريعة وبكذا المواد تكون محتفظة بنكهتها -انا بطبخ فيه كل انواع الطعام
ونقطة المرق لابد ان يكون حار -او اي سائل بتستخدميه -
وبلاش ليمون لان انت مكثرة اوي -ربع كون احسه كثير -وخليه برا وكل واحد بيتحكم بصحنه على ذوقه
واي سؤال بالطبيخ انا حاضرة وربنا يوفقك يارب