don
don
Crème brûlée à la Nicolas
Crème brûlée à la Nicolas
كملى يا هبة الصور باينة بس خللى بالك مش حتقدرى تتحكمى فى موضوع الصور دة ولازم لازم حتلاقى ناس مش ظاهر عندهم الصور انا الصور مغلبانى بس على فكرة الموقع الاخير اللى حملتى علية انا كنت بحمل علية وبطلت لان فية صور منه بعد شوية اختفت خالص فاحسن حاجة حملى على عالم حواء دى المضمونه حاليا
أم العلاء
أم العلاء
بصى يا رانيا القشر بتحطيه فى شاشه ولو ناشف اطحنيه لما يبقى بودره وضفيه على طول بالنسبه لثقل الكاتشب يارانيا انتى وذوقك انا بستعمل الى فيه الخضار سميك لبعض انواع السمك فى الفرن واللحوم والبط تقدرى تستعمليه كصلصه فيه جزء بضربه باليد المساعده وبيبقى فى قوام الكاتشب بتاع بره بس الطعم احسن بكتيييييييييير لو جربتى ده مش هتشترى التانى ابداااااااااا بس خلى بالك ياريت التفاحه تكون من التفاح الاخضر بنقول عليها بالفرنسازى (اسيدى) عشان تدى مزازه ويكون فيها الماده الجيلاتينيه الى بتخن الكاتشب لو عادى مش عندك حطى تفاح مش ناضج يهنى التفاحه الحمراء المستويه مش هتوفى بالغرض لكن التفاحه الجامده هى انسب شئ رشروش ربنا يخليكى يا قلبى والله بتنورى الملف وانبسطت اوى ان الحاجه عجباكى الحمد لله لو فيه فى دماغك اى حاجه قولى واكيد ان شاء الله هلاقيها واحطها
بصى يا رانيا القشر بتحطيه فى شاشه ولو ناشف اطحنيه لما يبقى بودره وضفيه على طول بالنسبه لثقل...
تسلم إيديكي يا هبه
ما شاء الله روعة
أنا جربت ال Crème brûlée من قبل و فعلا لذيذ جدا
هبه عبد العظيم
ميرسى يا دندون المشكله انى مش عارفه احمل من حواء بيطلع لى الصور واحد واحد مش وراء بعض زى ما انا عايزه
كاااااان نفسى تصورى لنا المكرونه ونشوفها المره الجايه لازم تصورى لنا ان شاء الله

ام العلاء حبيبتى الله يسلمك نورتى الدنياااااااااااااا
هبه عبد العظيم
Pâte à pizza traditionnelle - عجينه البيتزا الاساسيه :16:

المقادير: :)

4/1 2 كوب دقيق 345 جرام - ملعقه شاى ملح - 8 جرام خميره جافه - 4/3 كوب ماء دافئ 190 مل - ملعقه شوربه زيت - ذره سكر

نضع ربع كوب ماء فى كوب المايكرويف

ندخله الفرن يسخن دقيقه واحده نضيف ذره سكر

نضيف الخميره وتترك 10 دقائق
هبه عبد العظيم
فى سلطانيه نضيف الملح للدقيق نمزج باقى الماء على الخميره

نضيف الخميره للدقيق

نضيف الزيت نعجن باليد كويس يمكن اضافه قليل من الماء اذا احتاجت

نعجن على سطح الرخامه باليد كويس حتى نحصل على عجين ناعم ومتناسق

توضع فى سلطانيه وتغطى وتترك تخمر 45 دقيقه

نفردها بالنشابه ونضع دقيق على السطح حتى لا تلتصق

نقيس بقالب البيتزا حتى تكون العجينه مغطيه كامل القالب

نضغط عجينه البيتزا فى القالب ونساويها كويس نقطع الزوائد وبكده تكون العجينه جاهزه للعمل عليها

بالهنا والشفا