orkidia
orkidia
مرسي عالحمص اصلي بحبه اوي

من شان هيك خللينا بسيرته

بقلة الحمص

نص كيلو حمص مسلوق

3 كبايات كبار برغل لبناني اسمر خشن للطبخ

3 بصلات كبار مفرومين ناعمين

معجون طماطم (على الاقل 3 ملاعق اكل و متعمرين)و ممكن كيلو وربع طماطم مقشرة و مخفوقة بالخلاط

ملح و بهار(سبع بهارات)

زيت نباتي

الطريقة

نقلي البصل بزيت مش كتير حتى تشقر و لما يستوو نحط عليهن مي و نغليهم مع الحمص و البصل و معجون الطماطم و الملح و البهار شي 10 دقائق و بعدين نحط البرغل و طبعا المي غامراهم و نغليهم و نخفف النار و لازم يبقو مذرذرين و المي ما كفتش نزيد مي مغلية
لحد ما يبقو مثل الرز مذرذرين(و لو استعملنا الطماطم مكان المعجون لازم نحط عصير ها على البصل مكان المي و نتابع الخطوات)
نقدم الطبق مع بصل يابس و مخلل خيار و قثاء
و في ناس تحبه مع لبن رايب(زبادي)

و صحتين
هبه عبد العظيم
الله يا اوركيديا حلو اوى الطبق ده اكيييييييييييد هجربه

شوفى بقى انا رحت السوق النهارده وعشان لسانى اتعوج خلاص وبقيت شاميه كنت عايزه اجيب كوسه احشيها فقلت للست عايزه "كوسه محشيه " كان قصدى طبعا كوسه صغيره للمحشى
طبعا الست والراجل والست الى كانوا واقفين ضحكوا عليا قالوا لى عايزه تشترى كوسه محشيه جاهزه؟؟

وحبيبتى عيونى هكتب حاجات حلوه وان شاء الله كل البنات يكتبوا

انا عايزه منك بقى كوسه باللبن بس بتاعه جدتك او الى بتعمليها فى بيتك لبنانى 100%
شكرا حبيبتى
هبه عبد العظيم
اوركيديا ايه هى السبع بهارات؟
والبرغل انواع استخدم برغل خشن ولا ناعم؟؟
ويعنى ايه مذرذرين؟
وااقدم ايه جنب الطبق ده؟
ده يعتبر كشرى ولا ايه؟
orkidia
orkidia
بقلة كوسا

نفس المقادير لكن مكان الحمص نحط كيلو كوسا مغسول و مفروم ناعم

و الطريقة

بعد ما نقلي البصل ما بنخليه يستوي بنحط عليه الكوسا و نقليهم و بعدين نتبع الخطوات اللي ذكرناها في طبخة الحمص
و صحتين

بقلة البندورة

نفس الشي لكن مكان الحمص نحط شعيرية و اللي عايز يحط لحمة مقطعة راس عصفور و مسلوقة

الفرق انه نقلي الشعيرية و نشقرها و نضيفها بعد البرغل و نذرذرهم سوا و لو اضفنا لحمة لازم بعد قلي البصل نغليهم مع البندورة و الملح و البهار

و صحتين

مجدرة حمراء

كوب عدس صغير

كوب برغل خشن

3 بصلات و سط مفرومين ناعمين

ملح

زيت نباتي

الطريقة

نقلي البصل حتى يصير لونه بني بهالاثناء نسلق العدس ثلاثة ارباع استواء مع ملح

نضيف ماء للبصل و نغليهم حتى يذوبو لو حركنا الملعقة و طبعا لون المي لازم يصير بني نرجع نضيف العدس و نغليهم حتى يصير لون العدس بني و اخر شي البرغل و نذرذرهم

و نقدمها مع سلطة بندورة و خيار و نعناع اخضر و او مخللات بانواعها او لبن رايب او بصل يابس

و صحتين
orkidia
orkidia
اهلا يا هبه و تكرمي

انت عاملتها كوميديا يعني

السبع بهارات هي خلطة لبنانية للبهار

ممكن تحطي بالتساوي قرفة و فلفل اسود و ابيض و مسكة (ميسكاد)و تخلطيهم سوا و تاخذي حاجة الطبخة

البرغل انا كاتباها خشن للطبخ لان الناعم للكبة

المذرذرين انا قلت مثل الرز المفلفل

و تقدمي مخللات و انت حرة بباقي السفرة

مش كشري اكيد

الشرح وافي و لا لأ