مين يحللى مشكلتى مع تلاجتى

التنظيف والتنظيم

:icon33:بسم الله الرحمن الرحيم
مشكلتى وبالاختصار انى اضطررت للسفر لمدة 25 يوم وفصلت الكهرباء عن الثلاجة :icon33 (طبعا خمنتو اللى حصل ) فعلا توقعاتكم كلها صح والله شميت الرائحة وانا بفتح الباب وطبعا جريت على التلاجة وانصدمت :09:رائحة كريهة جدا وخصوصا فى الفريزر نتيجة فساد اللحوم الموجودة فيها ونظفتها بكلور وليمون وفحم وقسمت بطاطس وسبتها جواها فترة وبفتحها وافصل عنها الكهرباء كل يوم ساعتين وكل ده والريحة لسه موجودة وخصوصا الفريزر
فياريت اللى حصلها زيى وحلت المشكلة او اللى تعرف حل لمشكلتى تقولى وخصوصا ان شهر رمضان على الابواب ولا غنى عن الثلاجة والفريزر الخاص بها بتحضير بعض الاكلات مسبقا وجزاها الله خيرا:26:
10
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

زوجة طوطو
زوجة طوطو
:ohmy::ohmy::ohmy:الله يهديك بس مين يفصل الثلاجه ويسافر؟!!!!

حبيبتي امسحيها بمويه وكلو ركس بعدين جيبي صحن مسطح وحطي فيه بيكربونا ت الصوديوم هو يمتص الريحه وحطيه جواه

واذا عندك حوش او بلكونه طلعيها في الهوئ والشمس بعدين بخريها بمستكه
الرمال الناعمة
شكرا حبيتى زوجة طوطووان شاء الله اجرب طريقتك
بس والله مش انا اللى فصلتها
دى عمايل:arb:وطبعا ما اقدرش اتكلم:42:
أم معاذ و جهاد
فداكم أختي إن شاء الله استمتعتم بالسفر
كله يتعوض

أخواتي كيف الأخ تطلع ثلاجتها برة وفي الشمس والهواء جلدة الباب راح تجف وتخرب

أختي شوفي هي رائحة تلك الأشياء ما بتروح بسهولة لكن جربي تبخريها وقبلها هاتي فوطة قطن وبلليلها بخل فقط بلاش تخففيه علشان مفعوله يكون قوي وامسحي بيها كل أجزاء الثلاجة من الداخل وغذا قدرت ترشيها كلها بخلل لكن أضيفي عليه ماء بارد فأفعلي

وبعدين جففيها كويس إذا كنت رشتيها وضعي فيها فوطة نظيفة مشبعة بالخل يعني بللي الفوطة بالخل

وشغلي الثلاجة خليها شغالة بدون شيء بداخلها وما تفصليها
وضعي فيها كوب حليب سائل وضعي فيه اعشاب عطرية
والبيكربونات ممكن تفيدك في الرائحة كذلك

ورشي الثلاجة بأي بخاخ معطر للجو
الرمال الناعمة
شكرا لكم جميعا
cofee
cofee
جربي الفحم
والخل
والبيكربونات

وبخري بمستكة