ام عفراء11
ام عفراء11
شكرا حبيباتي على الكلام الطيب

انا فقط حبيت احمسكم يابنات

البرنامج جد بسيط

يعني بتاكلي كويس و لكن الكيف اهم من الكم

نبدا على بركة المولى عز و جل

بس قبلا ساعدوني و ادعو لي ربنا يبارك لي انا و زملائي فتجارتنا و مشروعنا بادن الله
ام عفراء11
ام عفراء11
اول شي

اما تقومي بالصباح

لازم تشربو نصف بتر ماء عادي و لاتغلطو و تشربوه دافي لانو الماؤ الدافي له اضرار على القلب

الماء دا تعملو فيه ملعقة صغيرة من خل التفاح و نصف اللتر دع هو اللي تبتدو بيه يومكم

تاني شي تروحو تعملو اكتر من نصف ساعة مشي ادا ماعندك وقت للمشي الصباحي ممكن تستعيني بالة السير الكهربائية

بعدين اما تخلصي

تفطرين
ام عفراء11
ام عفراء11
نجي للفطور

سواء

1توست يالفروماج الخالي الدسم مع كاس شاي يذبسكر اسمر او بدون سكر او قليل السكر

ماتنسو السكر الغدائي هو السكرورز اللي صعب جدا في التفكيك و قيمته الحرارية عالية

ممكن تاخدو رغيف ربع رغيف كامل محمص فيه فروماج و كمان ممكن تعملي نصف ملعقة صغيرة زيت زيتون مع كاس شاي او حليب خالي الدسم

ممكن كمان تحضري مربى بيتي بالفاكهة دون استعمال السكر

الفطور هو ده و تروحي تعملي اشغال البيت و

مع 11 صباحا متلا

خدي بالتناوب يوم فاكهة و يوم ياغورت خالي الدسم و بدون سكر مع 4 بسكوي غير حلو ممكن تحضريه بالبيت او تشتريه من السوبر ماركت و اكيد لابد تعملي نشاط بعد الاكل ده و اللي هو النط على الحبل لانو النط على الحبل بيحرق سعرات كتيرة باليوم
ام عفراء11
ام عفراء11
الغدا

تاخدي ضروري من السلطة

نصف طماطم لانو الطماطك بيحبس الماء في الجسم و بالتالي بيظيد الوزن

و الخس لانو سعراتو الحرارية منعدمة و بالتالي عاد السلطة قيمتها الغدائية عالية و سعراتها قليلة

و لابد من طبق البروتين

لحم

او

بيضتين

او سمك

او دجاج

بس

اللحم بدون شحم

الدجاج الصدر فقط

السمك الاسماك البيضاء و ابتعدي عن السوداؤ لان سعراتها كتيرة خاصة السردين و كمان ابتعدي عن المعلب لانو سعراته عالية جداااااااا

الطهي

با اما شوي

او تبخير

او في الفرن

و رافقي ب صلطة خضار بس قليلة و لو عملتي اي حاجة فيها نشوبات في هدا الطبق استغنس عن الخبز او عن الارز

متلا لا نجمع في كبق واحد بين اللفت و بطاطا و الارز و المكرونة و الخبز نختار واحدة من بين كل هدا مع العلم انو لانتجاوز 6 معالق ارز او مكرونة
ام عفراء11
ام عفراء11
نجي للعشا

يكون قبل التامنة مساء

فيه فاكهة و زبادي

او عصير

و بسسسسسسسس

لانك راح تنامي ماراح تعملي اي مجهود